2020-07-10, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Ser ut som en dålig fotostatkopia kan inte tänka mig att originalen har så dålig kvalitet. Kanske medvetet. Okey, tack!

@Lookalike, ser dina bilder ut på samma sätt?

Jepp,de ser ut som dåliga fotostatkopior mina också..:-)

Killen jag snackade med angående foton sa att alla kommer att maskas hårt.
Citera
2020-07-10, 21:23
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jepp,de ser ut som dåliga fotostatkopior mina också..:-)

Killen jag snackade med angående foton sa att alla kommer att maskas hårt.

Jag tror att han har blandat ihop uttrycken - maskera och klorera! :-)
Citera
2020-07-10, 21:38
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Tack! Bilderna är kraftigt överexponerade och personen framträder som en klippt siluett i svartvitt. Är det så de ser ut i protokollet, eller bara efter din scanning?

Jag ser en korpulent man med ganska dålig kroppshållning. Framifrån är intrycket en påtagligt sned kroppshållning. Börjar i en nedfälld högra höft, där höger axel följer med.

Från sidan är det påtagligt att ryggraden övergår in en böjd sk gamnacke. Axelpartiet ligger en bra bit bakom huvudet.

En snedställda kropp kan man få av olika långa ben eller andra ortopediska åkommor i höften. Gamnacke är vanligt bland stillasittande kontorsyrken som exv forskare och privatspanare.

Ingen ballerina.
Senast redigerad av omiga 2020-07-10 kl. 21:53.
Citera
2020-07-10, 22:19
Medlem
Fortsättning förhör nummer 9.

F: Då får jag tacka Christer.En fråga till här,som lyder så här Christer,har du några foton,fotografier på det här vapnet som du ägt?

C: Du menar såna där broschyrer eller?

F:Nej,jag tänkte på privata fotografier,att man tagit kort på t ex när du är ute med vapnet och skjuter på någon skytteförening elller nånting sån där,eller att du har foto för stöldbegärligt skydd,så att säga.

C:Ja,för stöldförsäkring då menar du,som man ska visa försäkringsbolaget ifall man får inbrott.

F:Jag tänkte allmänt bara,om du har foton på den aktuella Smith&Wesson revolvern som vi eftersöker,om du har det någonstans?

C:När vi var på kaknäs en gång,då tog vi en sån där liksom gruppbild.Jag har tror jag´har,men då,nu vet jag inte var jag har det där.Jag tror,jo det var,det var en utav dom där i klubben han skulle visst,snacka om att han skulle emigrera till,vad var det,Australien eller,långt bort i helvetet,så att vi var några man då så står vi där och tog liksom sån här gruppbild..,och då hade vi ju..

F:Är det någon bild du har kvar och kan visa för utredningen här?

C:Jag vet inte...men jag har ett svagt minne av det.Det är möjligt att dom andra,jag tror,jag kanske visade dom eller gav dom..ohörbart..du kan väl fråga dom kanske.

F: Det kan inte vara så att du kan titta hemma själv Christer,om du har den här bilden på den aktuella revolvern och i så fall kan hjälpa till och överlämna den till undertecknad här?

C:Ja,jag vet inte om jag har den.

F:Men du kan undersöka det Christer?

C:Ja,undersöka kan jag.

F: Då tackar jag för det.

C:Vad var det för mening med det..

F:Jo,men det vore intressant att se just vapnet som du har försålt,som du säger,att kunna se det.

C:..ohörbart..det är ju bara att titta i en sån där Smith&Wesson katalog så ser ni hur det ser ut..ohörbart..eller vad är det för mening med det,om det redan finns riktiga fotografier..

F:Men jag frågar om du hade några fotografier på din tidigare Smith&Wesson revolver som du ägt?
'
C:Ja,det är möjligt att jag har det nånstans..ohörbart..

F:Har du i så fall lust att överlämna det till undertecknad?

C:Ja,om jag hittar det.

F: Då tackar jag för det Christer och så släpper vi den frågan och går vidare i utred..eller i förhöret här.

C:..ohörbart..

F:Jo,det är jag medveten om Christer,jag tänkte höra med dig,har du några stamcafeer som du besöker när du är inne och går i centrala Stockholm?

