2020-07-14, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 65547063
Drömmen vore att bo riktigt isolerat ute på vischan, tyvärr så blir det i princip omöjligt om man inte råkar vara ekonomiskt oberoende. Enda positiva med storstäder är att det finns arbeten

Finns många arbeten som kan skötas med en 4G-uppkoppling. Jag gör det själv och distansarbete har ju blivit rätt vanligt på senaste.
Citera
2020-07-14, 22:41
Medlem
MachineHeadXXXs avatar
Skumt att du nämner Sundsvall, tycker det verkar vara en mysig stad att bo i. Inte allt för långt norrut, nära till jakt och fiske dessutom och inte så mycket sketet folk som det finns i Sthlm. Frågan är väl mer, varför vill folk bo i storstäder för?
Citera
2020-07-14, 22:42
Medlem
Visst hade det kanske blivit lite drygt i längden o bo mitt ut i ingenstans om manr en sällskapssjuk jävel iofs.

Men egentligen, är det så jävla stor skillnad på städer då? Vissa har fler hm och carlings än andra och utelivet kan väl iofs va lite rikare. Överlag är det ju lite samma grej överallt, bara lite mer eller mindre av det, det rör sig inte om nån skillnad jämförbar med den mellan mars och jorden direkt.

Har man bara ett lite flexibelt ochppet sinne tycker jag man kan ha det rätt gött på de flesta ställen.
Citera
2020-07-14, 22:42
Medlem
Känner några som bor i Stockholm. Några är förmögna och bor i Stockholms innerstad och har därmed nära till nöjen och framförallt råd att förlusta sig på daglig basis. När de blir less åker de till något av sina lantställen eller på dyra resor. De vanliga knegarna jag känner (lärare, elektriker) bor antingen i villa långt åt helvete från stan eller i typ Råcksta eller Blackeberg. De är ALDRIG in till city och gör något. Jag är fan mer inne i city och gör kul saker än de på ett år. De har varken tid eller råd att gå på konserter, käka ute eller klubba. Jag skulle hellre bo i Kanilasvaara än i Råcksta kan jag säga.. Fy fasen vad deprimerande. Glesbygden är underbar.
Underbar natur. Billiga stora hus vid sjöar och älvar. Gott om saker att göra, och framför allt leva fritt.
Citera
2020-07-14, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ledsenpack
Sen är det klart det finns fler attraktioner i en storstad men tror inte jag skulle åka upp i Eiffeltornet och besöka Louvren varje helg om jag bodde i Paris.

Ja, fast det handlar ju inte bara om Eiffeltornet och Louvren utan även restauranger, barer, klubbar, marknader, popup-events, utställningar, sportevent och annat. Finns tusentals saker att göra i en stad av den storleken.
Citera
2020-07-14, 22:44
Medlem
TrueCs avatar
Är du 20 förstår jag ditt resonemang, men är man 30+ och är i familjestadiet vill man kunna bo fint och att det ska vara relativt enkelt att ta sig fram i livet. Bor i en av nämnda skitstäder, men lite ironiskt är det att vi har 4 familjer från Stockholm inflyttade de senaste 5 åren, just för att när man kommer upp lite i ålder gör du inte mycket mer än att bo, jobba, enklare fritidsaktiviteter och då väljer de flesta högre boendestandard framför närhet till en stor innerstad.

Är ganska mycket i Sthlm och Gbg, men det man gör på en weekend räcker långt
Citera
2020-07-14, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Malmö är bäst!

Frågor på det?

Är du ironisk?
Citera
2020-07-14, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Ja, fast det handlar ju inte bara om Eiffeltornet och Louvren utan även restauranger, barer, klubbar, marknader, popup-events, utställningar, sportevent och annat. Finns tusentals saker att göra i en stad av den storleken.

Precis, men alla saker du räknar upp kostar bra med pengar. Är man inte rik som ett troll får man alltså offra sin tid för det och arbeta mer. Jag värdesätter min tid med mina barn mer och där jag bor (lantligt) finns tusentals saker att göra som inte kostar något. Sen på semestern kan man åka och prova på de attraktioner som finns i storstan om man nu vill det.
Citera
2020-07-14, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ledsenpack
Precis, men alla saker du räknar upp kostar bra med pengar. Är man inte rik som ett troll får man alltså offra sin tid för det och arbeta mer. Jag värdesätter min tid med mina barn mer och där jag bor (lantligt) finns tusentals saker att göra som inte kostar något. Sen på semestern kan man åka och prova på de attraktioner som finns i storstan om man nu vill det.

Finns tusentals saker att göra i storstäder som inte kostar något också dock. Jag är tvärtom. Jag lever helst i en storstad men åker gärna ut på landet på semestern. En veckas (eller två) stillhet klarar jag av. Efter det blir jag deprimerad.
Citera
2020-07-14, 23:04
Medlem
Citat:
Finns tusentals saker att göra i storstäder som inte kostar något också dock. Jag är tvärtom. Jag lever helst i en storstad men åker gärna ut på landet på semestern. En veckas (eller två) stillhet klarar jag av. Efter det blir jag deprimerad.

Okej, då får vi konstatera att vi båda har tur som kan välja det vi trivs bäst med.

Sen kan jag tillägga att mina barn är 2 och 4 år så någon direkt stillhet är inget problem för mig.
Citera
2020-07-14, 23:12
Medlem
Citat:
Då är det väl bra att folk är olika.
Själv blir jag bara stressad och deprimerad om jag bor i en storstad och gå ut på krogen är väl kul ibland.
Harbinte bott i någon stad som TS räknade upp men i både större och mindre och i några större städer utanför sverige men i EU.
Efter en massa försök har jag nog hittat rätt på landet några km utanför en mellanstor stad, men bra kommunikationer max 1.5 timma till en större stad och internationell flygplats.
Närheten till skogen och lungnet samt cykelavstånd till jobbet trivs jag med till vardags. Men några ggr. om året vill jag uppleva lite storstadspuls gå på någon bra koncert eller operan och äta gott. Men då gör jag det gärna i städer med lite bättre utbud än vad(Stockholm, Göteborg eler Malmö). Kan ge. Så det blir några weekend reser utni Ejuropa några gånger per år. Men som det ser ut nu får vi hoppas det kommer några intressanta uppsättningar till Stockholm.
Citera
2020-07-14, 23:18
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiniteLife
En del är nöjda med lite.

”Nöjda med lite” så kul att höra Stockholms-lantisar snacka som om de bor i en världsmetropol. Stockholm må vara Sveriges huvudstad men fan så liten staden är. Och så brutalt inskränkt. Får inte ens plats för två olika åsikter på samma gata.

Hellre en liten stad/ort i Sverige än att tro man lever storstadsliv i Stockholm. Malmö med närhet till Köpenhamn är ett flertal gånger mer storstad är Stockholm. Skulle Stockholm inte vara huvudstad skulle den staden dö. Inte ens havet lever där.

En storstad sover inte. Stockholm checkar ut klockan 23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in