2020-07-14, 20:47
Medlem
KingBowsers avatar
För nån vecka sen såg jag några fyllon på torget som satt och käkade bullar som de troligen införskaffat i en intilliggande livsmedelsbutik. En av väldigt få gånger jag sett alagarna förtära annat än öl och sprit!
Citera
2020-07-14, 21:52
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Varför har du alltid så svårt att hålla dig till topic?

I tråd efter tråd dyker du upp, och mönstret är alltid detsamma; du för aldrig trådens kärnämne vidare, utan du börjar tjafsa om någon ovidkommande detalj som har nämts i tråden och biter dig sedan fast vid detta, Du skapar alltid en pseudodiskussion som inte för trådens topic eller kärnämne vidare.

Här har vi nu en mycket intressant tråd som skiljer ut sig från mängden. Flera användare skriver välformulerade inlägg om deras liv. Många gånger både gripande och rörande. Sånt som är relevant för trådens ämne.

Men så dyker DU upp och väljer att tugga sönder och spamma tråden med detaljerat tjafs om... drumroll... denna gång vitaminer. Är det något tics du har? Att tjafsa sönder trådar med ickerelevant autistiskt skit och aldrig ge dig? Du saknar helt förmågan att ta till dig trådens diskussionsinriktning och driva den framåt. Trist.

För att själv föregå med gott exempel, blir mitt inlägg, att jag inte har reflekterat över TS fråga tidigare, men konstaterar nu att den är relevant. Man ser alkisarna alla andra dagar under veckan men inte just på söndagar.

Vad gäller matvanor, så kommer jag fortfarande ihåg en händelse för ca 30 år sedan, just för att den var så udda, var en fullblodsalkis som precis gick ut från vår lokala lilla butik med en hel näve dill. Han stannade till några sekunder och käkade upp alltihop på stående fot. Sedan gick han vidare.

Tyckte det var ganska vettigt, säkert en massa nyttigheter för en billig peng.
Måste ändå ge dig att du har helt rätt när det gäller din analys. Känns bra att veta att man är uppskattad Tack för ett gott skratt. Önskar jag kände igen dig och kunde kontra.

Men just i det här fallet förekom det felaktigheter och förvirring kring vitaminer (som jag faktiskt kan något om) och jag ville reda ut det. Sen blev jag citerad som fan och man skriver fler felaktigheter. Såklart kan inte sådant stå oemotsagt.
Citera
2020-07-14, 23:24
Medlem
yournotlikemes avatar
Riktiga jävla alkisar dvs de som får i sig typ 2 sjuttisar om dagen äter oftast inte, och på söndagar är det som vilken annan dag som helst för dessa. ALLT handlar om att få i sig alkohol, och det är denna drog som är laglig i Sverige medans det är olagligt att ha THC i pisset. Heja Sverige!
Citera
2020-07-15, 07:10
Medlem
Pölsa
Citera
2020-07-15, 09:41
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnugenAfKnungsan
Man påverkas och drabbas olika utav alkohol. Att tex, se till att man äter en ordentlig måltid på kvällen kan vara otroligt helande om man är storkonsument. Det är det som befolkningen i vinproducerande länder ser till att göra. Där stigmatiseras inte dagligt alkoholdrickande utan familjer håller ihop, mammor och fruar och lagar mat och ser till att familjen får i sig mat. I norden stöts ofta alkoholintresserade bort och ska skämmas vilket ofta är en bidragande orsak till sämre hälsa.

Alla har inte heller fysiken som krävs för hårdkrökande, precis som att alla inte passar att bli astronauter. Har man nått sin vägg så kanske man får kliva ner en division och bli periodare eller nåt.

Ja du har så klart rätt i att matintaget är viktigt och att skadorna är individuella. Jag tror vi pratar förbi varandra.

Klart man inte får brister eller skador om man dricker som på kontinenten, några glas vin om dagen och äter rätt. Vad jag menar är just att om man dricker tillräckligt mycket så kan man inte äta rätt även om morsan lagar mat till en, och även om man äter så tar inte kroppen upp näringsämnena som den ska. Självfallet var det oerhört destruktivt för mig som gömde mig undan och skämdes, slutade äta helt och bara drack starkök. Blev ett komplett vrak.

Det var så en period, sen har jag lyckats dricka samma mängder senare perioder där jag mått jämförelsevis oerhört mycket bättre helt enkelt för att jag sett till att få i mig mat.

Vad gäller de olika organens benägenhet att ta skada så är det individuellt men det brukar vara antingen levern eller bukspottkörteln som tar skada först. Bukspottkörteln skadas när man kommer över en viss promille dvs den kan säkert vara helt oskadd av att man pimplar 2,8 från morgon till kväll men ta stryk av att man super sig full fem dagar i veckan.

