2020-07-13, 23:49
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det där är också så konstigt hur man kammar alla inomhusaktiviteter över samma kam.

På restaurang/pub är det ju extremt svårt att bära munskydd trots att damen på bilden hade både munskydd OCH visir på sig. Hon kan inte ha varit någon bra kund för den restaurangen. Svårt att äta med dubbla skydd framför munnen..

Däremot fattar jag inte varför museer måste också stängas. På ett museum behöver man inte växla ett ord med någon. Man kan hålla avståndet och gå i sin ensamhet och titta på föremål/tavlor utan att smitta någon.

På bio kan man också vara helt tyst (helst) och fast det är kutym att äta popcorn tror jag nog att de flera skulle överleva om de inte fick.

I kyrkor kan man också be tyst utan att öppna käften. Bara man håller avståndet till sin nästa kyrkobesökare borde saken vara biff.

Men istället behandlar man alla lokaler som om de vore lika smittosamma.
Spridning via ventilationen kanske?
Citera
2020-07-13, 23:50
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Utan massinvandringen hade vi inte haft så många döda i corona och betydligt färre hade suttit här och hatat på Sverige och svenskar.
Du blir lite utav en nyttig idiot om du tjötar om massinvandringen.
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Och all de 80+ kan ju självklart hantera en dator...och alla har en dator enligt dig då.?

Dessutom börjar det bli mentalt ohälsosamt för våra gamla att inte träffa folk. Man behöver se levande människor omkring sig även om man inte interagerar. Min mor går och handlar på riskgruppstid för då kan folk uppföra sig. Annars har folk slutat hålla avstånd. Som idag så hade jag en hel familj somalier i arslet på affären. De skrek och gapade och spred sina smittor. Skitmysigt. Svennar är inte mycket bättre. Men när det bara är riskgrupp då sköter sig folk annars kommer någon som jobbar där och skäller ut dem som fan. Det är bra. Och nej hon kan inte beställa på nätet. Hon datar väl till vardags men inte med så avancerat.

Min far är mer datavan. Han beställer och åker och hämtar.

Morsan är ute ofta nu om sommaren och får på så vis känna sig mindre isolerad. De har även olika föreningar som går promenad med avstånd eller de sitter ute. Funkar bra för de med hörsel... Mindre bra för de som hör dåligt.

Så det funkar väl ändå på något vis. De känner sig inte helt utanför. Men skulle naturligtvis vara bra om fler ytor var trygga för dem. Men det kommer nog ta ett tag eftersom vi inte bekämpar smittan i detta land.

Tycker det är skitbra att affärer har börjat med riskgruppstid. Men man ska ha lite tur också hur man bor så att man har en sådan affär på vettigt avstånd.

Min mor har astma och min far har kol och de är ca 80.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Yngre barn verkar ha lägre smittrisk men frågan är vad de äldre barnen samt högskola/universitet kan sprida?

CDC verkar lite oroliga för det iallafall.

https://ktla.com/news/nationworld/cdc-documents-warned-full-reopening-of-schools-colleges-would-be-highest-risk-for-spreading-coronavi rus-nyt/
Fast gymnasier och högskolor har väl varit stängda eller kört på distans, så där är det väl just ingen skillnad?
Citera
2020-07-13, 23:51
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Dom kan tycka vad dom vill om Sverige när dom sitter instängda i sina lägenheter i månader.

För det första känns det alltid oseriöst när man presenterar siffrorna sådär, vi har nästan dubbelt så många invånare än våra grannländer har så att jämföra rakt av är inte korrekt nån gång. Belgien har snart 10 000 dödsfall, klart värre än Sverige TROTS lockdown, munskydd och hela baletten. Men det är inte intressant?

Förövrigt tror jag nog vi har minst 1 miljon som varit/är smittade i Sverige så den där hittepå siffran 76 000 fall är bara löjlig att nämna ens.

Och som vanligt, att sitta här och summera läget när det börjar bli uppenbart att länder som öppnat upp gång på gång får börja stänga ner igen för att undvika smittspridning, och vi därmed är långt ifrån ett slut på pandemin. Faktum är att siffrorna vänder nedåt sakta men säkert i Sverige med en långsiktigt hållbar strategi, medans många andra länder går åt helt fel håll trots kraftfulla åtgärder. Hur många gånger till kommer det gå stänga in människor innan dom får nog?

Ja, Sverige misslyckades med att hålla smittan borta från riskgrupper i början och det blev som det blev, men samtidigt är Sverige ett helt annat land än våra grannländer, vår generösa invandring är säkert inte en helt obetydlig faktor i våra höga dödstal med tanke på hur överrepresenterade dessa grupper är bland dödsfallen, lägg till de faktum att många av dessa grupper jobbar (städning, vårdpersonal osv) med just våra äldre och sköra så är det ganska klart vad som har hänt.

Nej, Sverige har väl nästan 11 miljoner och Danmark, Norge och Finland har tillsammans 16 miljoner invånare - förstår inte hur du räknar? Du kan inte isolera varje lands invånartal.
Citera
2020-07-13, 23:55
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
https://www.svd.se/antalet-svart-covid-sjuka-sjunker-positiv-trend

De fall i behov av sjukhusvård fortsätter störtdyka i Stockholm. Immunitet eller ej. Riktigt bra nyheter.
Min hypotes är att viruset muterat till en svagare stam i Sverige, och att vi därför har färre svåra fall än tidigare. Möjligt att "förnekarna" och deras husgud Tegnell får rätt i långa loppet, att alla länder kommer ikapp Sveriges dödstal per capita.

