Citat:
Låter bra... En svacka kan jag ta, så länge semestern räcker för att vila upp mig någorlunda så jag kommer tillbaka på banan lite. Lät enormt skönt att bara kolla TV och käka glass ända tills jag är trött på det. Begränsa skärmtiden och försök att inte ha för många planer och bli inte upprörd om du efter semestern inte har rört dig längre än till brevlådan.
Om du är så nära att braka in i kaklet redan nu så skulle i alla fall jag vara beredd på att det kanske kommer en svacka men låta det hända. Det blir inte bättre av att planera naturupplevelser, camping och besöka vänner osv om det enda ditt psyke vill är att gråta, titta på TV och äta glass i en vecka.
Försök tillåta dig själv att ta det som det kommer och gör saker du mår bra av. Släpp dina egna krav på dig själv.
Om du är så nära att braka in i kaklet redan nu så skulle i alla fall jag vara beredd på att det kanske kommer en svacka men låta det hända. Det blir inte bättre av att planera naturupplevelser, camping och besöka vänner osv om det enda ditt psyke vill är att gråta, titta på TV och äta glass i en vecka.
Försök tillåta dig själv att ta det som det kommer och gör saker du mår bra av. Släpp dina egna krav på dig själv.
Citat:
Tack för tipset. Lät väldigt vettigt. Ska försöka att kombinera både lite fysisk aktivering som löpning samt att bara ta det lugnt med ett korsord eller kolla TV. Sålänge jag inte rasar ihop helt.Det är en risk som är påtaglig rätt vanligt att man blir sjuk etc. när man kommit igenom en pers och adrenalinpåslaget minskar. Har själv legat många jular med infuensa.
Det tipset jag kan ge dig är att hitta på nåt som är kul och helt annat en vad du dagligen pysslar med.
Sitter du på kontor kan en aktiv semester i naturen eller snickra hemma vara den perfekta semestern.
Har du i stället ett fysiskt hårt jobb så kanske en solsemester passa bättre.
Det du absolut skall akta dig för är att bara lägga dig i hängmattan då kommer du bara älta dina problem på jobbet.
Det tipset jag kan ge dig är att hitta på nåt som är kul och helt annat en vad du dagligen pysslar med.
Sitter du på kontor kan en aktiv semester i naturen eller snickra hemma vara den perfekta semestern.
Har du i stället ett fysiskt hårt jobb så kanske en solsemester passa bättre.
Det du absolut skall akta dig för är att bara lägga dig i hängmattan då kommer du bara älta dina problem på jobbet.
Citat:
Tack enormt mycket för tipsen! Exakt vad jag behövde, några ”riktlinjer” från någon som vet vad som behövs. Tråkigt att höra att du varit utbränd, men nu har du i alla fall skickat vidare lite visdom vilket jag är enormt tacksam över. Nu gissar jag, för det är inte som att jag vet säkert (trots att jag själv har varit utbränd...eller kanske just därför), men:
1. Försök sova så mycket som möjligt.
2. Dra ned kraftigt på internetanvändandet.
3. Ha inga krav på dig vad du ska hinna göra på semestern, varken av den praktiska sorten eller typiska semesteraktiviteter (det kanske är lättare i år med tanke på pandemin).
4. Vägra ha ständig kontakt med jobbet, om du skulle ha det. Dra - om möjligt - ned på alla trista och stressande kontakter genom att endast kolla meddelanden m.m. vid bestämda tidpunkter (och inte för ofta), medan du skiter i dem resten av tiden.
5. Om du har sysselsättningar som brukar göra att du efteråt känner dig både uppiggad och utvilad, t.ex. spela tv-spel, läsa roliga saker, teckna o.s.v., ägna dig åt dem dagligen.
1. Försök sova så mycket som möjligt.
2. Dra ned kraftigt på internetanvändandet.
3. Ha inga krav på dig vad du ska hinna göra på semestern, varken av den praktiska sorten eller typiska semesteraktiviteter (det kanske är lättare i år med tanke på pandemin).
4. Vägra ha ständig kontakt med jobbet, om du skulle ha det. Dra - om möjligt - ned på alla trista och stressande kontakter genom att endast kolla meddelanden m.m. vid bestämda tidpunkter (och inte för ofta), medan du skiter i dem resten av tiden.
5. Om du har sysselsättningar som brukar göra att du efteråt känner dig både uppiggad och utvilad, t.ex. spela tv-spel, läsa roliga saker, teckna o.s.v., ägna dig åt dem dagligen.
Ska följa dina tips så långt det går. Har redan flaggat för att jag kommer vara helt bortkopplad från jobb under semestern så det är skönt att veta i alla fall. Tack igen