2020-07-11, 07:54
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja det är tragiskt och det finns gott om dem på andra forum också som driver desinformation så man kunde tro de är inhyrda konsulter av FHM.
Annika Linde har skrivit en del om detta tidigare och en enkel sökning gör att man får upp en hel del intressanta sidor med hennes syn på detta med flockimmunitet.

Annika Linde var statsepidemiolog 2005-2013

Ska vi slå vad om att flockimmuniteten gör att smittan konstant avtar i Stockholm? Kan du ta lån på en miljon din nolla?
Citera
2020-07-11, 07:56
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Hmmm. Intressant att våra grannländer inte hade några tusen fallfärdiga som kunde få dö. Har de en helt annan befolkningspyramid? Skulle inte tro det.

Mm, och hur många dog sen med eller pga coronan? Överdödligheten visar på att Sverige har alltför generösa siffror
Citera
2020-07-11, 08:00
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Ska vi slå vad om att flockimmuniteten gör att smittan konstant avtar i Stockholm? Kan du ta lån på en miljon din nolla?

Ny effekt av covid-19 verkar uppenbarligen finnas. Den angriper förståndet och du verkar varit smittad?

Nej jag är fortfarande frisk som tur är. Vem vill få sådana men för livet.
Citera
2020-07-11, 08:01
Medlem
urgts avatar
Skulle man lyckas med konststycket att få en påtaglig effekt från flockimmunitet så är det ett tecken på att man gjort bort sig, eftersom speciellt många inte ens behöver smittas med en smart hantering.

Den vinnande strategin som alla framgångsrika länder kör ser ut så här: (1) Få ned smittan till en nivå där smittspårning kan hänga med, och (2) håll smittan nere med smittspårning och lokala åtgärder vid behov.
Citera
2020-07-11, 08:02
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
När skall du köra en stärkande coronainfektion? För du är väl ingen kärring?

Som ett praktiskt tips så är det bara att vandra in på närmaste sjukhus och leta på första bästa dörr med COVID-19 skrivet i stora röda bokstäver.

Vore märkligt faktiskt om jag inte haft corona redan, äter ute par dagar i veckan, hotell på helgerna och taxi/tunnelbana varje dag när jag är på ledigt. Ändå negativt prov nu i London men ska ta antikropptest när jag mönstrar av.
Citera
2020-07-11, 08:05
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Vore märkligt faktiskt om jag inte haft corona redan, äter ute par dagar i veckan, hotell på helgerna och taxi/tunnelbana varje dag när jag är på ledigt. Ändå negativt prov nu i London men ska ta antikropptest när jag mönstrar av.

Du har säkert haft utan att märka det. Kör hårt mannen!
Citera
2020-07-11, 08:08
Medlem
arbetets avatar
Sverigebilden. Kanske bäst att hålla sig hemma även om vi får hälsa på hos våra grannar:
/.../People across Europe tend to be most worried by American and Chinese tourists. American tourists are the most opposed in all countries surveyed (except Sweden where they come second to Chinese tourists, and Finland where they come second to Swedes). Overall 61-79% of people in each country oppose allowing American tourists spending time in their country this summer.

Chinese tourists are similarly unpopular, with an opposition rate of 57-77%. They are the most opposed group of tourists in America and Sweden, and second most opposed in most of the other countries.

When it comes to the Scandinavian countries, they are all preoccupied by Swedish holidaymakers. In Denmark, Norway and Finland, Swedish tourists are the most opposed of all European tourists, at 61%, 73% and 81% respectively. Sweden is unique among developed countries for having not instituted a coronavirus lockdown, and the consequently higher case rates are clearly making its neighbours nervous.
https://yougov.dk/news/2020/07/10/how-does-danes-feel-about-tourists-coming-denmark-/
Citera
2020-07-11, 08:10
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Du har säkert haft utan att märka det. Kör hårt mannen!

För säkerhets skull bokat kryssning till Visby om två veckor och matmässa i Budapest följande helg. Om inte förr borde man ju hitta coronan snart.
Citera
2020-07-11, 08:12
Medlem
"Bara obduktionen kan ge säkert besked – vad dör de covidsjuka egentligen av?"

https://www.sydsvenskan.se/2020-07-11/bara-obduktionen-kan-ge-sakert-besked-vad-dor-de-covidsjuka
Citera
2020-07-11, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Yes. But I’m telling you that something legally required isn’t always going to translate into “actually happening”. I think the spread there is primarily from air conditioning however, I don’t think the masks they are using are of a general standard to protect them from that factor.

Absolutely. I agree with you there. I think mask usage can help lower the R0 greatly in places in Europe where infections begin to accelerate in the future and I hope governments consider it as a serious part of a functional strategy to avoid further lockdowns while crushing the virus.
Jag tycker däremot inte att masker är en bra lösning.

Jag tror fortfarande att den bästa strategin är att försöka bränna igenom den unga befolkningen i en snabbare takt, och skärma av de äldre så gott det går. Så att den tid under vilken de sköraste måste leva sida-vid-sida med viruset minimeras.

Ur aspekten att man vill driva spridningen mot den unga befolkningen är inte masker någon bra åtgärd, eftersom de skyddar unga i samma utsträckning som de skyddar äldre.

Breda åtgärder (som munskydd) behövs i den utsträckning som behövs för att skydda vården från kollaps. Men då måste man börja med mer grundläggande åtgärder, som att jobba hemma, social distansering, handhygien m.m.
Citera
2020-07-11, 08:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Dödsdömda dör i Covid19. Undrar om de gör som i Sverige med äldre. Skippar syrgas o annan vård då de ju ska dö snart ändå?

"On July 3, two prisoners sentenced to death, Scott Thomas Erskine and Manuel Machado Alvarez, died of what are believed to be complications from COVID-19.

A day later, death-row inmate Dewayne Michael Carey, 59, died from what are believed to be COVID-109 complications, and on Tuesday another death-row inmate, David Reed, 60, died, the corrections department said in a statement."

https://www.nbcnews.com/news/us-news/california-could-release-8-000-inmates-early-because-coronavirus-n1233553
Citera
2020-07-11, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Varför räkna småländer som knappt är länder de har inget eget försvar ingen egentlig gräns?

Jag har försökt det men förespråkarna hävdar ju snabbt att det är ett officiellt land så det måste ingå, allt för att sminka grisen lite till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in