Citat:
Ursprungligen postat av
KnugenAfKnungsan
Man påverkas och drabbas olika utav alkohol. Att tex, se till att man äter en ordentlig måltid på kvällen kan vara otroligt helande om man är storkonsument. Det är det som befolkningen i vinproducerande länder ser till att göra. Där stigmatiseras inte dagligt alkoholdrickande utan familjer håller ihop, mammor och fruar och lagar mat och ser till att familjen får i sig mat. I norden stöts ofta alkoholintresserade bort och ska skämmas vilket ofta är en bidragande orsak till sämre hälsa.
Alla har inte heller fysiken som krävs för hårdkrökande, precis som att alla inte passar att bli astronauter. Har man nått sin vägg så kanske man får kliva ner en division och bli periodare eller nåt.
Ja du har så klart rätt i att matintaget är viktigt och att skadorna är individuella. Jag tror vi pratar förbi varandra.
Klart man inte får brister eller skador om man dricker som på kontinenten, några glas vin om dagen och äter rätt. Vad jag menar är just att om man dricker tillräckligt mycket så kan man inte äta rätt även om morsan lagar mat till en, och även om man äter så tar inte kroppen upp näringsämnena som den ska. Självfallet var det oerhört destruktivt för mig som gömde mig undan och skämdes, slutade äta helt och bara drack starkök. Blev ett komplett vrak.
Det var så en period, sen har jag lyckats dricka samma mängder senare perioder där jag mått jämförelsevis oerhört mycket bättre helt enkelt för att jag sett till att få i mig mat.
Vad gäller de olika organens benägenhet att ta skada så är det individuellt men det brukar vara antingen levern eller bukspottkörteln som tar skada först. Bukspottkörteln skadas när man kommer över en viss promille dvs den kan säkert vara helt oskadd av att man pimplar 2,8 från morgon till kväll men ta stryk av att man super sig full fem dagar i veckan.
Levern belastas mer linjärt med mängden alkohol och exemplet med 2,8 från morgon till kväll ger definitivt höga levervärden, eventuellt skador på sikt beroende på individ, även om man aldrig blir full. Lämnar man leverprover för att få behålla körkort t.ex. så är det en dålig idé att peta i sig även lättöl om man gör det på daglig basis eftersom levern då är ständigt utsatt för alkohol.
Dricker man starksprit så är en ytterligare faktor att alkohol i en hög koncentration är frätande och man får lättare magsår, brock på magmunnen osv.
Summa summarum: Alkohol är ett gift som skadar precis varenda cell i kroppen. Det finns ingen alkoholmängd som inte skadar kroppen men det är individuellt hur stora skador man får av en viss konsumtion. Vissa kan dricka sex liter starköl om dagen och ändå äta och sköta jobb medan andra brakar ihop av mindre. Skadligt är det, för alla, trots allt.