2020-07-11, 01:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Populism? Hela vänsterliberalismen grundar sig på ren o skär vänsterpopulism som hela samhället är indoktrinerat kring. "Vi behöver vara medmänskliga!" "Klimatet måste räddas!".

Det är möjligt att "minskad invandring kommer göra samhället mycket bättre" är populism, men det är fortfarande ren o skär fakta. Populism behöver inte vara något negativt. Det betyder även folkstyre.

Populism i den meningen att man lovar lösningar på problem genom att hela tiden stå i opposition och vägra leda sitt parti med ideologisk övertygelse?
Populism i den meningen att partiet saknar ståndpunkt och svänger om beroende på vad som är populärt idag.

Jag ser inte hur någon väljare kan ta en sådan politisk organisation på allvar.
Ser inte heller hur partiet kan tilltala nya målgrupper genom tomma löften.
Därför tror jag att SD inte blir större än 18%
Därför backade SD katastrofalt mycket vid katastrofer såsom COVID19.
Därför ser allt så fortsatt dystert ut för SD i opinionsundersökningar.
2020-07-11, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Har inte hört intervjun men är nästan säker på att du missförstått.

Kristerssons utgångsbud är att SD ska utgöra regeringsunderlag för en M-KD-regering men inte släppa in SD i regeringen, utan SD ska få vara med och budgetförhandla och annat. Han kommer inte ändra sig om det förrän Åkesson börjar ställa krav på att ingå i regeringen. Då får vi se vad som händer.

Utöver detta så har M ingen annan idé om hur man ska nå makten. Varje strategi förutsätter SD-stöd.

Det är väldigt lätt att se vad valet kommer handla om. SD och M kommer försöka göra det till ett val om invandringen. S kommer att försöka göra det till ett val om SDs medverkan i en M-regering. Båda frågorna gynnar SD.
Kristersson får gärna klargöra frågan ja, inte för mig, utan för svenska väljarkåren. Det du beskrev är verkligen inget uttalat utgångsbud från Moderaterna, utan en välvillig SD-vänlig tolkning. Som det är nu flyttar han ett kommatecken hit och dit i sina svar. Men det är som vanligt upp till journalisterna att ställa de raka frågorna. Sist gjorde han i SR en jämförelse av att han kunde till med tala med Sjöstedt och likställde det med ett samtal med Åkesson; knappast grunden för ett regeringsalternativ. Givetvis utan följdfrågor på det från den som vanligt totalt usla 8-miljarderkronorsjournalisten från SR som pliktskyldigast gjorde intervjun under sitt inhopp från långsemestern.

Min tillit till S i migrationsfrågor är -273,15, min tillit till M i migrationsfrågor efter Reinfeldtregimen är -273,00. Moderaterna består inte enbart av Ulf Kristersson och "30.000 asylant"-Forsell; de består av Svantesson, Larsson och Fjellner mfl. Jag har ofta undrat på vilket mandat Kristersson uttalar sig. Samma sak med Kristi brud. Det bör de själva besvara.
2020-07-11, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Nu är väl poängen att varenda väljare man tar på vägen mot egen majoritet kommer tas på marginalen och ingen annanstans. Varje ny väljare är en marginalväljare. Inte minst viktigt är det då att locka sossar som inte känner igen sig i sitt eget parti. Det var därför jag vänt mig kontraproduktivt S-hat som kastar ut det nationalistiska barnet med sossebadvattnet. Bort med det och appropriera allt bra med S, precis som M försökte som "det nya arbetarpartiet" och Teodorescu nu.

Att jag tror att varenda förslag jag kommer med kommer resultera i omedelbar supersuccé är en halmgubbe du lånat från CrispyKreem. Dock verkar det ju som att de flesta av mina käpphästar blir verklighet - fast ofta med annan avsändare än SD. Återvandringen blev en reaktion på AfS och svensketnisk utsatthet först efter att media tillät debatt, nu moderat Palme-appropriation. Så behöver det ju inte vara.
Men frågan är varför du är så extremt fokuserad på S-väljare, när de flesta väljare SD tagit kommer från Moderaterna, det tyder på att det finns större möjligheter för SD att värva högerväljare än S-väljare. Det är klart att det fortfarande finns en del svensk arbetarklass som kan värvas till SD, men de flesta S-väljare idag är knappast möjliga för att vinnas över till SD, då en stor del av S-väljarna är invandringspositiva generellt. De flesta invandringskritiska S-väljare har SD sedan länge redan vunnit, så det blir mycket svårare att värva många fler kvar. Majoriteten av svensk arbetarklass röstade redan förra valet på något högerparti, vilket visar att en stor del av de som röstar på partier som S nuförtiden knappast är manlig svensk arbetarklass utan ofta pensionärer, akademiker, afghan älskande kvinnor i offentlig sektor och liknande.

