2020-07-11, 00:41
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EL-D1ABLO
Jag tror nog att han tycker att de ska skita i det, en privatsak helt enkelt!
Riktigt uselt och dåligt av dig att insinuera prostituerade tycker jag faktiskt, 'eftersom han hade pengar och var asocial.

Eftersom det kan vara en anledning till att inte vilja svara på frågan.
Att förundersökningsledaren ställer den frågan är helt befogad, att CA då inte väljer att svara på frågan gör det legitimt att spekulera i vilken sorts umgänge han har haft vid tiden för mordet.
Citera
2020-07-11, 02:51
Medlem
Wow. Hästjobb av Lookalike - Tack!

Som påtalats tidigare kan ju fota en sida, gå in på ex. Www.imgur.com och ladda upp bilden där.
Du har också sannolikt något som heter "Google lens" i din mobil. Då kan du skanna text rakt in i mobilen och klistra in i ett inlägg här på flashback om du föredrar det.

Det jag fått ut av hans förhör är att han närmast teatraliskt försöker dra sig till minnes, men tyvärr är ack så glömsk.
Att han ofta spelar dum när han vet precis vad som efterfrågas.
Att han skulle bemöda sig med att låsa in sina pistoler i ett bankfack vid off season är skitsnack.

En petitess är också att jag ställer mig tveksam till att revolvern skickades till USA på service. Sådant fixar generalagenten om man inte gör det själv. Hade den varit nyköpt med nån garanti eller liknande så kanske. I detta fallet...osannolikt.

Varför nämner han först alla möjliga fik han kommer på, för att tillslut nämna det " på andra sidan" - där personalen vittnar om att han är stammis med besök 3-4ggr i veckan. Att han är stammis "på andra sidan" nekar han till. Varför då?
Senast redigerad av Frosten.Patron 2020-07-11 kl. 03:20.
Citera
2020-07-11, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EL-D1ABLO
Riktigt uselt och dåligt av dig att insinuera prostituerade tycker jag faktiskt, 'eftersom han hade pengar och var asocial'..

Så att spekulera i att han var en mördare p.g.a. diverse anledningar och personlighetsdrag är helt okej, men om han ibland gick till en glädjeflicka ( vilket f.ö var lagligt) är det ett uselt beteende att sia om?

"Kuken måste ju ha sitt"
- Chri...Frank Andersson
Citera
2020-07-11, 05:20
Medlem
Risken för att bli tjatig, ett stort tack till Lookalike.

Jag tycker att misstankarna förstärks mot CA med dessa förhör.

Han blir riktigt svamlig och krystad när Svea Cafe kommer på tal, och han råkar säga "mitt emot". Här snurrar det rejält i huvudet på CA, han försöker att fly denna ömma punkt genom att prata om andra cafeer.
Citera
2020-07-11, 05:41
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Tack igen för sammanfattningen.

Tankar så långt:

1. Så CA hängde alltså vid Kaknäs skjutbana? Fastän det tillhörde Stockholms Försvarsskytteförening.
Vad hade han där uppe att göra?
Bör man då trots allt inte avskriva teorin om att CA och polisman Ö kan ha träffats?
Skulle vara intressant att nysta mer om CA:s eventuella kontakter med skyttefolk från Polisen, ifall man ex. haft ett gemensamt politiskt intresse.

2. Han verkar i förhöret från 2000 inte vilja prata om Cafe Svea. Han nämner i förhör från 90-talet att han inte besöker stan så ofta efter att han lämnar lägenheten i Vasastan, trots detta säger alltså cafeägarna att han är stammis.

3. Han verkar ivrig att dementera att "lantstället" (Stugan i Tungelsta) skulle vara hans bostad.
Varför är han så ivrig att flytta fokus från lantstället.?

4. I jämförelse med förhören från 94-97 så verkar inte CA lika självsäker i sina svar i förhöret från år 2000, det känns nästan som att han är rädd och vilsen.

5. Bilden på rocken stämmer mycket väl med signalementet från mordnatten. Inte bara att den är mörk och 3/4-lång, utan att den också verkar vara gjord av tunnt material, vilket stämmer överens med Nieminens uppgift om en fladdrande rock.

