2020-07-14, 21:43
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Skulle inte vindkraften göra oss rikare på el än någonsin? Vad har hänt?

Sverige bränner olja för att få el – mitt i sommaren
https://www.expressen.se/nyheter/klimat/sverige-branner-olja-for-att-fa-el-mitt-i-sommaren/

Lite kul att MP:s erkänt rabiate och obildade (gymnasium som högsta utbildning) klimat- och energipolitiska talesperson Lorentz Tovatt påstår att kärnkraft är en icke planerbar energiform tvärt emot vad alla experter påstår. Jag skulle tro att inte ens 3,5% av väljarkåren håller med pappskallen om detta!
Citera
2020-07-16, 20:46
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Lite kul att MP:s erkänt rabiate och obildade (gymnasium som högsta utbildning) klimat- och energipolitiska talesperson Lorentz Tovatt påstår att kärnkraft är en icke planerbar energiform tvärt emot vad alla experter påstår. Jag skulle tro att inte ens 3,5% av väljarkåren håller med pappskallen om detta!

Var det Loretz Tovatt som kommenterade starten av oljekraftverket i Karlshamn med "oljan är billig och kärnkraften levererar inte".
Att kärnkraften inte levererar för att politikerna har stängt ner den och att vindkraften inte levererar när det inte blåser kände tydligen Mp:s talesperson inte till.

Varför styrs Sverige av idioter?
Citera
2020-07-16, 20:54
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Var det Loretz Tovatt som kommenterade starten av oljekraftverket i Karlshamn med "oljan är billig och kärnkraften levererar inte".
Att kärnkraften inte levererar för att politikerna har stängt ner den och att vindkraften inte levererar när det inte blåser kände tydligen Mp:s talesperson inte till.

Idioter som röstar?

Tovatt är faktiskt den största idioten i riksdagen just nu. han är som ett litet barn taget från dagis.
Citera
2020-07-16, 20:57
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Man kan inte annat än bli äcklad när man ser hur MP har fått styra och ställa inom energipolitiken och värre lär det bli det är en sak som är säker.

Vänta tills smällkalla vintern när det blåser som minst och överföringskapaciteten från norr inte räcker till. Det eldas dessutom för kråkorna då det blir stora energiförluster med elöverföring på så långa sträckor.

Vad som kommer att hända i södra Sverige är förmodligen att det blir någon form av roterande avstängning under vintern.
Själv tror jag att båda Ringhals kommer att köras, i en nära framtid. Vad jag förstår så är inte nedläggningen permanentad än, de går ganska enkelt att starta upp 1-4 år efter nerstängning.

Eftersom pengar alltid talar i Sverige, Ringhals kunde bara stängas eftersom vinsten var låg för ägarna, så får vi be till vädergudarna att det inte blåser i vinter. Det blir då ett el-helsikes-år i Skåne signerat MP, men därefter återstartas båda och ger god vinst för Sverige och ägarna. Och MP åker ur riksdagen och tillbaka till sandlådan.
Citera
2020-07-16, 21:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Faktiskt ovanligt att kommuner använder sitt veto mot vindkraftutbyggnad. Småkommunerna på Sydsvenska Höglandet beter sig raka motsatsen. Alla kommunpolitiker från V till SD har blivit fyrkantiga i huvet av att bli lovade arbetstillfällen av vindkraftsbolagen.
Sydsvenska Höglandet kommer troligen bli helt förstört av höga stora vindkraftverk eftersom det är effektbrist i södra Sverige och ansvariga tror att detta kan avhjälpas med en jävla massa vindkraftverk.

Oljekraftverket i Karlshamn kommer nog användas ganska frekvent i framtiden tror jag.
Tysklands jätte-satsning på vindkraft signerad Merkel har i princip stoppats sedan 2019:
https://www.dw.com/en/german-wind-power-blown-off-course/a-51341340

Tyskarna är så trötta på vindkraftverk som stör i ömtålig miljö så att de säger nej lokalt. Vilket iofs passar rätt bra, förra sommaren gav Tyskland gratis bort el till bl.a. Sverige när det blåste för mycket. Så uppenbarligen är vindkraften utbyggd för långt i Tyskland, och varje nytt vindkraftverk riskerar att generera förluster blåsiga dagar. Dvs den kärnkraft och kolkraft som också ska läggas ner där kan inte längre ersättas med mer vindkraft. Vindkraften är redan så dyr att den blir omöjlig om just blåsiga dagar blir utan inkomst.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-16 kl. 21:05.
Citera
2020-07-16, 22:39
Medlem
Citat:

Japp, Tovatt anmärkte dessutom på att Bildt ingått i Lundin oils styrelse. Rabiat och naiv som sagt.
Något som brukar vara förutsättningen för att kunna uppnå en hög position inom MP.
Citera
2020-07-17, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Idioter som röstar?

