• 1
  • 2
2020-07-13, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Begränsa skärmtiden och försök att inte ha för många planer och bli inte upprörd om du efter semestern inte har rört dig längre än till brevlådan.
Om du är så nära att braka in i kaklet redan nu så skulle i alla fall jag vara beredd på att det kanske kommer en svacka men låta det hända. Det blir inte bättre av att planera naturupplevelser, camping och besöka vänner osv om det enda ditt psyke vill är att gråta, titta på TV och äta glass i en vecka.

Försök tillåta dig själv att ta det som det kommer och gör saker du mår bra av. Släpp dina egna krav på dig själv.
Låter bra... En svacka kan jag ta, så länge semestern räcker för att vila upp mig någorlunda så jag kommer tillbaka på banan lite. Lät enormt skönt att bara kolla TV och käka glass ända tills jag är trött på det.

Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det är en risk som är påtaglig rätt vanligt att man blir sjuk etc. när man kommit igenom en pers och adrenalinpåslaget minskar. Har själv legat många jular med infuensa.
Det tipset jag kan ge dig är att hitta på nåt som är kul och helt annat en vad du dagligen pysslar med.
Sitter du på kontor kan en aktiv semester i naturen eller snickra hemma vara den perfekta semestern.
Har du i stället ett fysiskt hårt jobb så kanske en solsemester passa bättre.
Det du absolut skall akta dig för är att bara lägga dig i hängmattan då kommer du bara älta dina problem på jobbet.
Tack för tipset. Lät väldigt vettigt. Ska försöka att kombinera både lite fysisk aktivering som löpning samt att bara ta det lugnt med ett korsord eller kolla TV. Sålänge jag inte rasar ihop helt.

Citat:
Ursprungligen postat av Inte-nog-PK
Nu gissar jag, för det är inte som att jag vet säkert (trots att jag själv har varit utbränd...eller kanske just därför), men:

1. Försök sova så mycket som möjligt.
2. Dra ned kraftigt på internetanvändandet.
3. Ha inga krav på dig vad du ska hinna göra på semestern, varken av den praktiska sorten eller typiska semesteraktiviteter (det kanske är lättare i år med tanke på pandemin).
4. Vägra ha ständig kontakt med jobbet, om du skulle ha det. Dra - om möjligt - ned på alla trista och stressande kontakter genom att endast kolla meddelanden m.m. vid bestämda tidpunkter (och inte för ofta), medan du skiter i dem resten av tiden.
5. Om du har sysselsättningar som brukar göra att du efteråt känner dig både uppiggad och utvilad, t.ex. spela tv-spel, läsa roliga saker, teckna o.s.v., ägna dig åt dem dagligen.
Tack enormt mycket för tipsen! Exakt vad jag behövde, några ”riktlinjer” från någon som vet vad som behövs. Tråkigt att höra att du varit utbränd, men nu har du i alla fall skickat vidare lite visdom vilket jag är enormt tacksam över.

Ska följa dina tips så långt det går. Har redan flaggat för att jag kommer vara helt bortkopplad från jobb under semestern så det är skönt att veta i alla fall. Tack igen
Citera
2020-07-13, 20:55
Medlem
En seriös fråga kräver ett seriöst svar.

Ingen alkohol, inga måsten och ingen skräpmat. Undvik staden, buller, neonljus, kollektivtrafik, folksamlingar.

Koppla ner och släpp alla måsten. Umgås bara med människor som ger dig energi och när du själv vill. Åk ut till någon stuga ute på landet om du har tillgång till det och tillbringa tid ute i naturen. Håll dygnsrytmen och sov ordentligt. Träna men absolut viktigt det är lagom, EJ exempelvis långdistanslöpning och dylikt som ger stresspåslag. Simma i en sommarsjö istället. Meditation och yoga om du är på väg att kollapsa på riktigt. Läs en bok i hängmattan. Och ha sex om du har någon du trivs med.
Citera
2020-07-13, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swolencolen
Låter bra... En svacka kan jag ta, så länge semestern räcker för att vila upp mig någorlunda så jag kommer tillbaka på banan lite. Lät enormt skönt att bara kolla TV och käka glass ända tills jag är trött på det.

Tack för tipset. Lät väldigt vettigt. Ska försöka att kombinera både lite fysisk aktivering som löpning samt att bara ta det lugnt med ett korsord eller kolla TV. Sålänge jag inte rasar ihop helt.

