Citat:
Ursprungligen postat av
Furbo2020
Marknaden översvämmas av kapital som ingen vill ha.
Vad är det för något slags "kapital" som ingen vill ha?
Citat:
Ursprungligen postat av
Furbo2020
Trots historisk minusränta och kvantitativa lättnader är det bara bostadsmarknaden som absorberar detta billiga kapital.
Kan du berätta HUR bostadsmarknaden absorberar detta kapital?
Hur går absorberandet till.
Citat:
Ursprungligen postat av
Furbo2020
Jag tror att bostadsköpare är den enda grupp som inte tänker längre än några år framåt.
Villaägare sägs bo ca 30 år i villan. Låter som de tänker framåt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Furbo2020
Sverige är även unikt på det sätt att ingen förväntas amortera lånen mer än symboliskt under sin livstid
Finns tom krav att man skall amortera ända ned till 50%.
Finns det skäl att öka sparandet mer?
Citat:
Ursprungligen postat av
Furbo2020
staten löser ju alla problem så småningom om det skulle dyka upp några.
Vad löser staten för problem?
Många skulle snarare säga att staten skapar problem. Så det kunde ju vara roligt att höra om att den löser problem någon gång.
Citat:
Ursprungligen postat av
Furbo2020
Riksbanken köper ju bostadsobligationer för fullt av rädsla för att bostadsbubblan ska börja pysa - är det sunt och friskt att staten tvingas låna upp för att rädda alla villaägare?
Kan du vara specifik på hur villaägare räddas.
Citat:
Ursprungligen postat av
Furbo2020
Nä 1993 kraschen vill ingen uppleva igen - minns hur allt stod stilla, inga lån, inga affärer skedde och ingen visste något om framtiden. Lägenheter som köpts för 300.000:- kostade nu 1 krona. Självklart blir nästa krasch av en ny sort med andra orsaker.
Vet inte om så mycket stod still. BNP minskningen var måttlig. Det var nästan samma omsättning som tidigare.
Jag sålde min villa då. Och köparna hade inga problem att låna. Sedan köpte jag en ny och det gick också bra.
Sedan gör nästan alla ett grovt tankefel när det gäller BR och priserna då.
Jag köpte en BR 84 och betalade ca 4 snitt-månadslöner för den. Tittar man på byggnadskostnad då, och antar att kommunala avgifter var låga och marken var billig, så var produktionskostnaden ca 70 månadslöner. Det betyder att BRF satt med lån på 66 månadslöner för den.
Och det stämmer också bra med att månadsavgiften var högre än en motsvarande HR's hyra.
Att det var så på den tiden var dels politiskt betingat, men också för att det inte gick att ha bostaden som pant.
Det innebär också att om det hade kommit en lågkonjunktur som sänkt fastighetspriserna med 5% så hade hela min insats försvunnit. Så när folk pratar om att bostäder blivit värdelösa handlar det om att det fallit några procent.
Nyproduktion av den lägenheten nu skulle gå på 110 månadslöner. Givet att marken fortfarande är billig och att kommunala anslutningsavgifter är låga. (Och det är kanske inte helt sant). Nu handlas dessa lägenheter till under byggnadskostnad så där går det inte att bygga och sälja nytt.
Finns ju en del som talar om bostadsbubbla. Dom borde ju vilja bygga och sälja till det som de kallar överpriser. Men jag ser ju ingen som helst vilja från deras sida till att leva som de lär.