Tovatt är faktiskt den största idioten i riksdagen just nu. han är som ett litet barn taget från dagis.

Sådan mamma, sådan son. Mamman förstörde politiken i sin hemkommun i många år med samma idiotresonemang. Har naturligtvis lärt sig av mamman.
Citera
2020-07-17, 11:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Sådan mamma, sådan son. Mamman förstörde politiken i sin hemkommun i många år med samma idiotresonemang. Har naturligtvis lärt sig av mamman.
MP är det parti där man snabbast kan stiga i graderna. Duger antagligen att dyka upp på ett möte, säga något om miljön, sedan får man en riksdagsplats. Vi behöver verkligen dra ner riksdagen till 99 man. Tänk att han sitter där med nästan 100k i månadslön.

Fast det allra värsta är naturligtvis att media låter honom uttala sig. Om han ignorerats i media så hade skadan varit mindre.
Citera
2020-07-17, 11:28
Medlem
Citat:
MP är det parti där man snabbast kan stiga i graderna. Duger antagligen att dyka upp på ett möte, säga något om miljön, sedan får man en riksdagsplats. Vi behöver verkligen dra ner riksdagen till 99 man. Tänk att han sitter där med nästan 100k i månadslön.

Fast det allra värsta är naturligtvis att media låter honom uttala sig. Om han ignorerats i media så hade skadan varit mindre.

Snabbt ska det gå och gärna med hjälp av okunnig naiv Dunning-Kruger!

Citat:
Alice Bah Kuhnke utsågs den 3 oktober 2014 till miljöpartistisk kulturminister och demokratiminister i regeringen Löfven, tre dagar efter att hon blev medlem i Miljöpartiet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Alice_Bah_Kuhnke

Dessvärre går nog Tovatts känslobaserade retorik hem i stugorna när verkligheten så obarmhärtigt avslöjar den förda politiken som heltokig och ledande till totalt kaos.
Känslorna trumfar ju som bekant alltid verkligheten när det gäller både S och MP:s förda politik.
Citera
2020-07-17, 11:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Dessvärre går nog Tovatts känslobaserade retorik hem i stugorna när verkligheten så obarmhärtigt avslöjar den förda politiken som heltokig och ledande till totalt kaos.
Känslorna trumfar ju som bekant alltid verkligheten när det gäller både S och MP:s förda politik.
Om man tänker efter så är din formulering exakt på det sätt som Hitler kom till makten. Och Trump. Inga likheter i övrigt. Men bra talförmåga garanterar uppenbarligen inte det minsta vett. Ibland tror jag nästa det är tvärtom, när svadan flödar som hos Tovatt och Bah Kunke så verkar hjärnan stå lika still som ett vindkraftverk i juli.
Citera
2020-07-17, 11:40
Medlem
Citat:
Om man tänker efter så är din formulering exakt på det sätt som Hitler kom till makten. Och Trump. Inga likheter i övrigt. Men bra talförmåga garanterar uppenbarligen inte det minsta vett. Ibland tror jag nästa det är tvärtom, när svadan flödar som hos Tovatt och Bah Kunke så verkar hjärnan stå lika still som ett vindkraftverk i juli.

Nu skulle jag inte ens i fantasin sträcka mig till att påstå att Tovatt är en bra talare, men jag är med på vad du menar!

Efter åren med Löfven så är jag rädd att svenska folket inte skulle känna igen god retorik även om de skulle få den presenterad på ett vykort....
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2020-07-17 kl. 11:43.
Citera
2020-07-17, 13:57
Medlem
Har inte hittat någon kalkyl på nettobidraget från vindkraft. 1.6% är väl vad som i snitt matas på, från de vindkraftverk som är i drift. Men en livstidskalkyl för ett vindkraftverk ska hitta energinettot genom att dra bort energiåtgången för

utvinning av råvaror
transport av råvaror
förädling av råvaror
tillverkning, hopsättning och test
transport till platsen och montering på platsen
underhållskostnader
personal (arbetsresor, mat osv)
skrotning

Men det kanske finns. Någon som hittat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera