2020-07-12, 20:32
Medlem
Bra fråga TS, har själv funderat över detta.
Jag bodde tidigare vid ett stort köpcentrum och alltid samma gäng fulla från morgon till kväll varenda dag. Undrade hur fan har de råd med detta.
Blev sen lite närmare bekant med en av bänksittarna, han var förtidspensionerad och varje gång han fick sin pension gick största delen av pengarna till en langare. Han köpte fulsprit på krita, ingen smuggelsprit utan skit renat med kol från T-sprit. Att få tag i sprit var inget problem oavsett dag.
Hur de åt har jag ingen aning om, finns massa gratisställen genom kyrkan kan tänkas.
Senast redigerad av SlowCooker 2020-07-12 kl. 20:36.
Citera
2020-07-12, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zcapegoat
Gammal alkis här. Drack väldigt mycket i perioder, och skötte mig lite bättre i perioder. Nu var det dock 3,5 år sedan jag slutade helt, förhoppningsvis för gott. Bodde i lägenhet eller vandrarhem och var aldrig hemlös eller så. Favoriterna att dricka var antingen öl eller vodka (direkt ur flaskan givetvis). Brukade dricka konstant 1-2 dygn i stöten på ett ungefär, och sedan ta en heldag som gick åt till att sova, spy och försöka få i mig vatten. För att försöka döda illamåendet dessa bakisdagar hände de att jag klunkade i mig en massa mineralvatten på en gång för att det tillfälligt kändes skönt att spy upp en massa vatten. Diarré var inte helt ovanligt. Då köpte jag tabletter mot det och körde vidare.

I alla fall. När det gäller mat så brukade jag inte kunna få i mig något på bakisdagarna förrän framåt kl 22-23. Då kunde det bli någon ostmacka, kokta makaroner med lite ostskivor på som fick smälta lite eller lite snabbmat (typ pommes eller mozarella-sticks eller något i den stilen). Dagarna jag drack gillade jag att äta godis till min alkohol. Vodka i kombination med toblerone eller lakrits är en riktig höjdare faktikt. Det hände även att det slank ner pizza eller annan lite mer "ordentlig" snabbmat till de första ölen. Det var ju ofta inte planerat att dricka så mycket, utan kvällarna började väldigt ofta med att man bara skulle ta ett par öl till sin pizza eller sin chipspåse och slutade 2 dygn senare med att man däckar av ren utmatning av all sprit och sömnbrist. När jag bodde i Sverige blev det stora mängder folköl på söndagar och på kvällarna när systemet hade stängt. Nu bor jag i ett land där det går att få tag på öl, vin och starksprit i butik dygnet runt alla dagar i veckan. Sedan flytten hit nöjde man sig aldrig med något under 5% alkohol.

Mår i alla fall oerhört mycket bättre nu när jag slutat, så jag har goda förhoppningar om att jag aldrig kommer trilla dit igen. Det skulle kosta alldeles för mycket helt enkelt.

Tack för ett mycket intressant och utförligt svar!

Men jag slås av en fråga, hur kom det sig att du lämnade landet mitt i allt elände? Var det enkelt att hålla sig borta från starkare sprit när denna blev tillgänglig så mycket enklare?

Hur som helst; starkt att du slutat. Kör på bara, har du klarat flera år nu så fixar du resten av livet!
Citera
2020-07-12, 21:04
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Vitamin B1 är det som alkoholister ofta får brist av och detta på grund av dåligt upptag kombinerat med dåligt födointag.

Det ger upphov till huvudsakligen två sjukdomar:

- Wernickes encefalopati som karakteriseras av förvirring (även rastlöshet med mera), ataxi (ofrivilliga, klumpiga rörelser), olika symtom från ögonen och ibland också andra symtom från hjärta, kärl eller nervsystem. Någon nämnde kuddkänsla under fötterna. Det är perifer polyneuropati det handlar om. Wernickes encefalopati anses vara ett reversibelt tillstånd.

- Korsakoffs demens (också kallad Korsakoffs psykos) där vitaminbristen lett till permanenta skador i hjärnan. Ett kardinalsymtom hos dessa är konfabulerande. De ljuger alltså ihop massa otroliga saker. Symtomen är annars liknande Wernickes encefalopati men mer uttalade nervskador och polyneuropati och ataxi är ofta mer framträdande.

När det gäller vitamin B12 som nämnts i tråden så är detta en helt annan vitamin men också av avgörande betydelse för kroppen. Alkoholister kan också få brist på vitamin B12 men den typiska patienten är någon som inte äter animaliska produkter. Alltså veganer. Det krävs ofta flera års avhållsamhet från animalia innan depåerna är uttömda.
Citera
2020-07-12, 21:05
Avslutad
Hur var det nu? Två vita & en brun, samt en gaffel med en prinskorv på? Det var bättre tider, helt klart. Gångna tiders alkisar blev tvingade att äta nåt, påbud från Storebror Kontrollstyrelsen.
Citera
2020-07-12, 21:20
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Öl är flytande bröd så så mycket mer mat behövs inte. Kolhydraterna mättar bra.

Proteinunderskott och energiöverskott med kolhydrater. Resultatet blir den klassiska kwashiorkorkroppen. Pinnsmala armar och uppblåst kulmage.
Citera
2020-07-12, 21:43
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Proteinunderskott och energiöverskott med kolhydrater. Resultatet blir den klassiska kwashiorkorkroppen. Pinnsmala armar och uppblåst kulmage.

