2020-07-10, 20:57
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Jag är fan tveksam på om man kan tänka så. Det är ju totalt skevt. Visst att ett fåtal säkert kan tänka så, men knappast en stor del. Så dumma kan inte folk vara...

Liksom.. "Ne men jag sympatiserar med Centerpartiet egentligen, massinvandring, lönedumpning, tycka-synd-om-politik och resterande PK-dynga... Men fan jag röstar ändå på SD för jag är trött på detsamma!"... Hör du inte själv hur det låter?

Tror vi pratar om en stor del av Socialdemokratiska väljare här, gråsossar som egentligen älskar sitt parti men hatar massinvandringen mer än något annat och därför proteströstar SD i val och opinion. Det var dessa som flydde tillbaka till S nu under Corona och som troligtvis kommer tillbaka nu när invandring och kriminalitet sätts i fokus. Dessa partiet står varandra närmast på många sätt och vis, det gäller för SD att prata om välfärd och bli "statsmannamässiga" för att locka över dessa sossar och försöka behålla dom.

Valet 2022 kommer bli ett val om invandring och problemen det medför (kriminalitet och dålig välfärd). Detta kommer vara 2018 x 10 eftersom kriminaliteten och dålig välfärd höll på att eskalera redan innan pandemin, vad tror ni händer nu efteråt? Det visar sig att Sverige har fler konkurser än något annat nordiskt land även fast i inte stängde ner. Så tror det blir svårt för Socialdemokraterna att skylla på Corona.
Senast redigerad av Haddock93 2020-07-10 kl. 21:04.
2020-07-10, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93

Valet 2022 kommer bli ett val om invandring och problemen det medför (kriminalitet och dålig välfärd).
Om du visste hur många val jag hört det!
2020-07-10, 21:27
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn

Haha förstår din poäng, men denna gången kommer det vara annorlunda (vilket du också säkert hört ) då S tagit sin position och inte kan ångra sig nu.
2020-07-10, 21:53
Medlem
Citat:
This time is different. I tidigare val har vi haft ett invandringskritiskt parti att rösta på. I kommande val har vi ett invandringskritiskt regeringsalternativ att rösta på. Det är skillnaden och det är en gigantisk skillnad.

Eftersom opinionsmätningar nu visar att 63 procent vill ha lägre invandring och sossarna har låst sig vid högre invandring, så är invandringsfrågan valvinnaren för högerblocket. Kristersson kommer tjata om invandringen lika mycket som Åkesson och det kommer knappt bli tid för andra frågor.
2020-07-10, 21:56
Medlem
Citat:
Haha förstår din poäng, men denna gången kommer det vara annorlunda (vilket du också säkert hört ) då S tagit sin position och inte kan ångra sig nu.

Jag tror det kan bli precis som vanligt. S är världsmästare på att sminka grisen. De fortsätter ljuga om sin ”nya tuffa” invandringspolitik (som inte existerar i verkligheten, men däremot på bästa sändningstid i Rapport och Aktuellt), hotar med det hemska nya högerblocket som kommer att förstöra livet för vanligt folk och spurtar inför valdagen med lite vanligt hederligt valfläsk typ höjt barnbidrag och sänkt skatt för pensionärer.
2020-07-10, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
This time is different. I tidigare val har vi haft ett invandringskritiskt parti att rösta på. I kommande val har vi ett invandringskritiskt regeringsalternativ att rösta på. Det är skillnaden och det är en gigantisk skillnad.

Eftersom opinionsmätningar nu visar att 63 procent vill ha lägre invandring och sossarna har låst sig vid högre invandring, så är invandringsfrågan valvinnaren för högerblocket. Kristersson kommer tjata om invandringen lika mycket som Åkesson och det kommer knappt bli tid för andra frågor.
Vi får se om 2 år och 2 månader. I SRs halvhjärtade låtsas-Almedalsutfrågning var det solklart för Kristersson att SD inte var del av ett regeringsalternativ. Kan ändra sig förvisso, i synnerhet om opinionsundersökningar ger "blocket" majoritet.

Att svenskarna velat ha mindre invandring (från betydligt lägre nivåer än dagens) har varit känt i 30 år, ja. Trist att få röstat för det på valdagen bara. För så sent som för 2 år sen tyckte 82% fortsatt massinvandring var av underordnad betydelse. Jag har inget emot att det blir valets huvudfråga, men vis av erfarenhet... tja.
2020-07-10, 22:15
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:

Precis invandringsfrågan kommer bli huvudfrågan och detta är guldläge för SD och det konservativa blocket. Detta vet givetvis S men man hoppas väl på att kunna lura den stora massan ett val till.

