2020-07-13, 13:59
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Det är naturligtvis inte kul att ens hem brinner ner. Emellertid är det intressant att se hur viktig information undgår att nå fram hos vissa.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/he...i-hyresavtalet

I många fall så vet de nog om det, men väljer att lägga pengarna på annat än hemförsäkring. Att försäkra bilen är också onödigt enligt en del.
I övrigt så kanske informationen i hyreskontraktet behöver skrivas även på arabiska.
Citera
2020-07-13, 14:20
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Det är naturligtvis inte kul att ens hem brinner ner. Emellertid är det intressant att se hur viktig information undgår att nå fram hos vissa.

Men det var inte de själva som orsakat branden? Borde inte den som orsakat branden kunnat hållas ansvarig? Fast jag har också hört om vattenskador som orsakats av företag men de boende fick ta det på sina hemförsäkringar. Konstigt, tycker jag.
Senast redigerad av wwr 2020-07-13 kl. 14:23.
Citera
2020-07-13, 15:24
Medlem
NoTruces avatar
Citat:

Jag vet inte, men jag tror knappast hemförsäkring ingår i hyresavtalet i det land de kommer ifrån.
Citera
2020-07-13, 16:08
Medlem
Ograsts avatar
Citat:

Mer försäkringsgnäll, sa upp försäkring - den var för dyr.

https://www.google.com/amp/s/amp.svt...tt-bo-pa-gatan
Citera
2020-07-13, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men det var inte de själva som orsakat branden? Borde inte den som orsakat branden kunnat hållas ansvarig? Fast jag har också hört om vattenskador som orsakats av företag men de boende fick ta det på sina hemförsäkringar. Konstigt, tycker jag.
Försäkringar fungerar inte så... Man får inte ut pengar från någon anns försäkring, man får ut pengar på sin egen försäkring och sedan gör försäkringsbolagen upp sinsemellan. Så oavsett vem som orsakat skadan måste man ha en försäkring.
Citera
2020-07-13, 20:57
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:

Ja, och nu blev det ju dyrt att vara utan den. Vad kostar en hemförsäkring för en lgh idag med normalt lösöre? 100 spänn/mån?
Brukar ju ingå försäkring för cyklar och grejer också.
Citera
2020-07-13, 22:22
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Försäkringar fungerar inte så... Man får inte ut pengar från någon anns försäkring, man får ut pengar på sin egen försäkring och sedan gör försäkringsbolagen upp sinsemellan. Så oavsett vem som orsakat skadan måste man ha en försäkring.
Systemet verkar helskumt. Om t.ex värden orsakat branden genom dåliga elinstallationer på vinden så får de boende ingen ersättning om de inte har hemförsäkring. Jag tycker inte man kan kalla paret för "idioter" (enligt trådtiteln) om de inte fattat det.

Det är så det fungerar numera. Företagen styr allt. Här verkar försäkringsbolagen ha gått samman och tvingar alla att ha hemförsäkring. Vanligt folk drabbas alltid idag. Självklart måste man teckna en hemförsäkring idag. Undrar vad som händer om någon enskild skulle stämma den som orsakat skadan?
Senast redigerad av wwr 2020-07-13 kl. 22:31.
Citera
2020-07-14, 01:53
Medlem
Citat:
Systemet verkar helskumt. Om t.ex värden orsakat branden genom dåliga elinstallationer på vinden så får de boende ingen ersättning om de inte har hemförsäkring. Jag tycker inte man kan kalla paret för "idioter" (enligt trådtiteln) om de inte fattat det.

Det är så det fungerar numera. Företagen styr allt. Här verkar försäkringsbolagen ha gått samman och tvingar alla att ha hemförsäkring. Vanligt folk drabbas alltid idag. Självklart måste man teckna en hemförsäkring idag. Undrar vad som händer om någon enskild skulle stämma den som orsakat skadan?