Tiden får utvisa det hela. Tills dess - skydda er, och använd kondom och munskydd. Men gör det på rätt sätt, får du virus eller smittad sperma på fingrarna kan du dö ögonblickligen. Munskydd är inget att leka med för dumma svenskar!
Citera
2020-07-13, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
Hallå! Jag missade många sidor av ämnet och jag har inte tid att läsa alla kommentarerna, så jag vill fråga hur långt vi har kommit med flockens immunitet. En vän berättade för mig att mer än 45 000 antikroppstester hade gjorts i Stockholm förra veckan, och jag undrade hur många av dem som var positiva?

Dryga 17%
Citera
2020-07-13, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Varför vill du ens ha smittan kvar i samhället i stor skala? Är det inte bra om den finns på så få ställen som möjligt? Eftersom man kanske inte blir immun så kan den ta om igen hur mycket som helst. Hur är det önskvärt? Ska vi utesluta ur samhället alla som är äldre och även yngre med sjukdom, handikapp eller högt blodtryck?

Handlar inte om att man är rädd. Man vill bara att inte hela samhället ska vara besmittat.

Det vore skönt om den minimerades så att sådana som jag fick träffa min familj igen, men det går inte för folk kan ha smittat mig på Ica och jag skulle inte vilja leva med att ha smittat far och mor och styvmor så att de dog en kvalfylld död.

Vill inte smittan ska gå runt runt bland er "friska och unga", så att jag aldrig kan träffa dem mer. Fattar du att man kan sakna sina anhöriga eller är du helt känslokall?

Varför handlar du inte själv på nätet då om du är rädd för att bli smittad?
Citera
2020-07-13, 23:58
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja det är ingen av dem som bryr sig ifall du är för eller emot munskydd i Sverige. Ingen tycker att du är en häftig rebell.
Sluta tjafsa nu, stimfisk. Jag försöker inte vara något jag inte är. Jag bär munskydd för att jag vill slippa lungpesten såna som du spyr ur er via den okontrollerbara mundiarrén. Det är ingen attitydfråga.

Du sitter i den här tråden 24/7 trots att du borde vara ute i den härliga luften och dra djuuuuuupa andetag utan ett satans munskydd i vägen. Ändå gör du inte det. Varför?
Citera
2020-07-13, 23:58
Medlem
Citat:
För det första känns det alltid oseriöst när man presenterar siffrorna sådär, vi har nästan dubbelt så många invånare än våra grannländer har så att jämföra rakt av är inte korrekt nån gång.

De som tänkar själv ser att Sverige har fem gånger fler dödsfall än Danmark, Norge och Finland ... tillsammans.

Att Sverige har fler invånare än dess grannländer är av liten betydelse

Citat:
Belgien har snart 10 000 dödsfall, klart värre än Sverige TROTS lockdown, munskydd och hela baletten. Men det är inte intressant?

Belgien räknar på ett helt annat sätt än Sverige.

I Sverige registreras dödsfall av COVID-19 primärt när ett positivt laboratorietest finns.

I Belgien räknas alla dödsfall, även på äldreboende, hemma etc, och även utan positivt test, så länge som COVID-19 "misstänks", vilket betyder nästan alla som dör av "oförklarliga orsaker" just nu.

Nästan 4 000 av Belgiens dödsfall har inte bekräftats vara från COVID-19, men räknas fortfarande.

Belgien är också ett helt annat land, med 11,5 miljoner invånare innom ett litet område, med en mycket högre befolkningstäthet än Sverige.

Sverige är mycket mer jämförbart med Norge.

Citat:
Ja, Sverige misslyckades med att hålla smittan borta från riskgrupper i början och det blev som det blev ...

Praktiskt taget alla länder misslyckas med det.

Andelen dödsfall i äldreboende och sjukhem är ungefär densamma i grannländerna och i många andra länder.

Det är inte unikt för Sverige att många har dött i äldreomsorgen, även om Tegnell försöker få det att se ut så. Det är inte därför Sverige har tio gånger fler dödsfall än grannländerna.
Senast redigerad av Kurt7777 2020-07-14 kl. 00:03.
Citera
2020-07-14, 00:01
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Varför handlar du inte själv på nätet då om du är rädd för att bli smittad?

Jag har inget Ica per se. Jag har noll butiker i min omgivning som har beställning och hämtning eller beställning och utkörning.

Jag bor i ett ghetto där alla butiker ägs av invandrare och heter Amirs livs (och döds).
Citera
2020-07-14, 00:03
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
De som tänkar själv ser att Sverige har fem gånger fler dödsfall än Danmark, Norge och Finland ... tillsammans.

Att Sverige har fler invånare än dess grannländer är av liten betydelse

Belgien räknar på ett helt annat sätt än Sverige.

I Sverige registreras dödsfall av COVID-19 primärt när ett positivt laboratorietest finns.

I Belgien räknas alla dödsfall, även på sjukhem, och även utan positivt test, så länge som COVID-19 misstänks.

Nästan 4 000 av Belgiens dödsfall har inte bekräftats vara från COVID-19, men räknas fortfarande.

Belgien är också ett helt annat land, med 11,5 miljoner invånare innom ett litet område, med en mycket högre befolkningstäthet än Sverige.

Sverige är mycket mer jämförbart med Norge.

Praktiskt taget alla länder misslyckas med det.

Andelen dödsfall i äldreboende och sjukhem är ungefär densamma i grannländerna och i många andra länder.

Det är inte unikt för Sverige att många har dött i äldreomsorgen, även om Tegnell försöker få det att se ut så. Det är inte därför Sverige har tio gånger fler dödsfall än grannländerna.

Nej, Sverige har ca. 11 miljoner - Danmark, Finland och Norge har ca. 16 miljoner invånare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in