2020-07-13, 16:24
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
När man svälter sig, kan man ju dö av vitaminbrist. Är det b12 eller B1 man saknar då?
Inget av det dör man av när man svälter.
Citera
2020-07-13, 20:22
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Kände att jag ville kontrollera det där, och det stämmer ju!

Räknat på 43 kcal/100 g öl så krävs det drygt 46 deciliter öl för att få i sig 2000 kcal.
Eller 9-10 stora ölburkar.

För förutsatt att man dricker någon öl som går på max 15 kronor burken så kan man, i teorin, hålla sig rätt så nära rekommenderat kaloriintag för lite över 4000:- per månad, på bara öl.
Nu förstår jag hur det kommer sig att de har råd, om matkontot kan minska så mycket. Det känns helt befängt, men ändå ganska rimligt på något sätt.

Om det inte vore för att alkohol totalt sabbar magen och tarmarna (när man dricker som de flesta heltidsalkoholister gör) så att man inte kan ta upp näringen så skulle du ha rätt. Som jag nämnt innan i tråden så pajade även min bukspottkörtel så även när jag åt något så tog kroppen inte upp nån energi av något fett osv.

Dessutom orsakar alkoholen så mycket skador i kroppen att av den energi som du faktiskt tar upp så går en stor del till att försöka reparera kroppen. Så ditt tänk håller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Det som definerar en alkis är ju att dom saknar förmågan att köpa på sig så att det räcker i flera dagar. En äkta alkis dricker tills det är tomt i skåpet. Spara så att man har dagen efter också finns inte i en alkis värld. Har du den förmågan är du ingen äkta alkis helt enkelt.

Skulle säga att du har fel här. En rutinerad alkis är tvärtom förberedd för söndagen och vet precis hur mycket som kommer gå åt. Om du nu inte defnierar "riktig alkis" som någon som tappat allt. För mig är en "riktig alkis" en som är beroende av alkohol helt enkelt och ännu "riktigare" blir man ju om man strukturerar vardagen för att kunna dricka jämt. Jag är en "riktig alkis" och innan jag försökte sluta så handlade jag så klart på mig så jag kunde dricka lika mycket starköl på söndagar som andra dagar.

Att man är mer nedgången gör en inte mer eller mindre alkoholist. Bara just mer nedgången alkoholist. Mina två cent.
Senast redigerad av theshade 2020-07-13 kl. 20:32.
Citera
2020-07-13, 20:32
Medlem
KnugenAfKnungsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Om det inte vore för att alkohol totalt sabbar magen och tarmarna (när man dricker som de flesta heltidsalkoholister gör) så att man inte kan ta upp näringen så skulle du ha rätt. Som jag nämnt innan i tråden så pajade även min bukspottkörtel så även när jag åt något så tog kroppen inte upp nån energi av något fett osv.

Dessutom orsakar alkoholen så mycket skador i kroppen att av den energi som du faktiskt tar upp så går en stor del till att försöka reparera kroppen. Så ditt tänk håller inte.
Det var din kropp och din stund som alkoholist. Men det betyder imte att alla alkoholister drabbas av samma problem som du hade.
Citera
2020-07-13, 20:36
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnugenAfKnungsan
Det var din kropp och din stund som alkoholist. Men det betyder imte att alla alkoholister drabbas av samma problem som du hade.

Alkohol har ju sina skadeverkningar oavsett vem som dricker den. Just det om min bukspottkörtel är ju individuellt men det är knappast bara jag som får kronisk diarré av att dricka alkohol hela dagarna, får aptitbrist osv. För någon som dricker ganska måttligt så är det mer relevant vad för näringsämnen som finns, hur mycket energi osv.

Är man alkoholist på en nivå att man sitter på parkbänkar hela veckan (utom söndar), som tråden handlar om så skadas kroppen på ett sätt som gör att man inte tar upp näringsämnen som normala människor.

Frågor på det?

(Gjorde för övrigt mitt första arbete i religionsundervisningen i gymnasiet om herren på din profilbild )
Senast redigerad av theshade 2020-07-13 kl. 20:42.
Citera
2020-07-13, 20:41
Medlem
Idroids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helosan2
Söndagar vilodag för vissa.
De flesta alkoholister dricker handsprit, har polare som säljer smuggel. Har de råd sitter de på krogen.

De flesta alkoholister dricker definitivt INTE handsprit. Det är en otroligt otrevlig upplevelse. Finns gott om telefonnummer att ringa åtminstone i en större stad om det skulle tryta.
Citera
2020-07-13, 20:46
Medlem
KnugenAfKnungsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Alkohol har ju sina skadeverkningar oavsett vem som dricker den. Just det om min bukspottkörtel är ju individuellt men det är knappast bara jag som får kronisk diarré av att dricka alkohol hela dagarna, får aptitbrist osv. För någon som dricker ganska måttligt så är det mer relevant vad för näringsämnen som finns, hur mycket energi osv.

Är man alkoholist på en nivå att man sitter på parkbänkar hela veckan (utom söndar), som tråden handlar om så skadas kroppen på ett sätt som gör att man inte tar upp näringsämnen som normala människor.