Jag förstår absolut hur du menar och håller i mångt och mycket med.
Problemet med att driva en sådan rättsprocess är att den kan bli väldigt dyr och om det inte är ett solklart fall av uppsåt / oaktsamhet är det en hög risk att de får betala rättegångskostnaderna istället för att få skadestånd för sitt förstörda bohag.

Jag vet inte om jag heller skulle vilja kalla dem för idioter. Det är - tyvärr - rätt vanligt att folk tror att det bara är om det är i deras lägenhet som problemet uppstår som det är deras hemförsäkring som blir aktuell.
Citera
2020-07-14, 03:05
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
Jag förstår absolut hur du menar och håller i mångt och mycket med.
Problemet med att driva en sådan rättsprocess är att den kan bli väldigt dyr och om det inte är ett solklart fall av uppsåt / oaktsamhet är det en hög risk att de får betala rättegångskostnaderna istället för att få skadestånd för sitt förstörda bohag.

Jag vet inte om jag heller skulle vilja kalla dem för idioter. Det är - tyvärr - rätt vanligt att folk tror att det bara är om det är i deras lägenhet som problemet uppstår som det är deras hemförsäkring som blir aktuell.
Det är säkert svårt att driva ett domstolsärende. Problemet är att försäkringsbolagen ställer fel person till ansvar. Jag hörde om ett fall där ansvarsfrågan var solklar. Ett externt företag hade orsakat en större skada. Men det gick på hemförsäkringarna. Jag tror företaget tog självriskerna. Men om någon boende varit oförsäkrad fick de antagligen ingenting.

De gamla sossarna skulle förmodligen rotera i sina gravar om de visste vart Sverige är på väg.

Företagen, tidningarna och politikerna har bildat en enhet mot folket. Konsumentskydd har försvagats kraftigt. I det här fallet borde tidningsrubriken ha varit

Andra vållade eldsvåda som brände ut parets lägenhet. De får ingen ersättning.

Tidningarna tar numera parti för företag och myndigheter. Konsumentskyddsartiklar har bytts ut mot artiklar av denna typ
Citat:
Branddrabbade paret: ”Vi trodde att hemförsäkringen ingick i hyresavtalet”
SvT dumförklarar paret. Men jag undrar om man inte kan dumförklara vårt system. I deras land kanske den som vållar en skada ställs till ansvar. Det vore vettigare.
Senast redigerad av wwr 2020-07-14 kl. 03:45.
Citera
2020-07-14, 03:11
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:

Det är ju ingen som gnäller. De kräver heller ingenting. Bara så trist att folk har så lite pengar.
Citera
2020-07-14, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
I många fall så vet de nog om det, men väljer att lägga pengarna på annat än hemförsäkring. Att försäkra bilen är också onödigt enligt en del.
I övrigt så kanske informationen i hyreskontraktet behöver skrivas även på arabiska.

Har för mig att de flesta hyresvärdar har info om vad de begär av hyresgäster, vad som är deras egna ansvar och skyldigheter, i kontraktet när man skriver under eller i medföljande information? Där brukas ta upp, under olika formuleringar, att hyresgäst ansvarar för/ska ha hemförsäkring.

Men, som du säger, de flesta hyresvärdar kör väl ännu med avtal och info bara på svenska, fy vilken rasism liksom 🙄. Varför ta eget ansvar och ställa de frågor som kan behövas när man hellre kan dra på sig offerkoftan och lägga skulden på alla andra....
Citera
2020-07-14, 17:09
Medlem
Citat:

Eftersom vi nu haft systemet med hemförsäkring i en jävla massa år i Sverige så är man idiot om man inte tar reda på sådant. Tror du alla svenskar som flyttar till Spanien knatar runt utan försäkring och kommer undan med att "jag visste inte...". Det är bara i sverige vi är så jävla korkad så vi tror på alla lögner om att folk inte viste. Hade de lärt sig svenska och tagit reda på vad som gäller hade de haft sitt på det torra. Men nej - de ska ha allt gratis och inte ett jävla ord svenska ska de lära sig. staten ska servera allt på silverfat. Hyra, bidrag, bil, körkort, försäkring bla bla bla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in