• 1
  • 2
2020-07-13, 17:26
Medlem
Hej,

Har kört på extremt hårt de senaste åren med plugg varvat med jobb. För ett tag sen tog jag examen och har jobbat med ett stressigt arbete och ska ha min första semester nästa vecka.

Har under ett par år haft ganska stark ångest kopplat till stress och att inte ha återhämtning, och jag har kontinuerligt känt hur jag blir tröttare och tröttare. Nu är det som att det är sirap i hjärnan och längtar verkligen till semestern för att koppla av och slippa all stress med jobbet.

Dock har jag hört att det inte är helt ovanligt att ”kollapsen” kommer när man går på semestern och att det är då man faktiskt blir utbränd.

Är enormt orolig över detta och har tagit upp mina tankar den senaste tiden, och vill höra lite tips från er som kanske har erfarenhet om vad jag kan göra för att undvika detta?

Jag vill använda semestern till återhämtning, att ladda batterierna och komma på banan igen, inte gå in i väggen!
Citera
2020-07-13, 17:29
Medlem
2n00b4Us avatar
Jag skulle tipsa att åka ut på landet, om du möjligtvis skulle kunna hyra en stuga ute i skogen så skulle det säkert vara bra för återhämtningen.
Citera
2020-07-13, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Jag skulle tipsa att åka ut på landet, om du möjligtvis skulle kunna hyra en stuga ute i skogen så skulle det säkert vara bra för återhämtningen.
Bra idé, ska kolla upp det! Tack.
Citera
2020-07-13, 17:49
Medlem
Det du egentligen frågar efter i din trådstart, är hur du inte ska gå in i väggen när du går på semestern.

Eftersom man inte gör något krävande på semestern, utan slappnar av mer, vore det oundvikligt för dig att inte gå in i väggen, om det är det ditt psyke vill göra.

Jag tror att du också förstår det. Trådstarten kanske mest var ett uttryck för din oro för dig själv.

Inför semestern har jag inte så mycket att komma med, men framgent kanske du skulle fundera på att trappa ner tempot i ditt liv.
Citera
2020-07-13, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokstavochsiffra1
Det du egentligen frågar efter i din trådstart, är hur du inte ska gå in i väggen när du går på semestern.

Eftersom man inte gör något krävande på semestern, utan slappnar av mer, vore det oundvikligt för dig att inte gå in i väggen, om det är det ditt psyke vill göra.

Jag tror att du också förstår det. Trådstarten kanske mest var ett uttryck för din oro för dig själv.

Inför semestern har jag inte så mycket att komma med, men framgent kanske du skulle fundera på att trappa ner tempot i ditt liv.
Så är det kanske, att det blir att jag helt enkelt gör det. Men vill bädda för ett ”mjukare fall” om det är möjligt. Tänkte om några hade tips typ ”önskar att jag gjorde detta”, men det kanske är svårt...
Citera
2020-07-13, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swolencolen
Så är det kanske, att det blir att jag helt enkelt gör det. Men vill bädda för ett ”mjukare fall” om det är möjligt. Tänkte om några hade tips typ ”önskar att jag gjorde detta”, men det kanske är svårt...

Hoppas inte du gör det.

Om du nu vill vara förberedd på att det kommer, så skulle jag försöka skapa en trygg omgivning med en säker plats att vara på (hemmet), ekonomi och socialt stöd.
Citera
2020-07-13, 18:38
Moderator
evilhoneys avatar
Begränsa skärmtiden och försök att inte ha för många planer och bli inte upprörd om du efter semestern inte har rört dig längre än till brevlådan.
Om du är så nära att braka in i kaklet redan nu så skulle i alla fall jag vara beredd på att det kanske kommer en svacka men låta det hända. Det blir inte bättre av att planera naturupplevelser, camping och besöka vänner osv om det enda ditt psyke vill är att gråta, titta på TV och äta glass i en vecka.

Försök tillåta dig själv att ta det som det kommer och gör saker du mår bra av. Släpp dina egna krav på dig själv.
Citera
2020-07-13, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swolencolen
Hej,

Har kört på extremt hårt de senaste åren med plugg varvat med jobb. För ett tag sen tog jag examen och har jobbat med ett stressigt arbete och ska ha min första semester nästa vecka.

Har under ett par år haft ganska stark ångest kopplat till stress och att inte ha återhämtning, och jag har kontinuerligt känt hur jag blir tröttare och tröttare. Nu är det som att det är sirap i hjärnan och längtar verkligen till semestern för att koppla av och slippa all stress med jobbet.

Dock har jag hört att det inte är helt ovanligt att ”kollapsen” kommer när man går på semestern och att det är då man faktiskt blir utbränd.

Är enormt orolig över detta och har tagit upp mina tankar den senaste tiden, och vill höra lite tips från er som kanske har erfarenhet om vad jag kan göra för att undvika detta?

Jag vill använda semestern till återhämtning, att ladda batterierna och komma på banan igen, inte gå in i väggen!

Det är en risk som är påtaglig rätt vanligt att man blir sjuk etc. när man kommit igenom en pers och adrenalinpåslaget minskar. Har själv legat många jular med infuensa.
Det tipset jag kan ge dig är att hitta på nåt som är kul och helt annat en vad du dagligen pysslar med.
Sitter du på kontor kan en aktiv semester i naturen eller snickra hemma vara den perfekta semestern.
Har du i stället ett fysiskt hårt jobb så kanske en solsemester passa bättre.
Det du absolut skall akta dig för är att bara lägga dig i hängmattan då kommer du bara älta dina problem på jobbet.
Citera
2020-07-13, 18:50
Medlem
kristofferGs avatar
Ha en jävla bangerfest där du knullar alla brudar. funkar alltid för mig!
Citera
2020-07-13, 19:58
Medlem
Nu gissar jag, för det är inte som att jag vet säkert (trots att jag själv har varit utbränd...eller kanske just därför), men:

1. Försök sova så mycket som möjligt.
2. Dra ned kraftigt på internetanvändandet.
3. Ha inga krav på dig vad du ska hinna göra på semestern, varken av den praktiska sorten eller typiska semesteraktiviteter (det kanske är lättare i år med tanke på pandemin).
4. Vägra ha ständig kontakt med jobbet, om du skulle ha det. Dra - om möjligt - ned på alla trista och stressande kontakter genom att endast kolla meddelanden m.m. vid bestämda tidpunkter (och inte för ofta), medan du skiter i dem resten av tiden.
5. Om du har sysselsättningar som brukar göra att du efteråt känner dig både uppiggad och utvilad, t.ex. spela tv-spel, läsa roliga saker, teckna o.s.v., ägna dig åt dem dagligen.
Citera
2020-07-13, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Ha en jävla bangerfest där du knullar alla brudar. funkar alltid för mig!

Då får man inte ligga i autismspektrat eller annars bli stressad av socialt umgänge (speciellt med främmande). Som autist med hög ångestnivå, så har jag känt mig närmast helt sönderstressad ibland när jag i perioder har träffat och legat med väldigt många kvinnor på kort tid. Nu är det kanske en minoritet av alla som har liknande drag, men samtidigt ökar just de dragen extremt mycket sannolikheten för att man ska bli utbränd.
Citera
2020-07-13, 20:11
Medlem
yz44s avatar
Att oroa sig kan vara bra men att oroa sig för sådant utanför ens kontroll är inte produktivt.
Slappna av och gör det du vill på semestern.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in