• 1
  • 2
2020-06-29, 11:54
Bannlyst
Låst artikel:
https://www.dagensmedicin.se/artikla...t-enda-apotek/

Citat:
På bara några år har en extemporeberedning av melatonin blivit det tionde mest sålda läkemedlet i Sverige. Skattebetalarna har lagt ut hundratals miljoner på preparatet som till stor del hamnat i fickorna hos ägarna till ett apotek i Skåne. Men snart kan miljonrullningen begränsas.

Någon som vet mer?
Det som ska diskuteras:
1. Vad innebär det här för dom som har Melatonin?
2. Kommer det att bli billigare eller dyrare för oss konsumenter?
3. Kommer Melatonin att finnas kvar på svenska marknaden?
4. Kommer detta att öka eller begränsa tillgången på Melatonin på svenska marknaden?
Citera
2020-06-29, 12:59
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunkrunkdata
Låst artikel:
https://www.dagensmedicin.se/artikla...t-enda-apotek/

Någon som vet mer?
Det som ska diskuteras:
1. Vad innebär det här för dom som har Melatonin?
2. Kommer det att bli billigare eller dyrare för oss konsumenter?
3. Kommer Melatonin att finnas kvar på svenska marknaden?
4. Kommer detta att öka eller begränsa tillgången på Melatonin på svenska marknaden?
Man kan nog gissa att detta blir slutet för "rikslicensen" för Melatonin AGB eller i alla fall dess subvention och att andra företag som Evolan och Orifarm kommer tillhandahålla billigare "vanliga" läkemedel och att det blir generiskt utbyte på apotek.

Evolan och Orifarm säljer redan melatonin i Sverige (dock mot jetlag och utan subvention). Melatonin kommer självklart bli kvar.

För oss som har frikort spelar det ingen roll, men för dem som bara köper lite blir det nog billigare. Sen är nog tanken att det ska bli billigare för skattebetalarna, idag är melatonin orimligt dyrt.
Citera
2020-06-29, 14:36
Medlem
Jag gav 8 dollar för 2 burkar med 100st 5 mg på Walmart i höstas. De står bland vitaminer och kosttillskott. Finns10 mg också, men jag tycker det är lite mycket.
Citera
2020-06-29, 18:16
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Man kan nog gissa att detta blir slutet för "rikslicensen" för Melatonin AGB eller i alla fall dess subvention och att andra företag som Evolan och Orifarm kommer tillhandahålla billigare "vanliga" läkemedel och att det blir generiskt utbyte på apotek.

Evolan och Orifarm säljer redan melatonin i Sverige (dock mot jetlag och utan subvention). Melatonin kommer självklart bli kvar.

För oss som har frikort spelar det ingen roll, men för dem som bara köper lite blir det nog billigare. Sen är nog tanken att det ska bli billigare för skattebetalarna, idag är melatonin orimligt dyrt.

Gött! Jag har frikort men det stör mig ändå lite att se att det kostar 700 kr per burk, när det är rätt billigt att köpa på fria marknader.
Citera
2020-06-29, 18:19
Medlem
Stackas avatar
Jag brukar beställa från en nätbutik. Skickas från Bulgarien och är framme nästa dag. Billigt också, runt en hundring per burk.
Citera
2020-06-30, 14:11
Moderator
Jultrollets avatar
Ot raderat. Generella diskussioner, till exempel om Melatonin har någon effekt eller varför man tar den, tas i denna tråd:
(FB) Melatonin (sammanfogad tråd // Mod)

/Moderator
Citera
2020-06-30, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx

Jag tycker att det är en stor kostnad med 755 kronor varje gång jag påbörjar ett nytt frikort, 100 kronor skulle kännas mycket rimligare.
Citat:
Ursprungligen postat av Stacka
Jag brukar beställa från en nätbutik. Skickas från Bulgarien och är framme nästa dag. Billigt också, runt en hundring per burk.
Jag har också beställt från utlandet men är du inte orolig att åka fast?
Känns väldigt onödigt att ha en dom i registret för något så simpelt.
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Gött! Jag har frikort men det stör mig ändå lite att se att det kostar 700 kr per burk, när det är rätt billigt att köpa på fria marknader.
Absolut alldeles för dyrt!
Senast redigerad av Skunkrunkdata 2020-06-30 kl. 14:23.
Citera
2020-06-30, 18:35
Medlem
Det var på tiden om det innebär prissänkning. Jag har också råkat ut för att frikortet nyligen upphört och så står man där som fattig student och ska punga ut 700 spänn på apoteket.
Citera
2020-07-13, 14:46
Medlem
Vet nån om det är någon skillnad på kvalitén mellan Melatonin Orifarm, filmdragerad tablett 3 mg - 30 styck 215kr jämfört med
Melatonin AGB, tablett 3 mg - 100 tablett 755kr förutom antal tabletter ?

känns galet att betala de pengarna om de har lika bra kvalite om man ska bara testa melatonin en kort period för att veta om det funkar eller ej...
Citera
2020-07-13, 16:09
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RR-
Vet nån om det är någon skillnad på kvalitén mellan Melatonin Orifarm, filmdragerad tablett 3 mg - 30 styck 215kr jämfört med
Melatonin AGB, tablett 3 mg - 100 tablett 755kr förutom antal tabletter ?

känns galet att betala de pengarna om de har lika bra kvalite om man ska bara testa melatonin en kort period för att veta om det funkar eller ej...

Annars finns ju Melatonin Orifarm Oral lösning 1 mg/ml 150 milliliter 362,50 kr.

Har själv lagt en förfrågan till min läkare om att få prova den istället för Melatonin AGB tabletter med motiveringen att det är lättare att bestämma enskild dos varje dag beroende på hur mycket man känner att man behöver. Det är inte alltid jag behöver 4mg, men om jag biter av en bit från en tablett så är det sjukt osäkert vilken dos jag får i mig.
Citera
2020-07-13, 17:32
Medlem
Melatonin kostar en bråkdel i tex Polen. Vad vi ser är korruption. Att ens ha detta på recept är korruption. En burk som kostar 40 kr i Polen kostar 500-600 i Sverige. Mer avans i det än heroin.
Citera
2020-07-14, 11:23
Medlem
Har inte tänkt på mina sömn problem att de kan ha blivit kroniska nu tillslut men har fått hemskt sömn sen 2009 i princip.. att jag inte minns längre vad som är normal sömn eller inte för en person som varit ung och nu mellan 30-38 plusare man.

Men senaste månaderna till 2 år har det blivit extremt dåligt att jag sover i snitt 4-5 timmar varje natt och vaknar trött ibland kan somna om ibland inte och ibland så pass trött att jag stannar i sängen i 1-2 timmar sen somnar om och vaknar efter 1-3 timmar lika trött och utmattad :/(

Bör jag ta melonin om jag inte kan somna vid kl 22 utan vant mig med att gå lägga mig vid midnatt och om man har tur så somnar man efter 15-30 min annars somnar oftast mellan kl.01-02 men vaknar efter 3-5 timmar ? oftast 3-4 timmar.. men det är riktigt illa tycker jag att jag jag har blivit sjukare och sjukare under alla dessa år...

Jag har inte tagit mina sömn problem på allvar pga många olika saker tidigare fram till nu men vill inte hålla på samt bli beroende av syntetisk hormon samt påverka tallkottkörteln produktion som ska tillverka melatonin naturligt och göra skadan ännu värre pga antagligen halv dålig diet, vitamin brist eller någon organ i kroppen som strulat bra länge nu och kan vara orsaken...

men att inte kunna sova 7-8 timmar i djupsömn utan att vakna 2-3 gånger är fan rena döden.. man dör verkligen sakta men säkert varje dag.

va tycker ni jag bör göra nu..? testa skiten i nån dag el vecka el månad el ?
väger 67kg vilken dos bör man hålla sig till och hur ofta bör man ta det, varje dag eller vid behov el?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in