Citat:
Ursprungligen postat av
zrx
Att vänta till officiellt pris sätts minskar ju såklart sannolikheten drastiskt att få en. Det jag menade var att det finns liksom ingen anledning till att invänta det. Vill man ha en konsol på releasedagen så är det bara förboka på alla ställen man kan så tidigt som möjligt och strunta i vilket pris som står idag. Det är liksom enda möjligheten. Skulle priset trots allt avskräcka till en början med så kan man ju bara avboka och vänta och hoppas på lägre pris om ett år. Jag förbokade nog både ps3 och ps4a innan pris sattes. Men ångrade mig sen och köpte båda i butik några månader efter releasedagen
Mitt bet är att priset hamnar strax över 6k. Baserat på spekulationerna kring ett pris om 499dollar. Därutöver tillkommer ca 250kr per tusenlapp i moms
Alltså, jag tror fortfarande inte att den kommer gå på 6000. Vi är mitt i en pandemi med en ekonomi som haltar, och folks köpkraft är inte så bra just nu. De har dessutom redan provat den prislappen innan med PS3, som minst sagt hade en trög start innan de sänkte prislappen. Inflationen är inte så hög sen 2007 heller, eller när det nu var PS3an kom.
Vi får se. Sony är ju rätt duktiga på att skjuta sig själva i foten varannan generation för att sedan komma tillbaka nästa, men personligen tror jag snarare att 5000~ kr är en mer rimlig siffra. Jag kommer skaffa den även om den kostar 6000, men jag vet att mångas gräns för en konsoll ligger på 5000~
Det var nån artikel där nån inifrån sa att PS5an kostade 350 (?) dollar att tillverka. Att då nästan ha priset på 100% på det känns inte så rimligt. Företagen tjänar mest pengar på spel, och brukar vara okej med att sälja konsollerna med förlust då de tar igen det i sålda spel, och numera också t ex PS+