2020-07-12, 17:19
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zcapegoat
Gammal alkis här. (...)

Stort grattis till nykterheten! Känner igen mig mycket i det du skriver. Även det med att spy. Usch, inte länge sedan jag spydde med jämna mellanrum hela dagarna på jobbet. Gick in på toa bara för att klunka kranvatten så jag hade nåt att spy upp. Kom bara vatten och gul galla och fick svinont i magmunnen så jag trodde nåt sprack. Vilket jävla helvete det blir när man är fast i svängen...

Citat:
Ursprungligen postat av TheBluntManClan
Det är väl inte helt ovanligt att de får i sig lite amfetamin emellanåt utöver ölen. Där försvinner hungern, man dricker och kör på tills man stupar. När kroppen säger ifrån blir man förd till sjukhus, där får man lite vila och mat. Sen börjar det om... Amfetamin och sjukhusmat känns väl inte som en helt ovanligt kost hos en alkis.

Precis. Jag träffade ett par sådana inne på sjukan. De satt och tjatade som om de var påtända fast de var inne på andra veckan på avgiftningen. Gråa och slitna men ett jäkla glatt tjatter hela tiden. Man blir i och för sig som tjackad när man avgiftas (signalsystemet som brukade vara bromsat av alkohol får plötsligt full fart och överkompensationen som brukade behövas blir överdrivet). Inte ätit på en månad, druckit helt sanslösa mängder starköl. En hade druckit 40 stycken(!) 33cl 6% under en dag av nån smuggelöl sa han och jag tvivlar inte. Han var en sådan som åkte in ett par gånger om året för att vila upp sig och få mat. På så vis överlever de år efter år men de blir knappast speciellt gamla, de som lever så.

Helt sjukt vilka mängder folk kan få i sig, säger jag som är alkis själv. Jag kom aldrig över 10-12 50cl 5% om dagen utan att kollapsa efter ett tag men jag har träffat en liten dam, 60+ som hade som daglig rutin att dricka uppåt fyra liter vin. Då ska man veta att kvinnor påverkas mer av alkohol än män för att de saknar ett enzym i magen som vi män har, som bryter ner alkohol innan den kommer ner i tarmen där upptaget sker. Och hon var dessutom väldigt liten.
Citera
2020-07-12, 17:23
Medlem
Bidraget räcker till både alkohol, donken och lyxet dvs pizzamackan/kebaben
Citera
2020-07-12, 17:25
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Pasta aldente/överkokt, gröt, bröd, banan, filmjölk, korv. Vad som än finns i "slukformat" och inte kan orsaka direkt illamående, för dessa varor minns de med avsky.
Som saltkatt skriver, är öl näringsrikt nog att överleva på.
Kände att jag ville kontrollera det där, och det stämmer ju!

Räknat på 43 kcal/100 g öl så krävs det drygt 46 deciliter öl för att få i sig 2000 kcal.
Eller 9-10 stora ölburkar.

För förutsatt att man dricker någon öl som går på max 15 kronor burken så kan man, i teorin, hålla sig rätt så nära rekommenderat kaloriintag för lite över 4000:- per månad, på bara öl.
Nu förstår jag hur det kommer sig att de har råd, om matkontot kan minska så mycket. Det känns helt befängt, men ändå ganska rimligt på något sätt.
Citera
2020-07-12, 18:10
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp

Räknat på 43 kcal/100 g öl så krävs det drygt 46 deciliter öl för att få i sig 2000 kcal.

För förutsatt att man dricker någon öl som går på max 15 kronor burken så kan man, i teorin, hålla sig rätt så nära rekommenderat kaloriintag för lite över 4000:- per månad, på bara öl.
Nu förstår jag hur det kommer sig att de har råd, om matkontot kan minska så mycket. Det känns helt befängt, men ändå ganska rimligt på något sätt.
Men det dyker upp lite andra problem när de inte äter. De flesta alkisar får b-vitaminbrist. Finns inte i öl.

B-vitaminbrist är allvarligt, vid svält så är det den direkta dödsorsaken till 20% enligt de undersökningar som finns på fängelser utav matstrejkare.

Så när en alks hamnar på sjukhus, så är det b-vitaminspruta som gäller.
Citera
2020-07-12, 18:25
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedissweet
Alkohol gör så kroppen tar upp vitaminer sämre.