Frågor på det?
Man påverkas och drabbas olika utav alkohol. Att tex, se till att man äter en ordentlig måltid på kvällen kan vara otroligt helande om man är storkonsument. Det är det som befolkningen i vinproducerande länder ser till att göra. Där stigmatiseras inte dagligt alkoholdrickande utan familjer håller ihop, mammor och fruar och lagar mat och ser till att familjen får i sig mat. I norden stöts ofta alkoholintresserade bort och ska skämmas vilket ofta är en bidragande orsak till sämre hälsa.

Alla har inte heller fysiken som krävs för hårdkrökande, precis som att alla inte passar att bli astronauter. Har man nått sin vägg så kanske man får kliva ner en division och bli periodare eller nåt.
Citera
2020-07-13, 22:29
Medlem
BucNasty-s avatar
Hur många alkisar har svarat i denna tråd?
Citera
2020-07-13, 22:44
Medlem
Läste en gång en artikel om vitaminer, B1-vitaminet styr våra hungerkänslor. Alkohol har den effekten att den dödar B1-vitaminet, därför känner alkisar inte hunger på samma sätt som friska.
Också därför ser många alkisar undernärda ut.
Senast redigerad av SlowCooker 2020-07-13 kl. 22:48.
Citera
2020-07-13, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axegrinder
Jag har suttit på många sunkkrogar och pizzerior i mina dar men ALDRIG någonsin sett en alkis beställa in någonting att äta. Det kan gärna inte vara en ekonomisk fråga för krogalkisarna då de ändå sitter där ständigt och måste dricka för minst 400-500:- per dag. När det gäller parkalkisarna har jag en gång sett en gubbe äta en banan och en annan gång bevittnat en kraftigt berusad man inhandla två enheter makrill i tomatsås, men thats it! VAR, VAD och NÄR äter a-laget?!?

Från måndag till lördag är det fullt med alkisar i mitt närområde, ju närmre Systembolaget de sitter ju trasigare är de samtidigt som vissa aktörer väljer mer avlägsna och natursköna områden där de dricker sina öl med någon slags värdighet - den sistnämnda kategorin respekterar jag och min son som vinkar glatt ifrån barnvagnen varje dag när vi gå förbi. Förutom på söndagar. Jag ser inte EN ENDA drinkare på söndagar, VAD GÖR DE PÅ SÖNDAGARNA?!? Kan de inte köpa en dubbel laddning på lördagen så det räcker till dagen efter? Är helt införstådd med att många sliter ihop pengar för varje öl men samtidigt ser jag andra som glider ut med två kassar fullproppade med Pripps Blå Sju komma Två. Men på söndagar är det som sagt inte en käft ute. VARFÖR?!

Vore tacksam om någon kunde bringa klarhet i alkisarnas generella matvanor och förehavanden på söndagar

Tack på förhand
Jag tänker att på söndagförmiddag går de till kyrkan, för syndernas förlåtelse, nattvardsvin och genomlider kyrkkaffe- om de står ut. Sedan känner de sig som barn, frisläppta från skolavslutning.

Jag sällar mig till de som anser att alkisar äter falukorv. Det tror jag också. Kall falukorv, men även annan kall korv äts, typ kalla " hot dogs". Sen äter de nog bruna bönor på burk, också kallt och direkt ur burken.

Vad de gör på söndagseftermiddagen, lider jag dock brist på fantasi att gissa. Kanske sitter de på bänkar kring kyrkan och smygsuper till prästen förstår läget och jagar bort dem? Vid båtterminalerna(Finlandsbåtarna.) kan de ses sova lite var stans. På söndagar. Men då har de nog struntat i kyrkan.
Citera
2020-07-13, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Läste en gång en artikel om vitaminer, B1-vitaminet styr våra hungerkänslor. Alkohol har den effekten att den dödar B1-vitaminet, därför känner alkisar inte hunger på samma sätt som friska.
Därför ser många alkisar undernärda ut.

Japp. Alkoholen dövar hungerkänslan.

Plus att de äter bara det dom behöver.

Tar man blodtester på de här individerna så kommer det att visa sej att de har excellenta kolestorolvärden, trots övervikt och bukfetma.

Men de lider akut brist på B-1 (thiamine) och B-12 och i vissa fall även zink.

Allt indikation på undernäring, så de fabulösa kolesterolvärderna blir därmed en "false positive" - de får helt enkelt inte i sej tillräckligt med rätt näring.

Och levervärderna ska vi bara inte tala om.....
Citera
2020-07-13, 23:35
Medlem
brajzillas avatar
Överhörde två alkare som pratade en gång:

Alkis 1: vafan har du inte käkat nått idag eller?
Alkis 2: Jo vafan jag käkade ju en oliv imorse!

Så där har ni facit gott folk! EN oliv liksom...

Edit: Det kan ju dock ha varit en sån där urtjärnad oliv fylld med en liten paprikabit i mitten! lite matigare... lite stabbigare...
Senast redigerad av brajzilla 2020-07-13 kl. 23:40.
Citera
2020-07-13, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Också därför ser många alkisar undernärda ut.
Antar att detta enbart gäller vid långvarigt missbruk av alkohol då jag får motsatta effekten efter ett par långhylsor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in