2020-07-14, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Man hade kunnat förbjuda att alla under t ex 60 inte handlar i butik utan online,..sen hade våra äldre en chans att komma ute lite och träffa andra istället.. med mindre risk att bli smittad av de yngre som har svårt med avstånd.. Kanske det enda sociala för dem och dessutom motion köpet istället för att sitta "inlåsta i sina hem". Barnen väntar givetvis utanför och kör hem varorna till sina föräldrarna.

Varför måste de äldre umgås med varandra på ställen där de riskerar smitta? Ingen har förbjudit - tvärtom uppmuntrat - de äldre att umgås utomhus med varandra och även med familjen på lämpligt avstånd.

Men du menar att den enda motionen som intresserar de äldre är en shoppingrunda i smitthärden?

Att få klämma på avokadon på ICA för att känna att man är med och lever?
Citera
2020-07-14, 00:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Du blir lite utav en nyttig idiot om du tjötar om massinvandringen.
Ja, oj vad jag tjatar om massinvandringen, låt mig räkna.... hela en gång har jag nämnt något om nån massinvandring och det var apropå nåt du skrev! Är du lite konstig?
Citera
2020-07-14, 00:34
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Varför måste de äldre umgås med varandra på ställen där de riskerar smitta? Ingen har förbjudit - tvärtom uppmuntrat - de äldre att umgås utomhus med varandra och även med familjen på lämpligt avstånd.

Ungefär som att sitta i fängelse alltså.
Citera
2020-07-14, 00:37
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Sveriges ekonomi hade varit väldigt mkt sämre om vi skulle gjorts om domedagsprofeter som du fick bestämma

Sveriges ekonomi skulle kanske ha förbättrats tidigare om Sverige hade infört karantän. Nu får Sverige en långsammare ekonomisk återhämtningen på grund av att viruset härjar fritt i Sverige och en ny coronavåg är på väg.
Citera
2020-07-14, 00:38
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Självklart, men Sverige har ändå fler invånare än grannländerna, om du inte lägger ihop flera länder.

Det är fortfarande inte relevant, Sverige har många gånger fler döda och smittade, oavsett hur man räknar

Jaa, det är ju det jag försöker förmedla! Färre befolkning i Sverige än de andra tre tillsammans, men ändå fler döda... Jag har inte påstått annat, utan ville verkligen påvisa det absurda i hur vissa räknar.
Citera
2020-07-14, 00:38
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Sveriges ekonomi skulle kanske ha förbättrats tidigare om Sverige hade infört karantän. Nu får Sverige en långsammare ekonomisk återhämtningen på grund av att viruset härjar fritt i Sverige och en ny coronavåg är på väg.

Arma oss. Kommer komma så jävla många skattehöjningar snart.
Citera
2020-07-14, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Men du menar att den enda motionen som intresserar de äldre är en shoppingrunda i smitthärden?

Att få klämma på avokadon på ICA för att känna att man är med och lever?
De sista du skriver skulle nog glädja många ensamma, det kanske är just vid fruktståndet man kan kommunicera med andra eller kassan. De brukar oftast glädjas av lite..de äldre.
Citera
2020-07-14, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Behöver inte räkna på det särskilt mycket för att inse hur sjuka logistikbehov det hade skapat, alla under 60 år ska alltså ha en person som går runt och plockar, packar ner och kör ut ens varor till en? Finns nog inte ens möjlighet till det även om varenda taxichaufför i landet uteslutande jobbade med att köra ut mat till folk.

Du har kanske missat att många butiker öppnar en timme tidigare för pensionärer...

Det låter av hagelskur att besöken på ICA snarare handlar om att "umgås med folk" och att "få motion" mellan hyllraderna.

Oklart hur ofta släktingarna skulle vilja stiga upp i ottan för att bära hem det som den äldre har handlat mellan 7-8. Eller om de ens kan ställa upp med tanke på egna jobb som de måste sköta.

Men det tycks onekligen vara fallet att de som själva är de mest sköra vill prompt hävda sin rätt att leva på som vanligt. Samtidigt anklagar de ungdomar för att göra just detta.
Citera
2020-07-14, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
De som tänkar själv ser att Sverige har fem gånger fler dödsfall än Danmark, Norge och Finland ... tillsammans.

Att Sverige har fler invånare än dess grannländer är av liten betydelse

Belgien räknar på ett helt annat sätt än Sverige.

