Citat:
Ursprungligen postat av
JaredLeto
Ännu värre måste det ju vara för er som bor i små samhällen man aldrig hört talas om. Samhällen där man måste ta bilen 3 mil till närmsta skitaffär för att köpa mjölk och snus. Hur fan orkar ni liksom?
Jag bor i ett samhälle som du garanterat aldrig hört talas om med 2000 invånare. Här har jag köpt en fin gård med 10 hektar mark för 1,2 miljoner kr. Jag har 15 min bilväg till en större stad på 50-100' invånare och 15 min till flygplats.
Här kan jag jobba 75% och försörja min familj på en lön som inte är alltför hög.
På sommaren låter jag dörren stå öppen så ungarna kan springa ut och in bäst dom vill. Har aktiviteter på gården som kan underhålla barnen och deras kompisar dagarna i ända.
Jag kan ha bilarna/cyklarna/gräsklipparen osv olåsta på gården utan att vara orolig att nåt ska bli stulet. Jag kan odla och plantera hur mycket jag vill. Har 5 min på cykel till en fin havsstrand där det sällan är mycket folk. 200m från huset plockar jag hallon, blåbär, lingon och svamp. Grannen har hästar som springer runt i en stor hage som man kan sitta och titta på när man vill känna lugnet. Annars ser man rätt ofta älgar, rådjur, rävar och tranor från köksfönstret. Jag har en stor fin ladugård där det går att ha fester och sjöslag utan att någon blir störd.
På vintern kan jag knäppa på mig skidorna på bron och åka på skidspår som grannen drar upp. Samma med skoter. Bara att dra igång på gården för att ta sig till en fiskesjö, pulkabacke eller fikaplats. 500m från huset ligger kusten så där går det att åka långfärdsskridskor soliga dagar.
Jag skulle kunna fortsätta men jag tror du kanske förstår vad som är viktigt för mig.
Jag skulle inte orka bo i en storstad och trängas med en miljon andra människor. Vad skulle jag få för 1,2 miljoner kr i sthlm? Levnadskostnaden för min familj skulle troligtvis vara bra mycket högre också vilket skulle innebära mer arbete och ekonomisk stress.
Tvärtemot dig har jag faktiskt svårt att förstå varför folk vill skuldsätta sig med fantasibelopp för att bo i en liten lägenhet i city, men vi är ju alla olika.