C:Ja,stam och stam.Jag vet inte om man kan kalla det för stam.Man går,det beror väl på vad man,känner sig sugen på en fika går man väl inte på ett cafe.

F: Men är det några cafeer i centrala Stockholm som du besöker mer regelbundet under årens lopp?

C:Ja,när jag bodde uppe i Vasastan.dom har ett sånt där.på Odengatan där,mittemot..ohörbart..ja,så var det det på Kungsgatan,Biblioteksgatan finns och sen fanns där uppe,uppe på Sveavägen också,dom hade,det är väl ny regi där nu.Dom hade såna här gamla fotografier,svartvita fotografier över hela väggarna,...ohörbart..

F:Var ligger det cafeet på Sveavägen?

C:Mitt emot.

F:Mitt emot vad då?

C:Tunnelgatan

F:Är det,alltså,mitt emot platsen där Olof Palme blev mördad?

C:Ja,det är nästan..ohörbart..sen finns det ju det där vid Hötorgsskrapan,det är nån turkisk familj som har nåt cafe där man kan,där jag brukar gå ibland,dom har en sån där spelbutik där vid Hötorget,,ohörbart..

F: Christer,i utredningen här så har vi ju tillfrågat dem här som äger cafeet på Sveavägen,Cafe Svea som det heter och ligger mitt emot mordplatsen och vi har ju förevisat foton på dig för dom som jobbar där,och ägarna utav det här,dom har gjort gällande,att sedan 1988 har varit stamkund,som dom betecknar det,på det här cafeet.Kan det stämma?

C:Är det dom gamla ägarna?

F:Svar ja.

C:Ja,det beror ju på vad man menar med stamgäst.

F:Ja,dom påstår att dom ser dig på det här cafeet från 1988 och framåt,minst tre fyra gånger i veckan.Vad har du att säga om det?

C:Nej,tre fyra gånger i veckan sa du det.Nej,jag har inte fört någon..ohörbart..just 1988..ohörbart..men ja,man går väl...,nån gång ibland,när man går från vasastan och går ner till stan då går man ju..ohörbart..så att,om man ska åt det hållet,så..

F: På...

C:..tre,fyra,att jag skulle varit där varannan dag,det vet jag ju inte var dom har fått ifrån.För att tre,fyra gånger i veckan,det innebär ju varannan dag..ohörbart..men nån gång emellanåt går jag in där.

F: Christer,på årsdagen av mordet på Olof Palme,har du besökt eller gått förbi mordplatsen eller graven då?

C: Det vet jag inte.För det är ju många årsdagar,det är ju 13 årsdagar.Så att jag går väl förbi där många dagar om året,när man är i stan,då går man ju där vid centrum.Så det är..ohörbart..jag kan,jag kan inte svära på det.Det är säkert många.Det är centrala delarna av,man rör sig..
Citera
2020-07-10, 22:40
Medlem
kato85s avatar
Tack igen för sammanfattningen.

Tankar så långt:

1. Så CA hängde alltså vid Kaknäs skjutbana? Fastän det tillhörde Stockholms Försvarsskytteförening.
Vad hade han där uppe att göra?
Bör man då trots allt inte avskriva teorin om att CA och polisman Ö kan ha träffats?
Skulle vara intressant att nysta mer om CA:s eventuella kontakter med skyttefolk från Polisen, ifall man ex. haft ett gemensamt politiskt intresse.

2. Han verkar i förhöret från 2000 inte vilja prata om Cafe Svea. Han nämner i förhör från 90-talet att han inte besöker stan så ofta efter att han lämnar lägenheten i Vasastan, trots detta säger alltså cafeägarna att han är stammis.

3. Han verkar ivrig att dementera att "lantstället" (Stugan i Tungelsta) skulle vara hans bostad.
Varför är han så ivrig att flytta fokus från lantstället.?

4. I jämförelse med förhören från 94-97 så verkar inte CA lika självsäker i sina svar i förhöret från år 2000, det känns nästan som att han är rädd och vilsen.

5. Bilden på rocken stämmer mycket väl med signalementet från mordnatten. Inte bara att den är mörk och 3/4-lång, utan att den också verkar vara gjord av tunnt material, vilket stämmer överens med Nieminens uppgift om en fladdrande rock.
Senast redigerad av kato85 2020-07-10 kl. 22:51.
Citera
2020-07-10, 22:59
Medlem
Fortsättning förhör nummer 9.

