2020-07-13, 23:25
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
hur mycket rekommenderar ni för en kombi om man skall resa till gamla östblocken?
kör bågon här på Flashback med reservdunk i bagaget?
Senast redigerad av Tjackad-Tullare 2020-07-13 kl. 23:28.
Citera
2020-07-13, 23:28
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
hur mycket rekommenderar ni för en kombi om man skall resa till gamla östblocken?

Det beror på hur långt från civilisationen du tänkt bege dig.
Citera
2020-07-13, 23:31
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Det beror på hur långt från civilisationen du tänkt bege dig.
Det är väl rätt sant. 10l borde nog räcka.

Brukar ni köra med bensindunk i bilen även i Sverige som säkerhet?
Citera
2020-07-13, 23:45
Medlem
Amazon-mannens avatar
Nej, använder ej soppedunk, litar blint på mätaren och min egen förmåga att kolla den i tid
Men om det är 5,10 eller "jeepdunk" som gäller beror ju på hur långt i från civilisationen du ska?
Citera
2020-07-13, 23:46
Medlem
Farbaute666s avatar
Jag har också tänkt på det där med reservdunk någon gång, men nuförtiden kör man ju mest i befolkade trakter... Däremot olja och spolarvätska kan ju vara värt att ha liggande i reserv.

Men visst, skulle jag välja bensindunk så skulle jag satsa på 10 L, känns lite tryggare liksom.
Citera
2020-07-13, 23:47
Medlem
johnthedickholmess avatar
Alltså. Det är ju alltid bra att ha en reservdunk i bilen. Framförallt om man vet att man kan glömma tanka. Jättejobbigt att få soppatorsk avsides. Liksom spolarvätska och kablar till batteriet och draglina.
Citera
2020-07-13, 23:50
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
Det är väl rätt sant. 10l borde nog räcka.

Brukar ni köra med bensindunk i bilen även i Sverige som säkerhet?

Åker jag längre resor i "obygden" brukar jag ha med mig en 20liters dunk. Jävligt jobbigt att hantera men har varit med om att bensinstationer är stängda och vill fan inte riskera att fastna på en trafikerad väg.

Dock skulle jag tro att 5liter räcker gott och väl i Sverige om man inte har en jäkligt törstig bil. Till vardags har jag ingen bensindunk, det luktar trots allt inte allt för trevligt.
Citera
2020-07-13, 23:53
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Liksom spolarvätska och kablar till batteriet och draglina.

Kablar och lina borde det fan vara lagkrav på att ha.... Kostar inget (i jämförelse) men löser enormt många små onödiga problem.
Citera
2020-07-14, 00:18
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Kablar och lina borde det fan vara lagkrav på att ha.... Kostar inget (i jämförelse) men löser enormt många små onödiga problem.

Sant. Och hur många är det inte som håller på att köra av vägen på vintern för att spolarvätskan plötsligt tar slut på vägen till fjällen.
Citera
2020-07-14, 00:35
Medlem
H.G.s avatar
Vill minnas att det är lag på att man max får ha 5L bränsle inuti en bil. Vid mer bränsle behövs ett släp...
Citera
2020-07-14, 01:06
Medlem
240mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Vill minnas att det är lag på att man max får ha 5L bränsle inuti en bil. Vid mer bränsle behövs ett släp...

Fel, du får ha max 240 liter och 60 liter per behållare.

https://www.msb.se/sv/amnesomraden/skydd-mot-olyckor-och-farliga-amnen/farligt-gods/undantag-och-lattnader/privatpersoner-som-transporterar-farligt-gods/
Citera
2020-07-14, 01:30
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 240mannen
Fel, du får ha max 240 liter och 60 liter per behållare.

https://www.msb.se/sv/amnesomraden/skydd-mot-olyckor-och-farliga-amnen/farligt-gods/undantag-och-lattnader/privatpersoner-som-transporterar-farligt-gods/

Korrekt, det är vid utlandsresor 10 liter gäller: "Bränsle
Du får ta med dig högst 10 liter bränsle i en bärbar behållare, utöver bränslet i standardtanken. Regeln gäller för alla motorfordon."

https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/carry/alcohol-tobacco-cash/index_sv.htm
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in