SD sits är den bästa av alla partiers och detta kommer synas i både opinion och valresultat 2022.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Op2obb/sd-pa-vag-att-bli-helt-dominerande

Invandring och integration som:

43 (SD)
13 (S)
11 (M)

Lag och ordning:

31 (SD)
24 (M)
19 (S)

Värt att ha i åtanke är att detta är från December men att vi ser något liknande snart igen borde inte vara långsökt.

Frågor jag tror kommer vara viktiga inför valet:

Invandring/Integration
Lag och ordning
Välfärd (Sjukvård, äldrevård m.m.)
Landets ekonomi

Alla dessa punkter ligger SD och det konservativa blocket i händerna. Om invandring/lag och ordning blir de viktigaste frågorna i valet, vilket verkar sannolikt, så har SD ett teoretiskt tak på kring 30-40%. Nu tror ju jag inte vi kommer se dessa nivåer pga rädsla för fascism och dylikt men jag tror definitivt 25-30% inte är omöjligt faktiskt. Socialdemokrater kommer fly till SD för man anser att partiet ligger närmast i frågor om välfärd och dylikt samtidigt som man är bäst på invandringsfrågan och tuff mot kriminalitet, det man saknar från moderpartiet.

Moderaterna kan i princip ta i från alla partiers väljare som är rädda att rösta SD men vill se en stram invandringspolitik och bra ekonomisk politik. Typ de Liberaler och Centerpartister som finns kvar som även de tröttnat på invandringen. SD light men med en borgerlig ekonomisk politik.

KD är där för att hamna över 4% och inget annat.
2020-07-10, 22:50
Medlem
Citat:
Vi får se om 2 år och 2 månader. I SRs halvhjärtade låtsas-Almedalsutfrågning var det solklart för Kristersson att SD inte var del av ett regeringsalternativ. Kan ändra sig förvisso, i synnerhet om opinionsundersökningar ger "blocket" majoritet.

Att svenskarna velat ha mindre invandring (från betydligt lägre nivåer än dagens) har varit känt i 30 år, ja. Trist att få röstat för det på valdagen bara. För så sent som för 2 år sen tyckte 82% fortsatt massinvandring var av underordnad betydelse. Jag har inget emot att det blir valets huvudfråga, men vis av erfarenhet... tja.
Har inte hört intervjun men är nästan säker på att du missförstått.

Kristerssons utgångsbud är att SD ska utgöra regeringsunderlag för en M-KD-regering men inte släppa in SD i regeringen, utan SD ska få vara med och budgetförhandla och annat. Han kommer inte ändra sig om det förrän Åkesson börjar ställa krav på att ingå i regeringen. Då får vi se vad som händer.

Utöver detta så har M ingen annan idé om hur man ska nå makten. Varje strategi förutsätter SD-stöd.

Det är väldigt lätt att se vad valet kommer handla om. SD och M kommer försöka göra det till ett val om invandringen. S kommer att försöka göra det till ett val om SDs medverkan i en M-regering. Båda frågorna gynnar SD.
2020-07-10, 23:14
Medlem
Citat:

Vilket invandringskritiskt regeringsalternativ skulle det vara? M + KD? D.v.s. ett tilltänkt regeringsalternativ bestående av ett reinfeldtistiskt parti som leds av en livslång nyliberal som redan som MUF-ordförande kämpade för nedmonterade gränser och fri invandring och sedan delvis kunde förverkliga denna nyliberala kamp som ordförande för Moderaternas migrationspolitiska arbetsgrupp under Reinfeldt-regeringen? Sedan har vi det andra traditionellt massinvandringsförespråkande partiet KD som leds av en twenty-something blond influencer som gärna importerar amerikanska kulturkrig till Sverige och tar ställning för BLM i sociala medier… när hon inte ser till att KD röstar för ökad anhöriginvandring i Sveriges riksdag d.v.s.

I vår huvudstad Stockholm så fortsätter det reinfeldtistiska styret och PK-politiken med Alliansen + MP som om Reinfeldt aldrig hade förlorat valet. I EU-parlamentet bedriver M och KD hetsjakt på det migrationspolitiska och konservativa föredömet Ungern samtidigt som de röstar för resolutioner som hyllar de vänsterextrema BLM-upploppen i USA.

