2020-07-13, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Bra fråga. Det vore också intressant att veta vilka UWs polisbekanta är. Det är väl inte bara NWs flickväns polismamma som någon skrev varit ett stort stöd för familjen. Då UW agerat biträdande spaningsledare med såväl tillgång till mördare som avspärrad brottsplats så luktar det vänskapskorruption ala' tjänstefel.

Märk väl! Det finns något riktigt illaluktande i skandalutredningen vilket jag är övertygad kommer till allmän kännedom när utomstående så smångingom börjar gräva i detta.

Överraskningarna i mordet på Wesström är hitintills mindre än dom avslöjanden vi har framför oss.,

Men du vet alltså ingenting om SDs poliskompisar är bortkopplade från mordutredningen?
Citera
2020-07-13, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Men du vet alltså ingenting om SDs poliskompisar är bortkopplade från mordutredningen?
Varför skulle de vara det? PW skrev omedelbart ett PM om sin involvering och blev ändå den som utredde en del av it-undersökningen. Så jag tror ingen är bortkopplad.
Citera
2020-07-13, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag minns att någon i tråden visade på att man kunde få någon slags ersättning som täckte vissa kostnader för boende under häktningstiden (minns inte om det gällde fängelsetid också?), det för att människor inte ska bli utan tak över huvudet när de kommer ut. Jag förmodar att detta bidrag/lån har något slags tak?

"Häktade och personer som avtjänar en faktisk strafftid på högst sex månader bör ges ekonomiskt bistånd till den faktiska boendekostnaden under hela häktningstiden respektive strafftiden, om de annars riskerar att bli bostadslösa. Socialnämnden bör rekommendera den enskilde som avtjänar ett straff att hyra ut sin bostad i andra hand, om hyresvärden ger sitt samtycke och det är lämpligt. Om hyresvärden inte ger något sådant samtycke, kan hyresgästen begära tillstånd till uthyrningen hos hyresnämnden. Socialnämnden bör i förekommande fall ge ekonomiskt bistånd till boendekostnaden i avvaktan på hyresnämndens beslut."
Från socialstyrelsen senaste rekommendationer.
Citera
2020-07-13, 19:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
"Häktade och personer som avtjänar en faktisk strafftid på högst sex månader bör ges ekonomiskt bistånd till den faktiska boendekostnaden under hela häktningstiden respektive strafftiden, om de annars riskerar att bli bostadslösa. Socialnämnden bör rekommendera den enskilde som avtjänar ett straff att hyra ut sin bostad i andra hand, om hyresvärden ger sitt samtycke och det är lämpligt. Om hyresvärden inte ger något sådant samtycke, kan hyresgästen begära tillstånd till uthyrningen hos hyresnämnden. Socialnämnden bör i förekommande fall ge ekonomiskt bistånd till boendekostnaden i avvaktan på hyresnämndens beslut."
Från socialstyrelsen senaste rekommendationer.

Tack!

Boendekostnad borde kanske inte täcka lån?
Vissa avgifter kan man inte komma ifrån, som el, vatten, försäkring, sopor osv. Jag kan tänka mig att kostnader för amorteringar kommer på något undantag, t ex lån eller liknande.

Lite olyckligt kan det förstås bli om man blir häktad en längre period än så och sedan blir friad. Visserligen kan man få skadestånd, men det kanske inte är så roligt om man blivit av med sin lägenhet/villa.

Det är ganska osäkert hur utfallet blir nu, om SD kommer att bli friad/dömd. Men för barnens skull är det också viktigt att deras hem inte försvinner. Visserligen har de ju HD att bo hos nu och kaninerna är väl sålda, men ett hem som de vuxit upp i alltid ett hem.
Citera
2020-07-13, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Varför skulle de vara det? PW skrev omedelbart ett PM om sin involvering och blev ändå den som utredde en del av it-undersökningen. Så jag tror ingen är bortkopplad.

Intressant.
Citera
2020-07-13, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Om JG skulle bestämma sig för att berätta sanningen (om han nu vet den), får han ett mildare straff då än om han avslöjas i utredningen? För straffbefriad kan han knappast bli om han känt till sanningen.
.

Varför skulle han straffas för att känna till sanningen, är det brottsligt?
Citera
2020-07-13, 20:54
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Det är kanske därför man hör rapporter om att SD ses här och där i landet nu, han är ute och skaffar sig vänner i Jönköpingstrakten...

