2020-07-14, 13:05
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
Ser till att ha ett par dunkar (koncentrerad) spolarvätska i bilen, går utmärkt att använda som bränsle i nödfall om man skulle få soppatorsk. Slipper även tänka på bensinens korta lagringstid eftersom man omsätter spolarvätskan.

Hmm den är ju faktiskt brandfarlig, hittar dock ingen källa eller youtubevideo om att använda det som nödbränsle
Citera
2020-07-14, 13:58
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 240mannen
Fel, du får ha max 240 liter och 60 liter per behållare.

https://www.msb.se/sv/amnesomraden/skydd-mot-olyckor-och-farliga-amnen/farligt-gods/undantag-och-lattnader/privatpersoner-som-transporterar-farligt-gods/

Det står tydligt i din länk ''På ett fordon'' och inte ''i/inuti ett fordon''..
Citera
2020-07-14, 15:09
Medlem
[quote=zepofan|72253284]
Citat:
Ursprungligen postat av skorpionking
Om du bara har lite plåster, lite gasbinda och ett par första förband så spelar det nog mindre roll om den är synlig utifrån vid en olycka. Ta du och lägg ner väskan i ett dörrfack istället.

[quote=skorpionking|72253337]
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan

tja väskan är välpackad med div tryckförband , och vill att den syns tydligt , har en 3kg brandsläckare i skuffen , men den sitter fast ordentligt i sin hållare

Fast om en sådan sak kanske ligger nån helt annanstans efter en incident, kanske inte ens är kvar i bilen, just för den ligger löst. Så man kanske får leta efter den i skogen i mörka natten....

Och du skorpionen, kolla vad tusan du gör för galet när du får knas på varenda citering du gör, ser ju inte klokt ut... Testa att göra citeringar och skriv nåt, men posta inte utan klicka på ”Förhandsgranska inlägg” så du ser vad du gör för knas och när det blir korrekt, så du lär dig. Nu ser det ju ut som en funktionshindrad varit framme....
Citera
2020-07-14, 18:57
Medlem
Jag har haft reserdunk i bilen ibland, men oftast inte. Har aldrig behövt använda reservdunk under dom 20 år jag har haft körkort. Det finns helt enkelt för mycket bensinstationer för att det ska vara ett problem.

Dessutom väntar jag sällan med att tanka tills jag har jättelite bensin kvar. T.ex. kör man längre sträckor som uppåt 100 mil som var vanligt för mig förr så behöver man ju ändå stanna för att kanske äta något eller pissa eller köpa en läsk eller vad som helst.

Då passar jag självklart på att tanka samtidigt även om jag har halvtank kvar. Varför inte liksom, tar några få minuter bara.
Citera
2020-07-14, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Korrekt, det är vid utlandsresor 10 liter gäller: "Bränsle
Du får ta med dig högst 10 liter bränsle i en bärbar behållare, utöver bränslet i standardtanken. Regeln gäller för alla motorfordon."

https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/carry/alcohol-tobacco-cash/index_sv.htm

Om jag läser rätt i texten så är det när du reser in i EU, eller har jag läst fel?
Citera
2020-07-15, 06:51
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Om jag läser rätt i texten så är det när du reser in i EU, eller har jag läst fel?

Jepp, sålänge du stannar i sverige får du ha mera. Jag misstänker att Norge har satt samma regler som eu, de brukar inte vara "sämre".
Citera
2020-07-15, 09:09
Medlem
Har alltid, så länge jag kan minnas tillbaka, haft en 5 liter dunk i bilen.
Har aldrig behövt använda den för egen del.
Men har under årens lopp hjälpt ett 10-tal bilister med "soppatorsk".
Körde under en tid mellan 5.000 och 7.000 mil per år över hela landet = mellan Simrishamn och Pajala.
"Bjöd" då olyckskamrater på "soppan" och berättade vilket bilrelaterat rikstäckande företag som stod för fiolerna.
Brukade även hjälpa medtrafikanter med hjulbyten efter vägen och enklare felsökning.
Citera
2020-07-15, 09:23
Medlem
Limma skinkbits avatar
Kör aldrig med reservdunk i bilen. Varken hemma eller på långresor.
Tricket är helt enkelt att ha koll på bränslemätaren. Hemma tankar jag när det är kanske 5-10 liter kvar eller strax innan varningslampan tänds. Förra sommaren på långresa i Europa så tankade jag när mätaren stod ungefär på halv tank. Det kunde ju bli ett par tankstopp per dag när man körde långa sträckor men tyckte inte att det var något problem.
Citera
2020-07-15, 10:01
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Du får ta med dig högst 10 liter bränsle i en bärbar behållare, utöver bränslet i standardtanken. Regeln gäller för alla motorfordon."

https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/carry/alcohol-tobacco-cash/index_sv.htm

I många svenska parkeringshus finns regler som medger max 5 liter bränsle i reservdunk för parkerade bilar. Så det är bäst att ha en 5 liters dunk fylld i bilen och ta med en extra 5 liters vid utlandsresor om man normalt parkerar i parkeringshus vid hemmet.
Citera
2020-07-15, 10:03
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
I många svenska parkeringshus finns regler som medger max 5 liter bränsle i reservdunk för parkerade bilar. Så det är bäst att ha en 5 liters dunk fylld i bilen och ta med en extra 5 liters vid utlandsresor om man normalt parkerar i parkeringshus vid hemmet.

Reglerna är ju inte på något sätt tvingande, gatuparkerar själv men har aldrig haft en bränsledunk i bilen annat än när det varit för en båtmotor

Aldrig sett ett sådant p-hus för övrigt, står det anslaget vid infarten då?
Citera
2020-07-15, 10:05
Medlem
Citat:
Jepp, sålänge du stannar i sverige får du ha mera. Jag misstänker att Norge har satt samma regler som eu, de brukar inte vara "sämre".

Om jag läser r ätt så gäller detta när man kör in i EU alltså från
Norge till Sverige
Från Ryssland till Polen
etc
Citera
2020-07-15, 10:07
Medlem
JohnJensens avatar
Citat:

Fritt fram att göra en fast installerad behållare då, 4 stk a 60 liter. Bra att veta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in