Citat:
Ursprungligen postat av
swolencolen
Hej,
Har kört på extremt hårt de senaste åren med plugg varvat med jobb. För ett tag sen tog jag examen och har jobbat med ett stressigt arbete och ska ha min första semester nästa vecka.
Har under ett par år haft ganska stark ångest kopplat till stress och att inte ha återhämtning, och jag har kontinuerligt känt hur jag blir tröttare och tröttare. Nu är det som att det är sirap i hjärnan och längtar verkligen till semestern för att koppla av och slippa all stress med jobbet.
Dock har jag hört att det inte är helt ovanligt att ”kollapsen” kommer när man går på semestern och att det är då man faktiskt blir utbränd.
Är enormt orolig över detta och har tagit upp mina tankar den senaste tiden, och vill höra lite tips från er som kanske har erfarenhet om vad jag kan göra för att undvika detta?
Jag vill använda semestern till återhämtning, att ladda batterierna och komma på banan igen, inte gå in i väggen!
Det är en risk som är påtaglig rätt vanligt att man blir sjuk etc. när man kommit igenom en pers och adrenalinpåslaget minskar. Har själv legat många jular med infuensa.
Det tipset jag kan ge dig är att hitta på nåt som är kul och helt annat en vad du dagligen pysslar med.
Sitter du på kontor kan en aktiv semester i naturen eller snickra hemma vara den perfekta semestern.
Har du i stället ett fysiskt hårt jobb så kanske en solsemester passa bättre.
Det du absolut skall akta dig för är att bara lägga dig i hängmattan då kommer du bara älta dina problem på jobbet.