Tack enormt mycket för tipsen! Exakt vad jag behövde, några ”riktlinjer” från någon som vet vad som behövs. Tråkigt att höra att du varit utbränd, men nu har du i alla fall skickat vidare lite visdom vilket jag är enormt tacksam över.

Ska följa dina tips så långt det går. Har redan flaggat för att jag kommer vara helt bortkopplad från jobb under semestern så det är skönt att veta i alla fall. Tack igen

"Om du är så nära att braka in i kaklet redan nu så skulle i alla fall jag vara beredd på att det kanske kommer en svacka men låta det hända. Det blir inte bättre av att planera naturupplevelser, camping och besöka vänner osv om det enda ditt psyke vill är att gråta, titta på TV och äta glass i en vecka. "

Kan säga från egen erfarenhet att han har helt rätt. Just prestationskravet måste man kunna släppa, även prestigen från när folk kommer fråga dig vad du gjorde på din semester. Folk som tycker man slösat bort sin semester på "meningslösa" saker och sysslor fattar inte.

Jag vill bara spela dataspel och stänga av telefonen nu ett par dagar efter typ 10 veckor med social interaktion varenda dag, press både från jobb och från mig själv privat. Jag är en sån som behöver stänga in mig ett par dar i månaden och göra ingenting/bara det jag vill för att hämta upp energi från all idioti och äntligen har jag tid till det.

Enda kravet jag har på mig själv imorgon är att jag ska diska.

Gör bara precis det du vill, känner du inte att du orkar det du vill är det ok att göra något annan du orkar eller känner för.
Senast redigerad av onerider 2020-07-13 kl. 21:03.
Citera
2020-07-13, 23:03
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Träna men absolut viktigt det är lagom, EJ exempelvis långdistanslöpning och dylikt som ger stresspåslag.

wtf? långdistanslöpning är det mest avstressande som finns. Kroppen blir en endorfinfabrik.
Citera
2020-07-14, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
En seriös fråga kräver ett seriöst svar.

Ingen alkohol, inga måsten och ingen skräpmat. Undvik staden, buller, neonljus, kollektivtrafik, folksamlingar.

Koppla ner och släpp alla måsten. Umgås bara med människor som ger dig energi och när du själv vill. Åk ut till någon stuga ute på landet om du har tillgång till det och tillbringa tid ute i naturen. Håll dygnsrytmen och sov ordentligt. Träna men absolut viktigt det är lagom, EJ exempelvis långdistanslöpning och dylikt som ger stresspåslag. Simma i en sommarsjö istället. Meditation och yoga om du är på väg att kollapsa på riktigt. Läs en bok i hängmattan. Och ha sex om du har någon du trivs med.
Tack så mycket för tipsen. Ska planera in att inte ha något inplanerat Ska försöka röra på mig, men i så fall om jag känner för det. Om jag inte kraschar helt blir det nog en veckas sömn 24/7 haha.
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
"Om du är så nära att braka in i kaklet redan nu så skulle i alla fall jag vara beredd på att det kanske kommer en svacka men låta det hända. Det blir inte bättre av att planera naturupplevelser, camping och besöka vänner osv om det enda ditt psyke vill är att gråta, titta på TV och äta glass i en vecka. "

Kan säga från egen erfarenhet att han har helt rätt. Just prestationskravet måste man kunna släppa, även prestigen från när folk kommer fråga dig vad du gjorde på din semester. Folk som tycker man slösat bort sin semester på "meningslösa" saker och sysslor fattar inte.

Jag vill bara spela dataspel och stänga av telefonen nu ett par dagar efter typ 10 veckor med social interaktion varenda dag, press både från jobb och från mig själv privat. Jag är en sån som behöver stänga in mig ett par dar i månaden och göra ingenting/bara det jag vill för att hämta upp energi från all idioti och äntligen har jag tid till det.

Enda kravet jag har på mig själv imorgon är att jag ska diska.

Gör bara precis det du vill, känner du inte att du orkar det du vill är det ok att göra något annan du orkar eller känner för.
Tack för din input. Låter väldigt bra att prioritera sig själv nu under semestern och göra det man vill och orkar. Ska ta bort alla onödiga måsten och hoppas på att pulsen går neråt ju längre in på semestern jag kommer. Håller tummarna...
Citera
2020-09-26, 15:15
Medlem
Hej!

Hur gick det? Hur mår du idag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto