Citat:
Ursprungligen postat av
Friherr
This time is different. I tidigare val har vi haft ett invandringskritiskt parti att rösta på. I kommande val har vi ett invandringskritiskt regeringsalternativ att rösta på. Det är skillnaden och det är en gigantisk skillnad.
Eftersom opinionsmätningar nu visar att 63 procent vill ha lägre invandring och sossarna har låst sig vid högre invandring, så är invandringsfrågan valvinnaren för högerblocket. Kristersson kommer tjata om invandringen lika mycket som Åkesson och det kommer knappt bli tid för andra frågor.
Precis invandringsfrågan kommer bli huvudfrågan och detta är guldläge för SD och det konservativa blocket. Detta vet givetvis S men man hoppas väl på att kunna lura den stora massan ett val till.
SD sits är den bästa av alla partiers och detta kommer synas i både opinion och valresultat 2022.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Op2obb/sd-pa-vag-att-bli-helt-dominerande
Invandring och integration som:
43 (SD)
13 (S)
11 (M)
Lag och ordning:
31 (SD)
24 (M)
19 (S)
Värt att ha i åtanke är att detta är från December men att vi ser något liknande snart igen borde inte vara långsökt.
Frågor jag tror kommer vara viktiga inför valet:
Invandring/Integration
Lag och ordning
Välfärd (Sjukvård, äldrevård m.m.)
Landets ekonomi
Alla dessa punkter ligger SD och det konservativa blocket i händerna. Om invandring/lag och ordning blir de viktigaste frågorna i valet, vilket verkar sannolikt, så har SD ett teoretiskt tak på kring 30-40%. Nu tror ju jag inte vi kommer se dessa nivåer pga rädsla för fascism och dylikt men jag tror definitivt 25-30% inte är omöjligt faktiskt. Socialdemokrater kommer fly till SD för man anser att partiet ligger närmast i frågor om välfärd och dylikt samtidigt som man är bäst på invandringsfrågan och tuff mot kriminalitet, det man saknar från moderpartiet.
Moderaterna kan i princip ta i från alla partiers väljare som är rädda att rösta SD men vill se en stram invandringspolitik och bra ekonomisk politik. Typ de Liberaler och Centerpartister som finns kvar som även de tröttnat på invandringen. SD light men med en borgerlig ekonomisk politik.
KD är där för att hamna över 4% och inget annat.