2020-07-08, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Inizio på fredag.
Är det bekräftat eller gissar du bara?
2020-07-08, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Politik är inte så enkelt som du tycks tro. Det handlar inte om att säga ett ord eller en mening och plötsligt så inser väljarna något som de inte sett tidigare och överger sina gamla partier för SD.

Jimmie Åkesson använde ett citat från Per Albin Hansson som signatur i sin självbiografi. Under hela Åkessons partiledartid har man tjatat om Erlanders uttalande om hur lyckligt lottade svenskarna är som lever i en etnostat. Ingenting har gjort SD till ett 45-procentpart.

Jag säger inte att det är fel att försöka finslipa retoriken men det ger bara väljare på marginalen. Långt långt viktigare är att etablera partiet som ett maktparti. Väljarna vill vara med och påverka med sin röst och så länge SD är isolerat så är man inte ett alternativ för majoriteten av väljarna.

SDs stora plan sedan man kom in i riksdagen har varit att bryta denna isolering och nu är man nära det målet. Det är långt viktigare än vad Palme eller Erlander (eller Vilhelm Moberg) sa för 50 år sedan.

Nu är väl poängen att varenda väljare man tar på vägen mot egen majoritet kommer tas på marginalen och ingen annanstans. Varje ny väljare är en marginalväljare. Inte minst viktigt är det då att locka sossar som inte känner igen sig i sitt eget parti. Det var därför jag vänt mig kontraproduktivt S-hat som kastar ut det nationalistiska barnet med sossebadvattnet. Bort med det och appropriera allt bra med S, precis som M försökte som "det nya arbetarpartiet" och Teodorescu nu.

Att jag tror att varenda förslag jag kommer med kommer resultera i omedelbar supersuccé är en halmgubbe du lånat från CrispyKreem. Dock verkar det ju som att de flesta av mina käpphästar blir verklighet - fast ofta med annan avsändare än SD. Återvandringen blev en reaktion på AfS och svensketnisk utsatthet först efter att media tillät debatt, nu moderat Palme-appropriation. Så behöver det ju inte vara.
2020-07-08, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Om du vill ha bekräftelse så begär du för mycket. Inga opinionsinstitute meddelar i förväg när de publicerar sina mätningar.
2020-07-08, 22:29
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne

Stark gissning eftersom 3 i tråden har gjort undersökningen och detta var för 1-2 veckor sedan. Måste komma på fredag.
2020-07-09, 15:10
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag har ju försynt föreslagit att SD ska triangulera in sig mot S-väljare och fritt appropriera ur folkhemsarvet, t o m Palme. Grejen har alltså inte varit att älska S, utan ta sosseväljare för att växa så mycket som möjligt. På detta kommer det alltid en massa invändningar och insinuationer (ni vet vilka ni är).

Nu verkar det istället bli M i form av Alice Teodorescu som spelar ut Palme-kortet i G-P:

Här bör SD hänga på med exempel på hur relativt invandringsrestriktiv Palme var. T ex var han mot ett med dagens mått mätt löjligt litet antal "båtflyktingar" eftersom han menade att dessa var för kulturellt främmande.
Ja, svårare än så behöver man inte göra det. SD gjorde väl istället lite tvärtom för ett tag sedan, så som jag minns det med den svartmålande filmen och det nazistiska socialdemokratiska folkhemmet.

Citat:
Återigen: Det handlar om att slå in en kil mellan dagens S och deras gamla väljare.
Ja, folkhemsfrågorna är tidlösa, kilen kommer slås allt djupare och helt av sig själv ju mer frågeställningarna aktiveras. Finns enorm outnyttjad väljarpotential kunna kortsluta sin omgivning, om man vågar ta steget ut som oppositionsparti vill säga.
2020-07-09, 17:10
Medlem
G-P-liberalerna approprierar vidare:

Citat:
De mångmiljardbelopp som den svenska migrationspolitiken kostat hade naturligtvis kunnat rädda fler liv i flyktingläger i närområdet eller som bistånd. Dygnsersättningen för en ensamkommande ungdom motsvarar på många håll i världen flera månadslöner för en lärare eller hjälparbetare. Sverige valde istället att skära ned på biståndsbudgeten för att bekosta ökad invandring.