Ja, en rätt normal alkiskropp.
Citera
2020-07-12, 21:55
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Vitamin B1 är det som alkoholister ofta får brist av och detta på grund av dåligt upptag kombinerat med dåligt födointag.

Det ger upphov till huvudsakligen två sjukdomar:

- Wernickes encefalopati som karakteriseras av förvirring (även rastlöshet med mera), ataxi (ofrivilliga, klumpiga rörelser), olika symtom från ögonen och ibland också andra symtom från hjärta, kärl eller nervsystem. Någon nämnde kuddkänsla under fötterna. Det är perifer polyneuropati det handlar om. Wernickes encefalopati anses vara ett reversibelt tillstånd.

- Korsakoffs demens (också kallad Korsakoffs psykos) där vitaminbristen lett till permanenta skador i hjärnan. Ett kardinalsymtom hos dessa är konfabulerande. De ljuger alltså ihop massa otroliga saker. Symtomen är annars liknande Wernickes encefalopati men mer uttalade nervskador och polyneuropati och ataxi är ofta mer framträdande.

När det gäller vitamin B12 som nämnts i tråden så är detta en helt annan vitamin men också av avgörande betydelse för kroppen. Alkoholister kan också få brist på vitamin B12 men den typiska patienten är någon som inte äter animaliska produkter. Alltså veganer. Det krävs ofta flera års avhållsamhet från animalia innan depåerna är uttömda.
När man svälter sig, kan man ju dö av vitaminbrist. Är det b12 eller B1 man saknar då?
Citera
2020-07-12, 22:11
Medlem
Zcapegoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Stort grattis till nykterheten! Känner igen mig mycket i det du skriver. Även det med att spy. Usch, inte länge sedan jag spydde med jämna mellanrum hela dagarna på jobbet. Gick in på toa bara för att klunka kranvatten så jag hade nåt att spy upp. Kom bara vatten och gul galla och fick svinont i magmunnen så jag trodde nåt sprack. Vilket jävla helvete det blir när man är fast i svängen...

Helt sjukt vilka mängder folk kan få i sig, säger jag som är alkis själv. Jag kom aldrig över 10-12 50cl 5% om dagen utan att kollapsa efter ett tag men jag har träffat en liten dam, 60+ som hade som daglig rutin att dricka uppåt fyra liter vin. Då ska man veta att kvinnor påverkas mer av alkohol än män för att de saknar ett enzym i magen som vi män har, som bryter ner alkohol innan den kommer ner i tarmen där upptaget sker. Och hon var dessutom väldigt liten.
Tack så mycket. Håller tummarna för dig också.
Ja, jag är förundrad över hur jag lyckades undvika att hamna på sjukhus. En bag in box slank ner lätt på en kväll. Ett annat exempel var en utekväll här något halvår innan jag slutade. Började förfesta kl 16-17 och drack fram tills ca kl 23 när det var dags att åka till klubben. Hann väl med 7-8 öl och lite absinthe på den tiden. Väl på utestället drack jag öl, groggar och shots i princip konstant fram tills jag och en till lämnade stället kl 6-7 på morgonen för att efterfesta. Ingen aning om hur mycket det blev inne på klubben, men på så många timmar hinner man få ner en del. På efterfesten slank det ner ytterligare ett par öl och en liter vodka, och sedan däckade jag framåt kl 18 på kvällen. Det märkliga är att jag inte hade några problem att gå utan att trilla och snubbla och ha mig efter allt det där. Och så är jag kvinna också. Mådde inte bra när jag vaknade sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Snuckeduck
Tack för ett mycket intressant och utförligt svar!

Men jag slås av en fråga, hur kom det sig att du lämnade landet mitt i allt elände? Var det enkelt att hålla sig borta från starkare sprit när denna blev tillgänglig så mycket enklare?

Hur som helst; starkt att du slutat. Kör på bara, har du klarat flera år nu så fixar du resten av livet!
Jag hade länge planerat att flytta hit, och året innan jag flyttade klarade jag hjälpligt av att sköta ett jobb och kunde lägga undan så att jag hade lite startkapital när jag var ny här. Var faktiskt helt nykter ett par månader innan flytten. Sedan väl här så skulle jag bara prova och se om jag kunde dricka normalt här. Det kunde jag givetvis inte, och jag fick till slut nog och slutade. Jag var så jävla färdig med drickandet helt enkelt. Mår mycket bättre i största allmänhet här än vad jag gör i Sverige, och det har nog underlättat väldigt mycket.
Senast redigerad av Zcapegoat 2020-07-12 kl. 22:32.
Citera
2020-07-12, 23:25
Medlem
Arsenikarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAMESFJ0NG
Bjöd ni henne på dricka?

Nej, jag tänkte att det nog inte behövdes
Citera
2020-07-12, 23:43
Medlem
ant's avatar
Konverserade med en alkisherre på en söndag för ett tag sen, han skulle till Lion Bar och dricka bärs.
Citera
2020-07-12, 23:47
Medlem
Opportunitiess avatar
De efterfestar med vanliga kyrkobesökare. Nattvarden.
Citera
2020-07-12, 23:51
Avstängd
Att du inte ser alkisarna på söndagar beror på att de lagar tjälknöl då.
Det är ingen snabbmat och kräver sin man när det ska ösas och såsreduceringen är påfrestande också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in