Kan man ta reda på om någon i medlemslistan för Stockholms Försvarsskytteförening flyttade till Australien på 80-talet? Då finns CA på bild med vapen i hand tillsammans med "de" andra.

CA var tydligen inte helt asocial. Han umgicks tydligen med ordföranden i Akademiska Pistolklubben privat. Samma ordförande som "lyckligtvis" hittar en kartong med några få patroner av relevant typ som Polisens egen vapenexpert Sonny Björk kunde avfärda.

Vet vi om Sonny Björk var medlem i någon skytteförening? Han verkar ju i alla fall lite vapenintresserad?
Citera
2020-07-11, 09:27
Medlem
Kan dom ha provskjutit vapnet när det var inlämnat på reparation i usa? Ock kanske sparat kulan där?
Citera
2020-07-11, 10:40
Medlem
Roerligs avatar
Tack för insatsen.

Tidigare mer eller mindre okända uppgifter som är mest besvärande för CA:

-Krånglet med alibi och att brodern av någon anledning eventuellt vill skydda honom och vara "behjälplig".

-Att han försöker kraftigt förminska sitt frekventerande av Svea konditori.

-Vapnet i bankfack. Varför skulle han orka det, är det sannolikt? Kan han beslås med att ha ljugit om sin vapenförvaringsrutin utom hemmet är det kraftigt graverande. Vet man vilken tid på året det var då han satt hemma i soffan o (våda-)sköt?

-Att han flyttade ifrån Hälsingeg. tämligen omgående efter mordet.

-Det dåliga minnet efter behag i brännande ämnen. Exempelvis om sina förehavanden dagen efter mordet, som han rimligen kom ihåg.

Komplexet av indicier mot CA blir allt solidare.
Citera
2020-07-11, 10:45
Medlem
Kan inte alla här skicka ett e-mail till nyhetsmorgon@tv4.se och be dom fråga leif gw vad han tror om christer Andersson som Olof Palmes mördare, så kanske dom frågar honom redan i morgon eller på onsdag då han brukar vara där, han har väl redan avfärdat CA som en stollepelle, men var det inte så att han trodde det var någon annan som Paul smith skrev om?
Citera
2020-07-11, 11:34
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det här är ju det motivet som de flesta vill göra gällande angående CA. I förhöret framkommer alltså att han inte nämnbart bryr sig om omsättningsskatten.

Och det skulle såklart inte kunna vara så att han tonar ner sin irritation över skattehöjningen om han anser den vara besvärande av någon liten anledning...

Jag tror dock ej den saken varit så avgörande om han var GM. Kombination.

Grundläggande avsky mot OP o sosseri osv + förbannad över alldeles färskt beslut + plötslig möjlighet + ”rätt” slags person
Citera
2020-07-11, 12:02
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Har varit i kontakt med Palmegruppen,och problem uppstod i samband med min begäran eftersom den kommer att omfatta alltför mycket helt ointressant formaliamaterial.
Man måste sålunda vara specifik..

Har du fått någon uppskattning om vad kostnaden skulle bli för hela materialet rörande CA? Svårt specificera dokument då man inte vet vad som finns. Vet om finns diarium?
Citera
2020-07-11, 12:23
Medlem
En del av förhören var väl inspelade? Kan man inte begära ut dessa djudinspelningar? Påminner än en gång till alla skicka en fråga till nyhetsmorgon@tv4.se om vad Leif gw tror om Christer Andersson kan vara mördaren
Citera
2020-07-11, 12:56
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sudoro
En del av förhören var väl inspelade? Kan man inte begära ut dessa djudinspelningar?

Man sparar i regel bandade förhör och gallrar ut efter interna rutiner. Mkt möjligt att de finns kvar. Dock är man ej skyldig att lämna ut dem om man lämnat ut utskrift.

Citat:
Påminner än en gång till alla skicka en fråga till nyhetsmorgon@tv4.se om vad Leif gw tror om Christer Andersson kan vara mördaren

Han verkar ej tro så mkt mer än att Grönsakshandlaren måhända är troligare som GM än SE som är en stolle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in