I Sverige registreras dödsfall av COVID-19 primärt när ett positivt laboratorietest finns.

I Belgien räknas alla dödsfall, även på äldreboende, hemma etc, och även utan positivt test, så länge som COVID-19 "misstänks", vilket betyder nästan alla som dör av "oförklarliga orsaker" just nu.

Nästan 4 000 av Belgiens dödsfall har inte bekräftats vara från COVID-19, men räknas fortfarande.

Belgien är också ett helt annat land, med 11,5 miljoner invånare innom ett litet område, med en mycket högre befolkningstäthet än Sverige.

Sverige är mycket mer jämförbart med Norge.

Praktiskt taget alla länder misslyckas med det.

Andelen dödsfall i äldreboende och sjukhem är ungefär densamma i grannländerna och i många andra länder.

Det är inte unikt för Sverige att många har dött i äldreomsorgen, även om Tegnell försöker få det att se ut så. Det är inte därför Sverige har tio gånger fler dödsfall än grannländerna.
Nu har ju iofs Sverige också ett rätt så generöst sätt att räkna dödsfall på, testar du positivt för covid idag och avlider nästa vecka blir det ju per automatik ett covid dödsfall oavsett varför du dog. Om det så var en bilolycka eller långt framskriden cancer som du fått palliativ vård för i ett halvår. Så har jag iaf tolkat det.

Att mäta landets framgångar i att "bekämpa" covid enbart på hur många dödsfall man haft känns väldigt inskränkt, det finns andra kostnader, både ekonomiska och i livskvalite för invånarna. Att beröva en massa barn en stor del av sin skolgång pga förhastade beslut är inget man bara viftar bort...
Citera
2020-07-14, 00:43
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Så du tror inte det finns affärer som ställer upp på de äldre lite extra under en pandemi? Varför tror du det är påhittat? Som jag skrev. Det är ju inte som att de uppmuntrar folk att ringa in beställningar men det GÅR att göra. Det jobbar nämligen riktiga personer som svarar i telefon. Det är väl självklart att de löser alla problem man har och går den extra milen. Eller kanske inte självklart men denna ICA gör det.

Vilken ICA gäller det då - kanske vill jag skänka dem en blomsterbukett? Jag tror inte ett skit på det du säger för då skulle du direkt framhålla denna butik såsom ett föredöme... Varför vill du inte det? Skulle de då kunna ringa in och få en anställd att gå runt i butiken och välja just de märkena som kunden vill ha och dessutom ha tid att väga upp diverse varor som är lösvikt? Vilka butiker har möjlighet till detta? Är dina föräldrar några slags "VIP-kunder", eller?

Seså, fram med vilken ICA-butik det gäller så vi kan rosa dem extra mycket i dessa svåra tider...
Citera
2020-07-14, 00:44
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Arma oss. Kommer komma så jävla många skattehöjningar snart.

Hoppas inte. Har inte råd som det är. Denna månaden och förrförra så strök jag mat ur min budget. Börjar bli lite trist att inte ha råd med att ens leva.

Men tror inga skattehöjningar i världen kan rädda vården. Det privata kommer köpa nybyggda sjukhus för 1 krona och sedan kommer vård bara vara för dem som har försäkring. Men då blir vi iallafall av med primärvården som väl inte hjälper någon numera. Läkare som inte ens har utbildning... eller som har men saknar kunskaper. Vården är redan paj. Nu går det bara åt helvete.
Citera
2020-07-14, 00:46
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vilken ICA gäller det då - kanske vill jag skänka dem en blomsterbukett? Jag tror inte ett skit på det du säger för då skulle du direkt framhålla denna butik såsom ett föredöme... Varför vill du inte det? Skulle de då kunna ringa in och få en anställd att gå runt i butiken och välja just de märkena som kunden vill ha och dessutom ha tid att väga upp diverse varor som är lösvikt? Vilka butiker har möjlighet till detta? Är dina föräldrar några slags "VIP-kunder", eller?

Seså, fram med vilken ICA-butik det gäller så vi kan rosa dem extra mycket i dessa svåra tider...
Just plockandet av varor är knappast ett problem då de gör det till massor med människor som har hemkörning. Dom har anställda som fixar den biten. Precis som alla andra affärer har som har hemkörning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in