Det är dags att inse att invandring till Sverige som i alla andra västländer mer blir en höger-vänster fråga, där högerväljare alltid är större motståndare mot invandring medan vänstern är de mest invandringspositiva, detta mönster ser vi i allt från USA, till Frankrike och till Storbritannien. Vänstern kan inte koppla bort deras bild av alla människors lika värde och att strama åt invandringen, utan de har inbillat sig själv att enda sättet att vara humanistisk är att ha massiv invandring permanent, detta synsätt radikaliseras ständigt varför amerikansk vänster idag öppet vill ha amnestier för alla illegala invandrare, detta kommer inom 10 år vara svensk vänsters krav också, eftersom de importerar all sin ideologi från amerikansk vänster.
2020-07-11, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whateverx111
Det måste vara en felaktig undersökning. Eller falsk snarare. Så jävla värdelösa kan inte svenska ungdomar vara att 87% röstar på 7k
Viktigt att tänka på att etniska svenskar säkerligen bara är runt 60-65 % av de unga i dagens Sverige, vilket naturligtvis innebär att bland etniskt svenska ungdomar är SD naturligtvis större än 13 %.
2020-07-11, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krauthammer
Kanske ungdomarna ser igenom SD:s politik på ett sätt som ni äldre inte gör.
De flesta svenskar vill minska invandringen. Men ytterst få söker sig till populism.

Det är paradoxen som gör att SD förblir ett 18%igt parti med ytterst dåliga opinionsundersökningar
Problemet med den logiken är att SD med inflytande är det enda sättet att minska invandringen till Sverige. Tror du partier som MP, C, L, V och S kommer göra det? Samma partier som ylar ständigt om amnestier för folk som fått nekad asyl?
2020-07-11, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Vi får se om 2 år och 2 månader. I SRs halvhjärtade låtsas-Almedalsutfrågning var det solklart för Kristersson att SD inte var del av ett regeringsalternativ. Kan ändra sig förvisso, i synnerhet om opinionsundersökningar ger "blocket" majoritet.

Att svenskarna velat ha mindre invandring (från betydligt lägre nivåer än dagens) har varit känt i 30 år, ja. Trist att få röstat för det på valdagen bara. För så sent som för 2 år sen tyckte 82% fortsatt massinvandring var av underordnad betydelse. Jag har inget emot att det blir valets huvudfråga, men vis av erfarenhet... tja.
Kristersson vill inte ha SD i regeringen, men han vill ha stöd från SD för att bli statsminister. Och vill han ha SDs stöd har han inte mycket annat val än att minska invandringen, annars kan SD avsätta honom när de vill. Den pressen ska naturligtvis SD använda för att tvinga Moderaterna att införa stora delar av SDs politik om han blir statsminister.
2020-07-11, 01:59
Medlem
Citat:
Populism i den meningen att man lovar lösningar på problem genom att hela tiden stå i opposition och vägra leda sitt parti med ideologisk övertygelse?
Populism i den meningen att partiet saknar ståndpunkt och svänger om beroende på vad som är populärt idag.

Det ironiska är att Vänsterpartiet är Sveriges klart mest populistiska parti, och är väldigt populära bland unga. Vänstern vill ha fri invandring av alla som påstår sig vara flyktingar från hela världen, samtidigt som de lovar mycket bättre välfärd, fler bostäder, gratis kollektivtrafik. Inget av detta går ihop på något sätt ekonomiskt. Vänsterns politik skulle formligen ruinera Sveriges ekonomi på nolltid. Vänsterpartiet lovar allt till alla, till och med hela världens befolkning ska ha fri tillgång till svensk välfärd permanent. Utan att någonsin tala om hur de ska finansiera allt detta. Inte ens om svensk skatt höjdes till 100 % hade man kunnat ha råd med den politik de vill införa.

SD blir större nästa val för att vänstern saknar svaren för att lösa Sveriges problem, deras lösning är att fortsätta fylla på med invandrare som misslyckas och ska försörjas permanent av hårt arbetande svenskar, allt för att de fått för sig att allt annat är rasism.
2020-07-11, 03:46
Medlem
Citat:

Du har tydligen missat alla mätningar den senaste månaden. Efter att ha varit nere och bottnat på ca 19% (markant över valresultatet) har trenden nu vänt med ökningar för SD hos Novus, Ipsos och Demoskop. Jämför detta med de tre stödhjulspartierna C, L och MP som alla befinner sig i nedförsbacke sedan valet med ett samlat tapp från ca 21% till 14%.
2020-07-11, 04:04
Bannlyst
Citat:

Det märks att du inte ens vet vad populism betyder.

