2020-07-07, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veticke1
Ju.. Kanske inte med husen, men hade en bekant som köpte tre st lägenheter samtidigt. Belånade i tre olika banker. Alla tre hyrdes ut och kostade typ 0:- för honom.
En av bankerna upptäckte det efter ca 1 år och tvingade honom att sälja 'sin' lägenhet. Då 'sålde' mannen lägenheten till sin bror utan att blanda in en mäklare osv..och det var OK för banken.
Det går med andra ord att göra om man vet hur bolåneprocessen fungerar. Vad det kommer resultera i - en annan femma.
Nej, eftersom du inte kan bestämma att alla banker gör sina papper klara på tisdag innan lunch. SEB kommer fixa det på måndag, Swedbank nån gång i början av veckan och Handelsbanken undrar om det går bra på torsdag.
Citera
2020-07-07, 09:35
Medlem
Noble.Savages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Nej, eftersom du inte kan bestämma att alla banker gör sina papper klara på tisdag innan lunch. SEB kommer fixa det på måndag, Swedbank nån gång i början av veckan och Handelsbanken undrar om det går bra på torsdag.

Vilka papper tänker du på som ska avslöja flera fastigheter? Kreditupplysningen är ju redan gjord om man tillträder först efter man gjort erforderliga kreditupplysningar för alla fastigheter.
Citera
2020-07-07, 12:12
Medlem
Luftgevars avatar
Har man god kontakt med sin bank och kan bevisa att du inte tänker bo i huset själv utan endast hyra ut dom så kan man lösa det så att kassaflödet från huset kommer täcka amorteringar+räntor och då kan man låna till 3 hus även fast du kanske bara har en vanlig knegarlön.

Så gjorde en polare till mig, han hade inte ens ett jobb men han hade pengarna och god kontakt med banken så då kunde han låna upp till husen och betala allt med hyresintäkterna.
Senast redigerad av Luftgevar 2020-07-07 kl. 12:18.
Citera
2020-07-08, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noble.Savage
Vilka papper tänker du på som ska avslöja flera fastigheter? Kreditupplysningen är ju redan gjord om man tillträder först efter man gjort erforderliga kreditupplysningar för alla fastigheter.
Min bank dubbelkollade om jag inte minns fel, och du får ju ett lånelöfte först men banken har rätt att omvärdera det löftet, googla på nekad lån trots lånelöfte så får du massor av svar.
Citera
2020-07-08, 09:13
Medlem
Noble.Savages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Min bank dubbelkollade om jag inte minns fel, och du får ju ett lånelöfte först men banken har rätt att omvärdera det löftet, googla på nekad lån trots lånelöfte så får du massor av svar.

Givetvis, men av det jag hittills köpt har ingen gjort en extra kreditupplysning.

Sen behöver man inte ansöka om lånelöfte, man kan skriva på huset så är det klart.

Ingen som har svar på frågan om banken kollar fastighetsregistret?
Citera
2020-07-09, 01:05
Medlem
Citat:
Givetvis, men av det jag hittills köpt har ingen gjort en extra kreditupplysning.

Sen behöver man inte ansöka om lånelöfte, man kan skriva på huset så är det klart.

Fastigheter, inskrivning och pantbrev en annan femma. Inte lika lätt.
Citera
2020-07-11, 10:20
Medlem
Noble.Savages avatar
Man kanske åtminstone kunde köpa en lägenhet att ko i själv. När man pantsätter en bostadsrätt har jag svårt att se att banken kollar fastighetsregistret.
Citera
2020-07-11, 10:45
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Man kanske åtminstone kunde köpa en lägenhet att ko i själv. När man pantsätter en bostadsrätt har jag svårt att se att banken kollar fastighetsregistret.

Om du har en startsumma, varför inte starta AB och investera i en hyresfastighet tex?
Citera
2020-07-11, 17:06
Medlem
Noble.Savages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Om du har en startsumma, varför inte starta AB och investera i en hyresfastighet tex?

Jodå det ska jag. Har hyresrätt i Stockholm så har redan köpt ett hus med två lägenheter som ska hyras ut. Då är ju privatuthyrningen egentligen maxad.

Men blev bara lite sugen då uthyrning av vanliga bostäder är så oerhört lukrativt.

Sen spelar det ju ingen roll. Pengar ackumuleras ju i ett bolag och man kan ju alltid flytta till ett skatteparadis.
Citera
2020-07-11, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Har man god kontakt med sin bank och kan bevisa att du inte tänker bo i huset själv utan endast hyra ut dom så kan man lösa det så att kassaflödet från huset kommer täcka amorteringar+räntor och då kan man låna till 3 hus även fast du kanske bara har en vanlig knegarlön.

Så gjorde en polare till mig, han hade inte ens ett jobb men han hade pengarna och god kontakt med banken så då kunde han låna upp till husen och betala allt med hyresintäkterna.

Japp, god vän med banken gäller nog.
Har själv obelånade hus för närmare 10 miljoner nu men får inte låna 100.000.

Lägg husen i bolag så blir det lättare med lånebiten.
Citera
2020-07-12, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar

Detta måste varit länge sedan? Har jobbat rätt länge i bank, inom många olika positioner och banker, en sak har varit väldigt tydlig hos alla: hyresintäkter från privat uthyrning får inte under några omständigheter användas som "inkomst" när man ansöker om lån.

Inte ens jag själv som anställd kunde göra en sådan lösning, och då hade jag väldigt god kontakt med min kollega som genomförde bolåneprocessen åt mig.
Senast redigerad av MidgetMolester 2020-07-12 kl. 18:05.
Citera
2020-07-12, 18:33
Medlem
Citat:

Finns en anledning till att mäklare nu mer är väldigt noga med att det finns ett lånelöfte innan budgivning. Hänt ganska ofta att naiva människor vunnit en budgivning och sedan kontaktar banken och får blankt nej. Det sätter mäklaren i en ganska jobbig sitta om inte annat.

Tänkte du alltså vinna tre budgivningar på tre olika fastigheter, och först efter du skrivit på för alla tre, kontakta dom tre tilltänkta bankerna? Antar att det är av tre olika mäklarfirmor oxå då? Och ingen av dessa mäklare skulle heller be om lånelöfte? Samtidigt skulle alla banker ta en kreditupplysning exakt samma dag? Bankerna ska sedan mer eller mindre samtidigt fixa med pantbreven i pantbrevssystemet oxå? Känns som det är många snubbeltrådar längs vägen. Sannolikheten att lyckas är nog större för lägenheter.

Varför inte testa? Återkom gärna med hur det gick!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in