F:Christer,jag vill fråga dig också,om en annan sak,och då får vi gå tillbaka lite i tiden,om vi säger i mitten av 1980-talet,när du bodde på maskerat,var du ofta på bio då?

C:Nån gång emellanåt.

F:Vad brukade du se för sorts filmer,vad är det som väcker dina intressen?

C: Det är väl inte så ofta.Det är väl mest att man tittar på tv.Jag tittar ju i tidningar,på annonser och så där..ohörbart..

F:Men vad är det som tilltalar dig Christer då,i mitten på 1980-talet,är det seriösa filmer eller våldsfilmer,actionfilmer eller naturfilmer?

C:Jag vet inte vad jag ska svara.

F: Då frågar jag dig,Christer..

F: Har du sett filmen bröderna Mozart?

C (skratt)nej...ohörbart..avdelning för ledande frågor.

F:Nej,jag ställde frågan,har du sett filmen,det är väl ingen ledande fråga?

C: (skratt)..ohörbart..

F:Ja,men det är ju ingen ledande fråga om jag frågar,har du sett filmen.

C: (skratt)

F:Har du sett den?

C:Nej,men Olof Palme hade tydligen sett den.

F:Vi lämnar filmens värld Christer och går vidare i det här förhöret.Du har sagt i tidigare förhör då,med Bengt Ödmark ,att anledningen till att du sålde det här aktuella vapnet,Smith&Wesson revolvern,var att du låg efter med en hyresskuld,stämmer det?

C:Ja,bland annat.

F: Då frågar jag dig,du fick ju som du sagt 5.500 kronor för det här vapnet och du hade tydligen skuld på en 20.000 vid aktuellt tillfälle.Vad sålde du förutom vapnet för att få ihop dom här pengarna på hyresskulden?

C:Jag sålde lägenheten.

F:Ja,det har jag förstått också,men du låg ju efter,så att säga,det var akut har du sagt i förhör.

C:Ja,det var för att jag var,det var en mäklare,en HSB mäklare,det var en HSB lägenhet.Dom hade mäklarkontor på Fleminggatan och hon som hade hand,det var en kvinnlig mäklare.Hon hade hand om Haninge och Handen och Västerhaninge och det,hon var på semester då,och hon skulle.Då frågade jag,vem är det som är i hennes ställe då,som har hand om det här.Ja,det är ingen.Så fick jag ju vänta till hon kom tillbaka från semestern.Sen när jag fick pengarna ,då,när jag hade sålt lägenheten,då hade jag pengar,så betalade jag dels skulden då,sen fick jag ju,det som var över...

F:Men varför väljer du just att sälja Smith&Wesson revolvern,varför säljer du inte något utav de andra vapnen?

C:..ohörbart...

F:Förlåt?

C: Det var väl ingen som frågade efter det..ohörbart...

F:Men ändå så visste..

C:...Jag hade ju två stycken.

F:Men ändå så visste ju du att det förelåg ett intresse från polisens sida att provskjuta det här vapnet och du har ju följt Palmeutredningen ganska noga,har du själv sagt.

C:Jo,i och för sig,men jag trodde inte det var intressant.Det var dom där första åren,första tiden.

F:Men en så intelligent man...

C:Ja,då,jag tog för givet att den skulle vara intressant den här första tiden..ohörbart..och var den inte intressant,då var den väl inte intressant efteråt heller..ohörbart..
Citera
2020-07-10, 23:22
Medlem
omigas avatar
Bankfacket, kollade man aldrig inpasseringsboken?
Citera
2020-07-10, 23:36
Medlem
Fortsättning och avslutning förhör nummer 9.

F:Men Christer,en så intelligent man som dig,du måste ju förstå,att säljer du ett vapen som du har licens för,står skriven för,säljer det till en okänd person i centrala Stockholm,så måste du väl begripa i alla fall,att det här vapnet ska användas i kriminella sammanhang,och att du en dag kanske får stå till svars för det,eftersom vapnet är registrerat på dig.Hur tänker man då?Jag menar,du är ju en vaken kille vid den här tiden också?

C:Nej,jag kanske inte var så vaken..

F:Men har du tänkt på följderna?

