2020-07-14, 04:39
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Korrekt, det är vid utlandsresor 10 liter gäller: "Bränsle
Du får ta med dig högst 10 liter bränsle i en bärbar behållare, utöver bränslet i standardtanken. Regeln gäller för alla motorfordon."

https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/carry/alcohol-tobacco-cash/index_sv.htm
det där var ju bra o veta. Hade ingen aning det var reglerat.

Är det för undvika smuggel fråb länder med lägre skatt på drivmedel?
Citera
2020-07-14, 04:44
Medlem
Voelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
det där var ju bra o veta. Hade ingen aning det var reglerat.

Är det för undvika smuggel fråb länder med lägre skatt på drivmedel?

Det är för brandfaran naturligtvis.
Är lagen ändrad? Max 5 liter har jag fått lära mig.
Citera
2020-07-14, 05:06
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
Det är för brandfaran naturligtvis.
Är lagen ändrad? Max 5 liter har jag fått lära mig.
10l i eu ovh 240l i Sverige enligt bågra poster bak. så kan nog inte bero på barndfarligheten
Citera
2020-07-14, 05:57
Bannlyst
har alltid reservdunk i mina bilar , minst 10l , men köpte en smidig 20l nu senast , samt bogserlina och startkablar , och en extra varningstriangel och några cyalume lysstavar , högintensiv + förstahjälpen väska på hatthyllan

detta är till för både mej och eventuella andra i nöd
Citera
2020-07-14, 06:46
Medlem
ETA2824-2s avatar
Ser till att ha ett par dunkar (koncentrerad) spolarvätska i bilen, går utmärkt att använda som bränsle i nödfall om man skulle få soppatorsk. Slipper även tänka på bensinens korta lagringstid eftersom man omsätter spolarvätskan.
Citera
2020-07-14, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skorpionking
har alltid reservdunk i mina bilar , minst 10l , men köpte en smidig 20l nu senast , samt bogserlina och startkablar , och en extra varningstriangel och några cyalume lysstavar , högintensiv + förstahjälpen väska på hatthyllan

detta är till för både mej och eventuella andra i nöd

När det nu ändå tjoats en del om säkerhet i tråden, undrar jag om du tänkt till ordentligt när du har en förstahjälpenväska på hatthyllan....? Vad tror du kan hända om du skulle råka ut för en incident med plötslig panikbromsa, eller kollision...? Vart kan väskan ta vägen då...? För den är kanske inte säkrad utan bara ligger där på hatthyllan...?

Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
Ser till att ha ett par dunkar (koncentrerad) spolarvätska i bilen, går utmärkt att använda som bränsle i nödfall om man skulle få soppatorsk. Slipper även tänka på bensinens korta lagringstid eftersom man omsätter spolarvätskan.

Är rätt säker på att ditt nödbränsletips inte alls är så ”utmärkt” i dagens moderna bilar med styrsystem som lätt kan bli kinkiga om man dräller i nånting bränsle som de inte är avsedda för. Sannolikt riskeras motorlampa och i värsta fall motorskador.
Citera
2020-07-14, 07:42
Bannlyst
[quote=Dr Tinnitus|72250752]När det nu ändå tjoats en del om säkerhet i tråden, undrar jag om du tänkt till ordentligt när du har en förstahjälpenväska på hatthyllan....? Vad tror du kan hända om du skulle råka ut för en incident med plötslig panikbromsa, eller kollision...? Vart kan väskan ta vägen då...? För den är kanske inte säkrad utan bara ligger där på hatthyllan...?

förstår ditt tänk där , men den väskan är otroligt lätt och mjuk trots allt , innehåller bara plåster och tryckförband i olika storlekar , samt en liten rulle gasbinda och en trubbig sax ,

jo den ligger löst på hatthyllan så alla kan se den vid en olycka , ska försöka fästa den med nå starka kardborreband framöver när jag får tid ,

men vill att den ska synas tydligt i fall nått händer efter vägen någon gång
Citera
2020-07-14, 07:42
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Åker jag längre resor i "obygden" brukar jag ha med mig en 20liters dunk. Jävligt jobbigt att hantera men har varit med om att bensinstationer är stängda och vill fan inte riskera att fastna på en trafikerad väg.

Dock skulle jag tro att 5liter räcker gott och väl i Sverige om man inte har en jäkligt törstig bil. Till vardags har jag ingen bensindunk, det luktar trots allt inte allt för trevligt.
Om det luktar så har väl packningen i dunken gett upp? Min luktar inte bensin (5 L plåtdunk).
Citera
2020-07-14, 08:49
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
När det nu ändå tjoats en del om säkerhet i tråden, undrar jag om du tänkt till ordentligt när du har en förstahjälpenväska på hatthyllan....? Vad tror du kan hända om du skulle råka ut för en incident med plötslig panikbromsa, eller kollision...? Vart kan väskan ta vägen då...? För den är kanske inte säkrad utan bara ligger där på hatthyllan...?

förstår ditt tänk där , men den väskan är otroligt lätt och mjuk trots allt , innehåller bara plåster och tryckförband i olika storlekar , samt en liten rulle gasbinda och en trubbig sax ,

jo den ligger löst på hatthyllan så alla kan se den vid en olycka , ska försöka fästa den med nå starka kardborreband framöver när jag får tid ,

Vad gör du för slarv när du citerar pöjk.... nu fick jag reparera ditt citat....

Bra att du tänker säkra den, för även tillsynes lätta och inte uppenbarligen hårda saker kan bli farliga när de kommer farandes i fart bakifrån vid en krock, och kan orsaka allvarliga skador.
Citera
2020-07-14, 08:58
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2

What? Spolarvätska består mest av olika alkoholer och har således inte mycket med bensin att göra. Skulle jag absolut inte slå i en modern motor, inte ens för att testa. Risken att skada såväl insprutningspump som styrsystem är betydande. Vissa spolarvätskor innehåller också aromer och annat jox som absolut inte hör hemma i en motor.
Citera
2020-07-14, 12:35
Medlem
zepofans avatar
[quote=skorpionking|72250767]
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Om du bara har lite plåster, lite gasbinda och ett par första förband så spelar det nog mindre roll om den är synlig utifrån vid en olycka. Ta du och lägg ner väskan i ett dörrfack istället.
Citera
2020-07-14, 12:38
Bannlyst
[quote=zepofan|72253284]
Citat:
Om du bara har lite plåster, lite gasbinda och ett par första förband så spelar det nog mindre roll om den är synlig utifrån vid en olycka. Ta du och lägg ner väskan i ett dörrfack istället.

tja väskan är välpackad med div tryckförband , och vill att den syns tydligt , har en 3kg brandsläckare i skuffen , men den sitter fast ordentligt i sin hållare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in