2020-07-15, 00:33
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Italien och Spanien sticker ut i Europa med 16-17k "bortglömda" fall.
Peru verkar väldigt hårt drabbat också ihop med Mexiko, kan det vara amerikas nativa befolkning som åter tål nya sjukdomar dåligt?

Du tänker på de olika sjukdomar som européer har tagit till det nya världen för 500 år sedan. Jag tror inte att den indianska befolkningen i Peru och Mexiko är huvudorsaken till covidläget i Peru och Mexiko. Det handlar nog mer om trångboddhet och bristande social distansering på grund av kulturella skäl.
Citera
2020-07-15, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det kan förekomma. Det vore dumt att förneka. Däremot har de som registrerats som coronadöda blivit smittade av covid 19 och fick allvarliga komplikationer/försämrade kroniska sjukdomar (högt blodtryck, diabetes 2 och så vidare). Det är inte så att deras död inte har någonting med covid att göra.
Är det verkligen så då?

Som jag förstått det hamnar alla som testar positivt för covid-19 i ett register, efter 30 dagar samkör FHM detta register med de som avlidit senaste månaden och blir där en träff är det ett covid dödsfall. Sen om den personen dog av covid-19 eller blev frisk, utskriven från sjukhuset och sedan påkörd av en buss verkar ingen kolla upp?
Citera
2020-07-15, 00:35
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Källa på det?
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/05/22/italien-kan-ha-betydligt-hogre-covid-dodstal/
Citera
2020-07-15, 00:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag vet att en del människor över 70 dör efter att de har blivit smittade av covid utan vård. Det har man till och med visat i TV4 för tre veckor sedan. man kan bara spekulera om hur många det rör sig om.

Det där har vi redan avhandlat för åtskilliga timmar sedan. Äldreomsorgen vårdar inte och det har varje år sedan Ädelreformen infördes 1992 varit så att äldre inte fått vård när de borde fått vård. Det dör 4000 varje år alltid för att de inte får vård eller får fel vård.

Det är bara du och dina gelikar som nu yrvaket fått för er att 2020 bjuder på något nytt.
Citera
2020-07-15, 00:39
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Är det verkligen så då?

Som jag förstått det hamnar alla som testar positivt för covid-19 i ett register, efter 30 dagar samkör FHM detta register med de som avlidit senaste månaden och blir där en träff är det ett covid dödsfall. Sen om den personen dog av covid-19 eller blev frisk, utskriven från sjukhuset och sedan påkörd av en buss verkar ingen kolla upp?

Kan myndigheterna vara så slarviga? Jag tror att de har bättre koll. Men du får gärna visa en källa kopplad till hur FHM rapporterar.
Citera
2020-07-15, 00:40
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Du missar helt rapportens hypotes att de svåra fallen i Italien berodde på ADE. Dessutom diskuteras det om det är samma mekanism som gör att äldre drabbas hårdare och att sjukdomen förvärras snabbt för vissa efter en punkt.

Ja, en hypotes men en intressant sådan. Hänger ihop med vaccin utvecklingen där fas 3 är till för att hitta om vaccinets immunrespons kan ge ADE. Nämndes en del paralleller från SARS MERS så inte helt osannolikt.

Trevligt med någon som faktiskt förstår det han läser. Kudos till dig!

Låt oss nu bara hoppas att den hypotesen inte stämmer, för den är inte rolig alls.
Citera
2020-07-15, 00:42
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/05/22/italien-kan-ha-betydligt-hogre-covid-dodstal/

Ingen överraskning. Jag har sett rapporter om italienska läkare som har berättat om att de inte registrerar alla coviddöda. Artikeln som du har länkat bekräftar bara vad jag anade om underraportering av coronafall i Italien.
Citera
2020-07-15, 00:44
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det där har vi redan avhandlat för åtskilliga timmar sedan. Äldreomsorgen vårdar inte och det har varje år sedan Ädelreformen infördes 1992 varit så att äldre inte fått vård när de borde fått vård. Det dör 4000 varje år alltid för att de inte får vård eller får fel vård.

Det är bara du och dina gelikar som nu yrvaket fått för er att 2020 bjuder på något nytt.

Jag pratar inte om att äldre inte får vård vid äldreboende. Det jag pratar om är att en del 70+ har dött efter att de smittades av covid, eftersom läkarna inte ville undersöka/ge dem vård i ett sjukhus.
Senast redigerad av AttCza 2020-07-15 kl. 00:46.
Citera
2020-07-15, 00:47
Medlem
Citat:
Kan myndigheterna vara så slarviga? Jag tror att de har bättre koll. Men du får gärna visa en källa kopplad till hur FHM rapporterar.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/
Citat:
Statistiken över avlidna baseras på data som hittills rapporterats till Folkhälsomyndigheten, skillnader mot den regionala rapporteringen förekommer. Statistiken visar antalet personer med bekräftad covid-19 som avlidit, oavsett dödsorsak.
Så står det hos FHM iaf, det med hänsyn till vad dom sagt, att dom samkör register, känns det som att har du haft ett positivt svar på covid-19 och dör inom 30 dagar, oavsett hur det går till, hamnar du i registret som ett covid-19 dödsfall. Sen är det säkert så att man manuellt lägger in dödsfall också när det av läkare bekräftats vara covid-19 som var orsaken, men dessa som samkörs i registret är väl de som man är osäker på som slinker in i statistiken dagar, veckor senare.

Citat:
Folkhälsomyndighetens register över bekräftade fall samkörs också regelbundet med befolkningsregistret för att identifiera avlidna.
https://www.regionkalmar.se/nyhetslista/skillnader-i-olika-covid-19-redovisningar/
Citera
2020-07-15, 00:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag pratar inte om att äldre inte får vård vid äldreboende. Det jag pratar om är att en del 70+ har dött efter att de smittades av covid, eftersom läkarna inte ville undersöka/ge dem vård i ett sjukhus.

Du är pigg på att fråga efter källor om allt möjligt, men använder själv hörsägen och tveksamma artiklar som stöd för dina uppfattningar.

Det du skriver är inget annat än osammanhängande påståenden.
Citera
2020-07-15, 00:57
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du är pigg på att fråga efter källor om allt möjligt, men använder själv hörsägen och tveksamma artiklar som stöd för dina uppfattningar.

Det du skriver är inget annat än osammanhängande påståenden.

Jag orkar inte visa källor just nu. Men de finns. Det finns människor över 70+ som smittades av covid och har dött utan att ha sett en läkare. Hur många det är vet jag förstås inte.
Citera
2020-07-15, 00:59
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/

Så står det hos FHM iaf, det med hänsyn till vad dom sagt, att dom samkör register, känns det som att har du haft ett positivt svar på covid-19 och dör inom 30 dagar, oavsett hur det går till, hamnar du i registret som ett covid-19 dödsfall. Sen är det säkert så att man manuellt lägger in dödsfall också när det av läkare bekräftats vara covid-19 som var orsaken, men dessa som samkörs i registret är väl de som man är osäker på som slinker in i statistiken dagar, veckor senare.

https://www.regionkalmar.se/nyhetslista/skillnader-i-olika-covid-19-redovisningar/

Om det inte är ett sätt för FHM att framställa coviddödsfallen i Sverige i ett bättre ljus är det fruktansvärt slarvigt gjort av FHM att räkna så som de gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in