Jag finner denna återkommande önskedröm om det icke-existerande ”konservativa blocket” fullständigt fascinerande, inte minst då den grovt underminerar SD som parti och politiskt kraft genom att lura oroliga väljare att det går exakt lika bra att rösta på mer socialt accepterade alternativ som M och KD som att rösta på det genuina men socialt oacceptabla SD.
2020-07-10, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boo-urns
Vilket invandringskritiskt regeringsalternativ skulle det vara? M + KD? D.v.s. ett tilltänkt regeringsalternativ bestående av ett reinfeldtistiskt parti som leds av en livslång nyliberal som redan som MUF-ordförande kämpade för nedmonterade gränser och fri invandring och sedan delvis kunde förverkliga denna nyliberala kamp som ordförande för Moderaternas migrationspolitiska arbetsgrupp under Reinfeldt-regeringen? Sedan har vi det andra traditionellt massinvandringsförespråkande partiet KD som leds av en twenty-something blond influencer som gärna importerar amerikanska kulturkrig till Sverige och tar ställning för BLM i sociala medier… när hon inte ser till att KD röstar för ökad anhöriginvandring i Sveriges riksdag d.v.s.

I vår huvudstad Stockholm så fortsätter det reinfeldtistiska styret och PK-politiken med Alliansen + MP som om Reinfeldt aldrig hade förlorat valet. I EU-parlamentet bedriver M och KD hetsjakt på det migrationspolitiska och konservativa föredömet Ungern samtidigt som de röstar för resolutioner som hyllar de vänsterextrema BLM-upploppen i USA.

Jag finner denna återkommande önskedröm om det icke-existerande ”konservativa blocket” fullständigt fascinerande, inte minst då den grovt underminerar SD som parti och politiskt kraft genom att lura oroliga väljare att det går exakt lika bra att rösta på mer socialt accepterade alternativ som M och KD som att rösta på det genuina men socialt oacceptabla SD.
Nej det är inget för dig. Rösta på sossarna istället eller Miljöpartiet, eller du kanske föredrar Nordfront? Det kommer att rädda Sverige.
2020-07-10, 23:44
Medlem
Citat:
Precis invandringsfrågan kommer bli huvudfrågan och detta är guldläge för SD och det konservativa blocket. Detta vet givetvis S men man hoppas väl på att kunna lura den stora massan ett val till.

SD sits är den bästa av alla partiers och detta kommer synas i både opinion och valresultat 2022.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Op2obb/sd-pa-vag-att-bli-helt-dominerande

Invandring och integration som:

43 (SD)
13 (S)
11 (M)

Lag och ordning:

31 (SD)
24 (M)
19 (S)

Värt att ha i åtanke är att detta är från December men att vi ser något liknande snart igen borde inte vara långsökt.

Frågor jag tror kommer vara viktiga inför valet:

Invandring/Integration
Lag och ordning
Välfärd (Sjukvård, äldrevård m.m.)
Landets ekonomi

Alla dessa punkter ligger SD och det konservativa blocket i händerna. Om invandring/lag och ordning blir de viktigaste frågorna i valet, vilket verkar sannolikt, så har SD ett teoretiskt tak på kring 30-40%. Nu tror ju jag inte vi kommer se dessa nivåer pga rädsla för fascism och dylikt men jag tror definitivt 25-30% inte är omöjligt faktiskt. Socialdemokrater kommer fly till SD för man anser att partiet ligger närmast i frågor om välfärd och dylikt samtidigt som man är bäst på invandringsfrågan och tuff mot kriminalitet, det man saknar från moderpartiet.

Moderaterna kan i princip ta i från alla partiers väljare som är rädda att rösta SD men vill se en stram invandringspolitik och bra ekonomisk politik. Typ de Liberaler och Centerpartister som finns kvar som även de tröttnat på invandringen. SD light men med en borgerlig ekonomisk politik.

KD är där för att hamna över 4% och inget annat.

Din entusiasm är ditt inget fel på, men jag saknar en viktig pusselbit i din analys: S+SVT kommer att göra ALLT för att valet INTE ska handla om invandring och kriminalitet.
2020-07-11, 00:22
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Din entusiasm är ditt inget fel på, men jag saknar en viktig pusselbit i din analys: S+SVT kommer att göra ALLT för att valet INTE ska handla om invandring och kriminalitet.

Kanske, men utan en till pandemi vet jag inte hur man ska lyckas slå undan det narrativet när man inte lyckades göra det när SD gick om S i opinionen i vintras. Ha i åtanke att det troligtvis kommer vara ännu värre än det var i vintras när vi är vid 2022 om landet fortsätter i den här utvecklingen.

Visst är det de man hoppas på från S, att man ska kunna sminka grisen inför valet även fast man valt makten före folkviljan i invandringsfrågan, men jag vet inte om det går att sminka den så mycket mer. Folk börjar se grisen utan smink och man går inte tillbaka efter det.
Senast redigerad av Haddock93 2020-07-11 kl. 00:24.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in