Är det SD:s fel att deras politik, som dom har haft i flera årtionden, helt plötsligt blivit betydligt mer populärt bland folk? SD sitter i riksdagen och har det inflytande som dom har genom väljarna. Dom har inte fått makten själva.

"genom att hela tiden stå i opposition". Är det SD:s fel att dom inte sitter i regering? Att andra partier inte vill samarbeta med dem? Är det fel att kritisera när man sitter i opposition? Ska en opposition inte få vara kritisk i din värld?

"ser inte hur någon".... uppenbarligen tycker inte över 1,1 miljoner i detta land som du i den frågan.

Inte större än 18 procent? Vi kan börja med att säga att SD kommer att öka då dom knappast kommer tappa de 1,1 miljoner väljare som dom har till förfogande nu. Att gå över till SD är ett redan stort steg. Det räcker att 100.000 väljare går från S till SD, 100.000 väljare från M till SD och runt 50.000 förstagångsväljare (främst etniskt svenska män i 18-21 årsåldern) för att SD helt plötsligt ska få 1,4 miljoner röster. Moderaterna fick 1,4 miljoner röster 2014 och fick i procenttal 23 %.

Du är verkligen naiv. Men vi ses om 2 år.

Du har sällan rätt, precis som att du hela tiden sagt att startklar kommer hamna i fängelse trots att han än idag är fri och får röva runt.
2020-07-11, 05:35
Medlem
Citat:

Svammel.
All media i Sverige kontroleras av vänsterfeminister som blivit indoktrinerade på
aktivistkurser på Söder, Majorna i GBG och universiteten och dom har goda möjligheter
att förstöra för SD och manipulera befolkningen.
Folk är korkade, hur kan man annars rösta på S vars usla politik har orsakat tusentals
människors död.

Danska kvinnor älskar Danmark för att det är ett roligt land med bra uteliv och bra festivaler
och vi ser ingen invasion av danska kvinnor som vill imigrera till kvinnoparadiset Sverige.
Däremot så flyttar sosse röstande svenskor gärna till Skåne för att ha kul i Köpenhamn
och Danmark med bra festivaler utan kvotering och alkohol på seven,eleven.
2020-07-11, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
O varför skulle någon rösta på ett annat parti än det man sympatiserar med? Varför får SD lägre siffror bland partisympati med högre på vad folk tänkt rösta på det? Totalt ologiskt. Borde ju vara samma sak.
Men det är inte samma sak, det är stor skillnad. Anledningen till att SCB släpper väljarbarometer och partisympatier med en veckas mellanrum är just för att ingen ska blanda ihop dem.

Skillnaden är allra störst i SD:s fall. Och det är inte ologiskt eftersom det finns strategiska skäl till hur man röstar – man kan t ex stödrösta på ett mindre parti fastän man egentligen sympatiserar mer med ett stort. I SD:s fall ska det stora glappet sannolikt tolkas som ”vi röstar på er för att vi måste men håller samtidigt för näsan eftersom vi egentligen inte gillar er alls”.

I november skulle folk ha röstat så här enligt SCB:

S 26,5 / SD 22,6 / M 18,3 / V 8,1 / C 7,3 / KD 6,6 / MP 5,1 / L 4,1
S 27,6 / SD 18,1 / M 18,9 / V 9,5 / C 7,6 / KD 7,0 / MP 5,6 / L 4,4

4,5 skiljer i SD:s fall. I maj hade partisympatin för SD sjunkit till 16,7. Det är den siffran som man ska jämföra med den här ”unga SD-väljare = 12,3”-siffran som diskuterades tidigare.
2020-07-11, 07:46
Medlem
Haddock93s avatar
Demoskop ute nu, S ökar faktiskt aningen (0,7%) förvånande nog. Dock är mätningen bara fram tills den 7 juli och jag tror således inte invandringsbeslutet från S/regeringen kommer med på dessa datum och undersökningen.

Vi måste avvakta nästkommande undersökningar, detta måste smälta och diskuteras kring matborden med. Dock tror jag SDs +0,4 är början på denna uppgång. Media börjar rapportera om knivskärningar och olika oroligheter igen och Corona-frågan börjar försvinna. SD kan inte vinna på pandemin oavsett hur mycket regeringen tabbar sig. Vilket är rätt läskigt.

Ca 20% är vad jag trodde och ett bra resultat iaf. Tråkigt att S kan öka dock efter alla missar.

Dåliga nyheter är MP 4,1% men inte förvånande med tanke på att de har haft så mycket utrymme i media och i princip har monopol på fri invandring. C förlorar mest i mätningen, möjligt att några av dessa gått till MP.
Senast redigerad av Haddock93 2020-07-11 kl. 07:53.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in