2020-07-11, 17:54
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Ja, detta gör i princip alla vid det här laget.

Kan ju finnas många länder som saknar den kapaciteten i och för sig, men inget med några höga dödsfall jag hört om.

Du för definiera vad du avser med masstestning. Mig veterligen bedrivs ingen masstestning i Sverige. Beror det på att våra makthavare anser att mortaliteten inte är stor?
Citera
2020-07-11, 17:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag är inte helt säker på att invånarna i Texas håller med dig..

Men vad beror det på att det verkar lugna sig såpass i Sverige nu? Sommaren säger en del, men varför ser länder som Serbien & Bulgarien m fl en ökning? Det är ju sommar där också? Eller Texas för den delen.

Om viruset muterat och blivit mildare så borde det väl gälla även i de länder som har en negativ utveckling?

Eller är det så att immuniteten i Sverige nu är mycket mer utbredd än vad tester visat? Då kanske vi är ett av få länder som inte behöver vara särskilt oroliga för hösten.
Citera
2020-07-11, 17:55
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Problemet är när världen verkar leka ”minst dödstal vinner” och man räknar och redovisar olika.

Visst men måste alla jävla Tegnell fanboys insistera att länder som varit duktigare än Sverige är sämre? Varför ha den här jävla diskussionen om munnskydd, smittspårning och social distansering? Ska vi ha samma diskussion om bilbälte?
Citera
2020-07-11, 17:55
Avslutad
Sverige
Smittade per vecka

20-26 juni: 7 627
27 juni- 3 juli: 5 375
4-10 juli: 2 824

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

=>
Vi bör ner ett bra stycke under 1 000 innan svenskar (hela landet) släpps in i andra länder.

Även nästa vecka lär vi se en extrem förbättring.

Mycket tyder dock på att när Norge (och Danmark?) härnäst uppdaterar vem som får åka dit så kommer västsvenskar att få fortsätta att stanna hemma.
Senast redigerad av PresidentBahama 2020-07-11 kl. 18:00.
Citera
2020-07-11, 17:56
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror du på det själv? I snitt lever vi över 80 år i Sverige och en himla massa människor skulle ha dött just den veckan de var smittade av Corona men utan att det bidrog till döden? 1 på 1000 är nog väldigt högt räknat i sådana fall...
Du måste vara jättedålig på matematik.
Eller också älskar du att över och underdriva.
Citera
2020-07-11, 17:57
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Det är felaktigt. Det är överdödlighet som spelar roll. Då åtgärder kan få sidoeffekter på andra delar.

Att enbart fokusera på Corona är ett alldeles för smalt synsätt. Hade vi gjort det, hade vi såklart stängt ner allt och låst in folk i 6 månader. Men följdeffekten hade blivit enorm.

Arbetslösheten har också ökat i Sverige trots att Sverige inte har infört karantän. BNP-n förväntas minska också. Vi har fler än 5000 döda. Om man väger ihop dessa tycker jag inte att det var värt att inte införa karantän. Vi borde ha infört karantän och successivt öppnat upp samhället igen i kombination med masstestning/smittspårning/isolering.
Senast redigerad av AttCza 2020-07-11 kl. 18:00.
Citera
2020-07-11, 17:57
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Visst men måste alla jävla Tegnell fanboys insistera att länder som varit duktigare än Sverige är sämre? Varför ha den här jävla diskussionen om munnskydd, smittspårning och social distansering? Ska vi ha samma diskussion om bilbälte?

Vad pratar du om? Du får nog förtydliga vad du vill, svårt att förstå i ditt känslomässiga utbrott.
Citera
2020-07-11, 17:58
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Du menar att finnarna börjat supa och röka ihjäl sig just nu under Coronavåren?
Mer än vanligt alltså..

Jag spekulerar bra. Dessutom vet jag inte särskilt mycket om deras kosthållning, motion, demografin och andra faktorer som kan påverka dödligheten i ett land.
Citera
2020-07-11, 17:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Nu förstår jag inte alls vad du menar. Det går såklart inte att se absoluta dödstal baserad på aggregerad data om överdödlighet. Däremot är det en kraftig indikator om länder redovisar få covid-19 dödsfall men har en hög överdödlighet det året och den period som sammanfaller med pandemin (jämförbart med föregående år såklart).

Det förstår du väl?

Jag har precis beskrivit varför du inte kan resonera på det viset. Det är definitivt ingen kraftig indikator, utan bara en riktigt dålig förenkling helt utan relevans.

Det är som att jämföra europas befolkning före och efter andra världskriget och sedan hävda att nästan inga dog. Man blandar äpplen och päron och dribblar bort siffrorna.
Dör 10 tusen av Corona och 9 tusen mindre dör av andra sjukdomar kan man inte netta ut effekten och helt plötsligt säga att bara tusen har dött. Förstår inte ens varför man gör sådana jämförelser. Antingen är man bara okunnig, eller så har man som direkt syfte att förringa sjukdomen.
Citera
2020-07-11, 17:59
Avslutad
Citat:
Nej viruset är fortfarande ”skitfarligt” men främst för riskgruppen. När nu äldreboende etc är skyddat så trillar vi tillbaka till ”nordisk nivå” av IVA patienter vilket långsiktigt även kommer synas i dödstal.

Det förklarar dom minskade dödstalen men inte den brutala minskningen vad gäller antal patienter på IVA då väldigt få boende på äldreboenden hamnade på IVA. Det är något mer som hänt.
Citera
2020-07-11, 18:00
Medlem
Citat:
USA har på viss punkter ett sämre utgångsläge än Sverige.
Citera
2020-07-11, 18:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Arbetslösheten har också ökat i Sverige trots att Sverige inte har infört karantän. BNP-n förväntas minska också. Vi har fler än 5000 döda. Om man väger ihop dessa tycker jag inte att det var värt att inte införa karantän. Vi bord ha infört karantän och successivt öppnat upp samhället igen i kombination med masstestning/smittspårning/isolering.

Håller med dig. Det är helt uppenbart nu när vi har facit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in