C:Jo då jag har ju tänkt på följderna efteråt.

F:Och här är en anledning till varför du sitter här igen.

C:Ja,sen var det det här med Bengt Ödmark,han frågade om det där.Det var nån massaker där på Stureplan då,lite efteråt tror jag..ohörbart..men då tänkte..ohörbart..det kunde ju faktiskt varit min,men det var det inte,dom hade sån här ak-4.Så att det var då som,som Ödmark sa då,att jag var misstänkt för vapen,grovt vapenbrott,så skulle han anmäla mig för det,och det gjorde han också.

F:Okej,vi lämnar den biten.

C: Det var väl samma åklagare,vad hette han.

F: Helin

C:Ja,så han skulle göra en undersökning på det där,och det gjorde han tydligen så,ja så väntade jag ju bara på att dom skulle komma och sätta mig bakom lås och bom ,men ...ohörbart..jag vet inte vad som hände.

F:Ja,det var väl så att det var preskiberat

C.Nej.ja,jag vet inte.Vilken tid var det då?

F:Vi lämnar den biten,för...

F:...så vi kan prata om det senare i för,senare.Jag vill nämligen gå vidare här och jag vill ställa den fråga som du i tiden runt 1985,1986,då du bodde inne i centrala Stockholm umgicks eller hade någon flickvän?

C:Vad angår det dig.

F: Det skulle vara bra att få prata med henne i så fall.Hade du någon flickvän som du kan namnge vid den här tiden ifråga?

C: Men det angår inte dig.

F: Du vill inte svara på det,är det rätt uppfattat?

C:Ja,det är det.

F:Okej Christer..ohörbart..rätt att svara så,och då ska jag avslutningsvis tillfråga dig Christer,var någonstans befann du dig den 28 Februari vid 23.20 tiden?

C:Ja,det var ju mitt i natten så jag låg väl hemma och sov.Jag brukar göra det halv tolv på natten.

F:Och var någonstans låg du och sov?

C:Hemma.

F:Och var var hemma då?

C: maskerat

F:Och var fanns ditt vapen,Smith&Wesson revolvern vid tiden?

C: I bankfacket.

F:Tack för det.Har Christer Andersson någonting att tillägga eller korrigera till dagens förhör,så har du möjlighet att säga det nu.

C..ohörbart..kommer inte på nånting ,just.

F:Okej,önskar du lyssna igenom det här bandet,eller önskar du ta del av det utskrivna förhöret när det är klart?

C:Ja,du får skriva vad du vill i förhörsprotokollet,det gör ni ändå.

F:Nej.men Christer,det är ju så här,att du har fått prata fritt in i bandspelaren här.Jag har ju hållit fram bandspelaren och det är dina ord som kommer att skrivas ut,så du har din fulla rätt att lyssna på bandet och även ta del utav förhörsutskriften,önskar du det Christer,svara ja eller nej.

C:Jag struntar i det.Skriv vad du vill i förhöret,skriv precis vad du vill.Jag bryr mig inte.

F: Du bryr dig inte.Då avslutar vi förhöret och klockan har blivit 11.50 den 17 Januari 2000.

Stockholm som ovan

Lennart Gustafsson,krinsp.
Citera
2020-07-10, 23:40
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
(fortsättning förhör nummer 9)

F: Det är uppfattat.Jag har en fråga här som berör uppgifterna att du har sagt i förhör,att aktuell kväll då Palme blivit mördad,dvs den 28 februari 1986 så skall ditt skjutvapen,Smith & Wesson revolvern,vara inlåst i ett bankfack.

C:Ja,...ohörbart.

F:Men då frågar jag dig,vilket bankfack,vilken bank och på vilken gata?

C: Det var där vid Kungsträdgården,den hette PK banken,nu heter den väl Nordbanken,det är samma bank.Jag hade sånt där notariatkonto där,sen hade jag nåt bankfack där samtidigt,så när det var vintersäsong då sköt man ju ingenting,man tränade ingenting,så att,ja,jag hade inget sån där kassaskåp,så att,så då tänkte jag att jag har vapnet på den säkra sidan..ohörbart..

F:Vet du om den här banken hade såna här rutiner att man fick fylla i en liggare då när man besökte sina bankfack,minns du det?

