Citat:
Om begränsningen på 50 personer för allmänna sammankomster kvarstår så blir det inte många på läktaren om man räknar med spelare, coacher, domare, sekretariat, golvtorkare, matchläkare osv.
Även 500 totalt skulle vara ett stort slag mot t ex Luleå som skulle tappa ca 1500 betalande åskådare per hemmamatch.
Vad jag har hört så är snacket inom ligaföreningen att premiären skjuts upp om publikbegränsningen kvarstår i oktober. Klubbarna har helt enkelt inte råd att skicka spelare på bortamatcher osv utan att få intäkterna från hemmamatcherna.
Även 500 totalt skulle vara ett stort slag mot t ex Luleå som skulle tappa ca 1500 betalande åskådare per hemmamatch.
Vad jag har hört så är snacket inom ligaföreningen att premiären skjuts upp om publikbegränsningen kvarstår i oktober. Klubbarna har helt enkelt inte råd att skicka spelare på bortamatcher osv utan att få intäkterna från hemmamatcherna.
Det enda logiska är att "inte" dra igång säsongen utan publik, dessutom vill man gärna se de matcher live som man betalat för om man har köpt säsongskort. Som jag sagt tidigare så kommer andra betydligt större publiksporter som hockey, handboll och innebandy vilja ha klara besked i god tid, och då får vi veta vad som kommer att gälla även för basketen.
Som läget är i dag så gäller ju regeln om femtio personer året ut, eftersom inget nytt besked meddelats ännu och med det i åtanke måste det vara ganska hopplöst att planera den kommande säsongen oavsett vilken innomhussport det handlar om.
Men det jag skrev handlar mer om ett mellanting mellan att tillåta femtio personer till att höja den tillåtna publikmängden till en siffra som anpassas för varje arena, istället för 1500 kanske man kan ta in 500 personer som måste sitta med ett visst avstånd. Ungefär som på restauranger.