Japp, därför de får B12 brist.
Vilket är ett livshotande tillstånd.
Citera
2020-07-12, 18:34
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pazera
Såg en alkis bita hål i en "korv" ärtsoppa, tryckte i sig halva, la sen ner den halvätna korven i sin jackficka. Brun ärtsoppa i ansikte, fingrar och på kläder...
Fan vad vackert, detta mina vänner är en sann krigaralkis.
Citera
2020-07-12, 18:39
Medlem
Pannknackarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp

Japp och 4000:- är existensminimum när hyra, el o annat som ingår i soc normen är betalt. Sen behöver ju rökaren cigaretter/tobak så det är inte underligt att de väljer 10-procentig öl o pantar burkar eller snattar för o dryga ut kassan. Sen har kyrkan ofta ställen dom kan fika/äta på.
Senast redigerad av Pannknackarn 2020-07-12 kl. 18:43.
Citera
2020-07-12, 18:40
Medlem
sluskjohans avatar
Visst vet du att alkis är ett väldigt brett ord? Högfunktionella alkisar äter precis samma saker som vanligt folk, dom är exakt som vanligt folk (jobb, bostad, familj) förutom att dom dricker sig full varje kväll.
Parkbänksalkisar har jag ingen aning om vad dom äter, troligtvis så äter dom extremt lite och kan nog gå hungrig någon dag innan dom äter.
Citera
2020-07-12, 18:41
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pannknackarn
Japp och 4000:- är existensminimum när hyra, el o annat som ingår i soc normen är betalt.
Sådana där sammanträffanden får mig att önska att inköpen på systembolaget registrerades, eftersom de ändå har monopol.
Senast redigerad av Bonnatorp 2020-07-12 kl. 18:45.
Citera
2020-07-12, 18:50
Medlem
KnugenAfKnungsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Men det dyker upp lite andra problem när de inte äter. De flesta alkisar får b-vitaminbrist. Finns inte i öl.

B-vitaminbrist är allvarligt, vid svält så är det den direkta dödsorsaken till 20% enligt de undersökningar som finns på fängelser utav matstrejkare.

Så när en alks hamnar på sjukhus, så är det b-vitaminspruta som gäller.
B vitaminbrist kan göra att man känner sig svullen i trampdynorna. Man blir "rund under fötterna". Om man har en bra husläkare som känner till ens situation så kan man få regelbundna sprutor där. Kände en fullblodsalkis som hade det upplägget, han åt bara sylta förresten.
Citera
2020-07-12, 18:58
Medlem
KnugenAfKnungsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pannknackarn
Japp och 4000:- är existensminimum när hyra, el o annat som ingår i soc normen är betalt. Sen behöver ju rökaren cigaretter/tobak så det är inte underligt att de väljer 10-procentig öl o pantar burkar eller snattar för o dryga ut kassan. Sen har kyrkan ofta ställen dom kan fika/äta på.
I de större städerna finns även soppkök som kommer samma tid samma dag där man kan få en macka och en kaffe. Nuförtin så flockas även rumänskatiggarna där. Inte nog med att de snor pantburkarna från alkisarna och hamstrar matpåsarna från kyrkorna. Dom slår hårt åt alkiskulturen.
Citera
2020-07-12, 20:23
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axegrinder
Jag har suttit på många sunkkrogar och pizzerior i mina dar men ALDRIG någonsin sett en alkis beställa in någonting att äta. Det kan gärna inte vara en ekonomisk fråga för krogalkisarna då de ändå sitter där ständigt och måste dricka för minst 400-500:- per dag. När det gäller parkalkisarna har jag en gång sett en gubbe äta en banan och en annan gång bevittnat en kraftigt berusad man inhandla två enheter makrill i tomatsås, men thats it! VAR, VAD och NÄR äter a-laget?!?

Från måndag till lördag är det fullt med alkisar i mitt närområde, ju närmre Systembolaget de sitter ju trasigare är de samtidigt som vissa aktörer väljer mer avlägsna och natursköna områden där de dricker sina öl med någon slags värdighet - den sistnämnda kategorin respekterar jag och min son som vinkar glatt ifrån barnvagnen varje dag när vi gå förbi. Förutom på söndagar. Jag ser inte EN ENDA drinkare på söndagar, VAD GÖR DE PÅ SÖNDAGARNA?!? Kan de inte köpa en dubbel laddning på lördagen så det räcker till dagen efter? Är helt införstådd med att många sliter ihop pengar för varje öl men samtidigt ser jag andra som glider ut med två kassar fullproppade med Pripps Blå Sju komma Två. Men på söndagar är det som sagt inte en käft ute. VARFÖR?!

Vore tacksam om någon kunde bringa klarhet i alkisarnas generella matvanor och förehavanden på söndagar

Tack på förhand
Äter faktiskt makrill i tomatsås rätt ofta till lunch....
Idag blev det dock kokt blomkålshuvud med knaperstekt bacon och bechamelsås med hackat ägg och ost.
Även vi alkisar gillar att snajda till det lite då och då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in