Levern belastas mer linjärt med mängden alkohol och exemplet med 2,8 från morgon till kväll ger definitivt höga levervärden, eventuellt skador på sikt beroende på individ, även om man aldrig blir full. Lämnar man leverprover för att få behålla körkort t.ex. så är det en dålig idé att peta i sig även lättöl om man gör det på daglig basis eftersom levern då är ständigt utsatt för alkohol.

Dricker man starksprit så är en ytterligare faktor att alkohol i en hög koncentration är frätande och man får lättare magsår, brock på magmunnen osv.

Summa summarum: Alkohol är ett gift som skadar precis varenda cell i kroppen. Det finns ingen alkoholmängd som inte skadar kroppen men det är individuellt hur stora skador man får av en viss konsumtion. Vissa kan dricka sex liter starköl om dagen och ändå äta och sköta jobb medan andra brakar ihop av mindre. Skadligt är det, för alla, trots allt.
Senast redigerad av theshade 2020-07-15 kl. 09:46.
Citera
2020-07-15, 12:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Riktiga jävla alkisar dvs de som får i sig typ 2 sjuttisar om dagen äter oftast inte, och på söndagar är det som vilken annan dag som helst för dessa. ALLT handlar om att få i sig alkohol, och det är denna drog som är laglig i Sverige medans det är olagligt att ha THC i pisset. Heja Sverige!
Det finns andra trådar för ämnet legalisera cannabis.
Att sälja alkohol till någon som luktar sprit eller är märkbart berusad är också olagligt. Sverige är inte för alkoholism eller alkoholproblem. Fler inskränkningar på alkohol finns att vänta i framtiden är jag övertygad om, men eftersom alkoholen historiskt sett haft en stor kulturell roll är det svårare att illegalisera över en natt. Det har inte cannabis haft.
Citera
2020-07-15, 15:49
Medlem
Pungsvings avatar
Jag tror inte alkoholister dör av näringsunderskott. Jag tror de dör för att levern slutar fungera och gifterna i blodet blir för höga. Detta är en gradvis process och alkoholisten mår mycket illa och känner sig konstant spyfärdig i månader eller år innan han dör. Jag har själv slutat dricka alkohol helt och hållet eftersom jag har svårt för att kontrollera intaget.
Citera
2020-07-15, 16:01
Medlem
På söndagarna trycker de i en kvart och summerar veckans händelser och planer för nästa. Givetvis finns folkbärsen på glasbordet. Vem kommer att ha stålar och vem ska ha spö, fast det brölas ut. Vem ligger på toxen och vem sög tandlösa emma av. Billys pizza kokar i micron och någon söker berit som ska dra ner på konsum och lyfta en sexpack 2.5. Någon har en kvart affe och det ska delas på 6. Ett genom gående bröl och skrik och fan vad jag gillar dig. Han ska ha spö den djävulen. Ingen som kan fixa för helvete. Ring taxi, var är robban.
Kaos som vanligt
Citera
2020-07-15, 18:13
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Det finns andra trådar för ämnet legalisera cannabis.
Att sälja alkohol till någon som luktar sprit eller är märkbart berusad är också olagligt. Sverige är inte för alkoholism eller alkoholproblem. Fler inskränkningar på alkohol finns att vänta i framtiden är jag övertygad om, men eftersom alkoholen historiskt sett haft en stor kulturell roll är det svårare att illegalisera över en natt. Det har inte cannabis haft.

Stämmer helt det du säger men det är ändå jävligt hemskt jag träffade på en kille i 27 års ålder som redan hade skrumplever och det går ju lixom inte att återställa, sånt får du inte av någon drog öht.

Jag tror Sverige kommer legalisera Cannabis inom 10 år, vi kommer definitivt typ vara sist i hela världen som allt annat men det kommer garanterat bli avkriminaliserat när våra grannländer börjar med det också.
Citera
2020-07-15, 18:16
Bannlyst
##
De riktiga finsmakarna kanske smuttar på en ..
(FB) Dräparen

Citera
2020-08-09, 11:34
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingBowser
För nån vecka sen såg jag några fyllon på torget som satt och käkade bullar som de troligen införskaffat i en intilliggande livsmedelsbutik. En av väldigt få gånger jag sett alagarna förtära annat än öl och sprit!
Det är så jävla svårt att se a-lagarna framför sig sitta på sin bänk i sommarsolen, ta en paus från elefantölen och avnjuta bullar! Så mysigt!
Citera
2020-09-09, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
/ bäste skribent nu är det så att man undrar vill du ha flera droger i samhället? Själv anser jag att se räcker med dem vi har oss tillgodo i samhället. Eller vill du att marijuana skall bli lagligt sedan kommer Olle vars favorit drog är heroin och säger att det är inte alls är farligt bara om man tar det med måtta . Fast efter det osv osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in