De som faktiskt tror att SD är oskyldig, de är nog extremt få, skulle jag tro. Typ Hemliga Fyran och Sekten. Men inte många fler.

Inte tror jag att TR tror det heller. BL tog ju inte ställning till om han var skyldig eller inte. Bara att han (för de andra i TR verkar vara tysta) ansåg att inte bevisningen (som de uppenbarligen delvis missuppfattat) räckte till.

Detta hade ju blivit överklagat av SD om han hade blivit dömd med, så det hade ändå hamnat i HR.

Den som tror att åklagarna och Polisen kommer att lägga ner fallet för att "spara skattemedel", eller något liknande, den är verkligen långt ute i periferin och fiskar.

#TeamÅsaHiding

Att SD är ute och skaffar sig vänner här och där, även i Jönköpingstrakten har du nog fått till en falsk trådsanning, enligt mina kollegor i Ö-bro, så är han inom Ö-bro kommun, och spenderar dagarna med sina döttrar, som är tacksamma att få tillbringa sommaren med sin pappa.

Senast redigerad av Smhf 2020-07-13 kl. 20:58.
Citera
2020-07-13, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Att SD är ute och skaffar sig vänner här och där, även i Jönköpingstrakten har du nog fått till en falsk trådsanning, enligt mina kollegor i Ö-bro, så är han inom Ö-bro kommun, och spenderar dagarna med sina döttrar, som är tacksamma att få tillbringa sommaren med sin pappa.

Tvivlar på att de är tacksamma. T har vittnat om att hon är rädd för sin pappa. Och nej, några vänner skaffar han verkligen inte - så där har du rätt, han skaffar sig inte några vänner. Han har inga kvar.
Citera
2020-07-13, 21:23
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tvivlar på att de är tacksamma. T har vittnat om att hon är rädd för sin pappa. Och nej, några vänner skaffar han verkligen inte - så där har du rätt, han skaffar sig inte några vänner. Han har inga kvar.

SD behöver inte skaffa sig ngr nya vänner, han har sina gamla och trogna vänner kvar, hans vänner som inte dömer han utifrån pöbeln på fb, inser att han är oskyldig till dom faller, det juridiska ska gälla.

Har du ngn källa i nutid på att T ff är rädd för sin pappa, vore intressant om du kan länka till ditt påstående?
Citera
2020-07-13, 21:25
Medlem
landbandys avatar
Så om han är skyldig så gillar de honom 100 % ändå ?

Ett mord är inget att himla om ,det kan hända då och då ?

Så tycker hans kära vänner alltså?

(Spekulation)
Citera
2020-07-13, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
SD behöver inte skaffa sig ngr nya vänner, han har sina gamla och trogna vänner kvar, hans vänner som inte dömer han utifrån pöbeln på fb, inser att han är oskyldig till dom faller, det juridiska ska gälla.

Har du ngn källa i nutid på att T ff är rädd för sin pappa, vore intressant om du kan länka till ditt påstående?
Nej, jag har bara det jag läst i fupen om att T är rädd för sin pappa. Ang vänner till SD så har jag källor till att han är en paria. Du har säkert själv läst om detta i tråden av folk som har insyn i staden och Hjärsta. Men du kanske inte VILL läsa om det och därmed scrollar över? Nej, de s k trogna vännerna du hänvisar till verkar inte finnas kvar, förutom JG, men tvivlar att ens han är kvar.
Citera
2020-07-13, 21:38
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
/.../
Om du har hittat en källa till att det fanns en gul fläck, som har befunnits vara positiv för blod och sedan visat sig ha Lenas DNA, hänvisa gärna till källa.
Dessvärre tycks alltså ingen av dessa tvättmaskinens två besudlingar (den röda resp. den gula) vara särskilt bra dokumenterade i själva förundersökningen, vare sig till färg, form eller utbredning. Förvånande nog verkar det inte finnas något foto eller ens någon notering i protokollen. Här är vi hänvisade till ljudinspelningarna från de vittnesmål som lämnades muntligt vid rättegången, den som lagmannen Björn Lindén till slut arrangerade först två år senare.

Citat:
/.../
Du snurrar till allt så att man knappt vet ut eller in till sist.
Haha, tack. Nu kom jag att tänka på den här boken igen:
"Män är från Mars, kvinnor är från Venus"
https://www.bokus.com/bok/9789170369629/man-ar-fran-mars-kvinnor-ar-fran-venus/
Senast redigerad av Draifos 2020-07-13 kl. 22:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in