2020-07-11, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Vad är grejen med att svenska myndigheter och politiker ska svara kaxigt och nedlåtande kring nya rön och forskning kring viruset? Senast läste jag något om att viruset eventuellt kan vara luftburet. Någon svensk ”expert” inom bakterier hade då uttalat sig om att alla droppsmittor mer eller mindre är luftburna... va? No shit sherlock...
Det dom mena va nog inte att dropparna kan hänga kvar i luften olika länge utan att aerosoler kan spridas i rummet och hänga kvar i luften...
Vi är bland dom sämsta länderna i Europa på att hantera smittan, varför håller vi inte bara käft nu och lyssnar på länderna som har lyckats hålla smittan nere? Varför har vi inget lagstadgat kring munskydd än? I Tyskland som klarat sig mycket bättre går alla runt med munskydd i affärer och dylikt. Här har en max två på 50 munskydd i affären och dom som har det verkar inte fatta hur dom ska användas. Värst av allt är människor som tror sig vara skyddade för att dom har plasthandskar i butiken. Jo visst det kan säkert skydda men om man petar sig i röven och sen lägger in en snus och scrollar i mobilen för att sedan plocka lösgodis med samma handske så försvinner nog syftet med den jävla handsken?
På tal om lösgodis... varför har vi ens det i affären under en pågånde pandemi?
Svenska regeringen hade behövt en. förmyndare och följer vi inte restriktionerna borde vi få sanktioner utav bara helvete.
Tack för spalten/Med vänlig hälsning, arg trött och grinig surgubbe
Fast... i Kalifornien har man munskyddstvång sen ett bra tag. De har toppenväder, mynskydd, saknar i stort sett kollektivtrafik, men ändå har de nu tre gånger fler nya fall än Sverige (per capita).

Samtidigt så går det bra utan munskydd i Danmark, Norge, Finland och Island.

Det här har att göra med så mycket mer än bara munskydd. I Tyskland införde man munskyddstvång i efterhand, när man redan fått ner smittan.
Citera
2020-07-11, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast... i Kalifornien har man munskyddstvång sen ett bra tag. De har toppenväder, mynskydd, saknar i stort sett kollektivtrafik, men ändå har de nu tre gånger fler nya fall än Sverige (per capita).

Samtidigt så går det bra utan munskydd i Danmark, Norge, Finland och Island.

Det här har att göra med så mycket mer än bara munskydd. I Tyskland införde man munskyddstvång i efterhand, när man redan fått ner smittan.

California also has a lot of people actively defying the mask rules, workplaces without masks, and air conditioning in just under 50% of coastal homes and close to 90% of residences in-land as well as most commercial buildings, gyms, restaurants, etc.

It has a lot more to do with than just mask-usage, absolutely. But some of these conditions are not prevalent in Europe, and this is where mask-usage can really make a difference in a strategy — without these factors that are hitting other countries hard affecting us.
Citera
2020-07-11, 06:28
Medlem
FHM byggde upp sin strategi på det här och inte införde lockdown sim andra länder.
Här kommer facit:

Svenskarna följer inte restriktionerna

https://www.expressen.se/nyheter/ny-rapport-svenskarna-foljer-inte-restriktionerna/
Citera
2020-07-11, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Gör det någon större skillnad? Vad är man för människa om man håller på att gå i bitar för att man inte får åka Finlandsfärja? Jag gissar att jänkare, britter, spaggar och spanjorer har lite annan syn på det där med att få röra sig ute i friska luften. Svenskar ska bara hålla käften, vi har knappt märkt av den här pandemin om vi ska jämföra med omvärlden. I-landsproblem deluxe att lyssna på hur svenskar inte fått hänga i grupper större än 50 pers. Bu fuckin hu på oss.
Såhär i sommartider, när jag varit en dålig svensk och träffat på släkt från olika delar av landet, så har det gått upp för mig att det främst är vi i Stockholm som upplevde nära inpå en lockdown i mars-april.

I Norrland så verkar man i praktiken ha levt på ungefär som vanligt.

Så det är ganska givet att folk i tråden har olika uppfattningar. Om man inte bor i ett hårt drabbat område, som Stockholm, så vet man inte egentligen hur corona har fungerat i ”Sverige”.

Jag och min fru vill inte ens ha någon semester. Det känns som att vi varit isolerade hemma med barnen i fyra månader, och det blir bara en fortsättning på samma sak.
Citera
2020-07-11, 06:34
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Fel!
Det handlar inte om pengar utan om att få färre att få smittan och dö!

Vi vet inte hur ofta vaccinet ska tas heller men säkerligen minst årligen.

Nej! Säsongsvaccinet mot influensa ges varje år för att det förändras det är något nytt varje gång men det bygger på stammar som uppkommer i Asien och som av WHO förmodas spridas inom ett antal månader till reste av världen. Sedan tillverkas vaccinet och distribueras.

SARS-CoV-2 är ett specifikt virus. Tas vaccin fram kommer det att kunna användas tills viruset muteras tillräckligt för att inte vaccinet ska fungera längre, om det nu gör det? Hur längre skyddet från en spruta fungerar vet ingen ännu men sannolikt mer än ett år kanske många år men avtagande effekt.