C:Ja,man fick fylla i ett bankfacksnummer och så skriva underskrift och så datum och så,om dom inte kände igen så kollade dom legget.Det var en sån där liten lapp som,dom hade lagt block man fick fylla i,fick man ta en lapp och så fylla i då namn och bankbox och så skriva,och så kollade dom,sen släppte dom in,sen blev man insläppt i själva det där,bankfacket.

F:Och är det rätt uppfattat,att du hade vapnet där den 28 februari 1986?

C:Ja,jag hade det där fram till,ja till våren då när man började träna då.Jag brukar ha det så.

Det här känns spontant som om CA talar sanning och detta hade varit väldigt enkelt för polisen att kolla med PK-banken/Nordbanken. Alla sådana där begäran att få komma åt ett bankfack borde banken i fråga ha uppgifter på. Nu behöver ju CA aldrig haft vapen i ett bankfack men det kollades väl aldrig upp? Underskrift och datum m m. Har polisen kollat upp detta? Jag har aldrig hittat någon information om det.

Det är ungefär som med en begäran att få se och provskjuta hans .357:a innan de vet att han sagt att han sålt den svart. Varför var inte intresset från polisen större att få tag på hans revolver innan förhören inleddes? Innan de fick veta vad som hänt med vapnet.

Tack ännu en gång, Lookalike.
Citera
2020-07-10, 23:56
Medlem
Jag tolkar det som att CA gått med vapnet till S& W s agent i Sverige för att skickas på reparation i USA
Där finns eller har funnits ett pappersspår
Agenten skickar inget vapen utan anteckningar om rätt nummer . Det materialet kan vara borta
S& W tar inte emot ett vapen utan att ha en registrering för att inte vapnet skall försvinna på deras reparationsavdelning
Vanligen behåller man sådana anteckningar för att ha kvar om det blir problem med reparationen för ev senare förfrågningar.
Sannolikt med lagkrav i USA ..så att inte vapen skickas till en Postbox i en stat som har striktare lagar.
Jag tror att dom har papperna -Men det kan vara innan datoriseringens tid och svårt att leta fram.
Men om det går via en Europa agent kan det inte finnas många S&W på reparation per år från Stockholm Sverige.

snabbt googlat

https://www.smith-wesson.com/customer-service/shipping-returns

. Enclose a letter which includes your full name and address (no P.O. Boxes, please), daytime telephone number, e-mail address, the serial number of the firearm, and details of the problem experienced (stating the brand and type of ammunition used when the problem occurred) or work desired. Record the serial number before shipping, in case you wish to check on the repair status of your firearm.

För övrigt verkar Christer vara en person där sk " Livet Krisar "
Minns inte mycket / Ekonomiska problem / Polisen efter sig / Ohörbart tal / Slagsmål på tåget / Socialtjänsten

Fysiken ser av bilderna att döma inte ut att vara " välskött "

Delaktig i en konspiration verkar inte stämma in ..Fullt möjligt att han varit avlyssnad och skuggad tänker jag.
Det kan ju vara svårutrett ..inser jag nu om Personen drabbats av en Mental " Reset All "
" Flashat minnet " Inte ens Skendränkningar / Gummislang mot fotsulor / Tumskruvar osv hjälper ju då.
Är det borta så är det borta.
Citera
2020-07-11, 00:10
Medlem
kato85s avatar
Varför ska det vara så svårt att svara om han hade flickvän eller umgicks med någon?

I tidigare förhör svarar han nej, antingen jävlas han med förhörsledaren, eller så har han haft en flickvän/KK, eventuellt kan han också ha (eftersom han hade pengar och var asocial) besökt prostituerade kring Malmskillnadsgatan.
Citera
2020-07-11, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Varför ska det vara så svårt att svara om han hade flickvän eller umgicks med någon?

I tidigare förhör svarar han nej, antingen jävlas han med förhörsledaren, eller så har han haft en flickvän/KK, eventuellt kan han också ha (eftersom han hade pengar och var asocial) besökt prostituerade kring Malmskillnadsgatan.

Jag tror nog att han tycker att de ska skita i det, en privatsak helt enkelt!

Riktigt uselt och dåligt av dig att insinuera prostituerade tycker jag faktiskt, 'eftersom han hade pengar och var asocial'..

Är du rik eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in