Jag tror på ett vaccin liknande det som man fyller på efter några år typ för TBE, tror det är 5 år som rekommenderas men det kan skydda i 10 år om man vill ta risken. Men samtidigt tror jag att SARS-CoV-2 kommer att mer eller mindre försvinna sedan det brunnit igenom alla kontinenter. Om ca 5 år kommer det inte att vinnas något behov av vaccin mot just detta exklusiva covid virus. Det dör ut och försvinner.

Om 50 år kommer ett nytt betydligt allvarligare covid virus och då dör nästan alla.
Citera
2020-07-11, 06:43
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
All forskning är densamma, när något är bevisat så gäller det, ingen skillnad var i EU du befinner dig.

Tyskland har nästan dubbelt så många döda som Sverige, tror knappast de anser att de klarat pandemin "bättre" än något. Finns ju givetvis fler att ta av men siffrorna går inte mot noll i något land, stora ansträngningar gör att dessa hålls på låga nivåer bara.

Lösgodis är gott men i och med att det till stor del inte är inslaget vet man aldrig vad det kan dra med sig. Det bör egentligen finnas någon form av övervakning på detta kan man tycka.

Men hade jag haft en skål framför mig och kännt mig sugen hade jag inte varit rädd för att äta några bitar.

Finns inget bättre mått på hur olika länder drabbats än att jämföra antalet döda per capita, allt annat haltar. Sverige ligger 5;a Belgien som knappt omnämns här leder, men USA som många älskar att hata, bara på 7;e pltas och efter Sverige.

Lösgodis fattar jag inte hur man kan äta överhuvudtaget, när man hört hur en del suger på godiset och lägger tillbaks det. Ungar som stoppar händerna i burken och gräver. FY FAN FÖR lösgodis!
Citera
2020-07-11, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Vette fasen om jag skulle kalla den här utvecklingen nyttig. God morgon själv.
Jag blir förvånad hur FHMs desinformation om flockfiaskot har hjärntvättat vissa människor!!
Det är i helvete inte hälsosamt att sprida en sån farlig smitta till nån samhällsgrupp.
Varken de är unga och friska eller äldre och sjuka.
Flockimmuniteten var en saga utan vetenskaplig grund som slutade i ett fiasko i Sverige. Den är redan historia.
Kvar blev det en bunt hjärntvättade människor som tror fortfarande på desinformationen.
Citera
2020-07-11, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
FHM byggde upp sin strategi på det här och inte införde lockdown sim andra länder.
Här kommer facit:

Svenskarna följer inte restriktionerna

https://www.expressen.se/nyheter/ny-rapport-svenskarna-foljer-inte-restriktionerna/

Hade du förväntat dig en artikel om hur bra vi är på följa dom?

Nä får en sån artikel generar inga klick.

Majoriteten av svenskarna är duktiga på att följa dom fortfarande.
Citera
2020-07-11, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
California also has a lot of people actively defying the mask rules, workplaces without masks, and air conditioning in just under 50% of coastal homes and close to 90% of residences in-land as well as most commercial buildings, gyms, restaurants, etc.

It has a lot more to do with than just mask-usage, absolutely. But some of these conditions are not prevalent in Europe, and this is where mask-usage can really make a difference in a strategy — without these factors that are hitting other countries hard affecting us.
Kalifornien har masktvång även på arbetsplatser.

Tyskland har inte AC, nej, men det har inte UK, Belgien eller Holland heller.

Det finns ingen enkel formel. Att Tyskland och Norge klarar av att hålla i det här, är för att de kommer från en extremt låg nivå av smitta, och utlandsresande är obefintligt. Norska FHI påpekade att 200,000 norrmän behöver bära en optimalt fungerande medical quality mask för att stoppa en enda infektion i veckan.
Citera
2020-07-11, 06:47
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Varför det? Samhällssmitta bland frisk befolkning är ju enbart nyttigt, har du inte fattat nånting ditt jävla spån?

Ska man tolka dig som att "smittor" generellt är nyttigt?! Frågan är vem som är trådens största spån? n
Citera
2020-07-11, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Hade du förväntat dig en artikel om hur bra vi är på följa dom?

Nä får en sån artikel generar inga klick.

Majoriteten av svenskarna är duktiga på att följa dom fortfarande.
Är det därför Sverige har 8 gånger fler smittade än exempelvis Norge?
Här i Stockholm kan jag intyga att ingen följer restriktionerna. Jag vet inte hur det ser ut i övrigt.
Citera
2020-07-11, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Kalifornien har masktvång även på arbetsplatser.

Tyskland har inte AC, nej, men det har inte UK, Belgien eller Holland heller.

Det finns ingen enkel formel. Att Tyskland och Norge klarar av att hålla i det här, är för att de kommer från en extremt låg nivå av smitta, och utlandsresande är obefintligt. Norska FHI påpekade att 200,000 norrmän behöver bära en optimalt fungerande medical quality mask för att stoppa en enda infektion i veckan.

Yes. But I’m telling you that something legally required isn’t always going to translate into “actually happening”. I think the spread there is primarily from air conditioning however, I don’t think the masks they are using are of a general standard to protect them from that factor.

Absolutely. I agree with you there. I think mask usage can help lower the R0 greatly in places in Europe where infections begin to accelerate in the future and I hope governments consider it as a serious part of a functional strategy to avoid further lockdowns while crushing the virus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in