Ur ett moraliskt perspektiv har migrationspolitiken varit bankrutt. Mot merparten av väljarnas vilja har skattemedel använts på ett sätt som, om inte ökat lidandet i världen, i varje fall varit högst ineffektivt och skapat stora sociala problem på hemmaplan.

Jag tror inte någon SD:are lagt sig så nära något jag skrivit här om att praktiskt taget all invandring till Sverige på humanitära grunder i själva verket är omoralisk, eftersom det hjälper färre och det alltså finns människor av kött och blod som far illa när svenska politiker (även SD) styr resurserna hit.

Var gör den första miljarden svenska skattepengar störst humanitär nytta? Långt från Sverige. Den sista kronan som vi kan pressa skattebetalaren, då? Också långt borta från Sverige.

Det var detta som var så olyckligt med SD:s ställningstagande kring kvotflyktingmottagningen (som jag inte ska skylla enbart Paula Bieler för, tydligen) - det underminerade deras egen argumentation.

Bra kommunikation är enkel och lättförståelig: Det finns inget både-och. Det är alltid antingen-eller. Om vi så vill spendera varenda krona på att hjälpa icke-medborgare (vilket är sjukt att vilja), så MÅSTE vi hjälpa långt från Sverige eftersom det då hjälper fler och mer.

Notera att återvandring är nästa naturliga steg för Boström eller annan illistig liberal att planka. Eller rättare: biståndsåtervandring.
2020-07-09, 23:57
Medlem
Emolls avatar
Idag kom det en undersökning bland unga väljare (mellan 18-29 år) där SD når 12.3%..https://www.expressen.se/nyheter/s-okar-stort-men-ratas-av-unga-valjare/

Detta känns riktigt lågt och missvisande? Den generella bilden jag har av dagens unga(givetvis inte bland PK-hjärntvättade tjejer) är att SD är populära där. De vann dessutom flertalet skolval i förra valet.

15.5% fick de totalt bland alla skolor inräknande: https://www3.mucf.se/skolval2018/ValresultatRiksdagG97PT2.do

Googla "SD vann skolval" så får ni upp flera exempel där de blev störst.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=SD+vann+skolval

Låter inte 12.3% aningen lågt...?
2020-07-10, 00:11
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Idag kom det en undersökning bland unga väljare (mellan 18-29 år) där SD når 12.3%..https://www.expressen.se/nyheter/s-okar-stort-men-ratas-av-unga-valjare/

Detta känns riktigt lågt och missvisande? Den generella bilden jag har av dagens unga(givetvis inte bland PK-hjärntvättade tjejer) är att SD är populära där. De vann dessutom flertalet skolval i förra valet.

15.5% fick de totalt bland alla skolor inräknande: https://www3.mucf.se/skolval2018/ValresultatRiksdagG97PT2.do

Det låter verkligen lågt, dock kan man tänka sig att man förlorat en del röster bland unga mellan 18-29 nu när Corona varit i fokus och de yngre är de som velat haft frihet mer än alla och det har S levererat.

Innan Corona var ju SD det största partiet bland män mellan 18-29 år och även rätt stora bland kvinnorna. Kanske kommer dessa tillbaka nu när kriminaliteten (bara kolla nyheterna, det har eskalerat rejält bara på några veckor) och invandring sätts i fokus återigen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-novus-tjejerna-valjer-v-och-killarna-valjer-sd

Så såg det ut när SD nästan var störst parti i Sverige.

28,6% bland unga män
11,9% bland unga kvinnor

Det kan säkert få tillbaka dessa väljare nu när Corona glömts bort och annat sätts i fokus. Om det är något jag märkt så är det att det finns en stor skara väljare som byter parti snabbt och följer strömmen, medan jag exempelvis är en kärnväljare i SD som aldrig skulle lämna (om det inte var för något allvarligt). Detta pga samhällsutvecklingen och hur S/M förstört vårat land. Ska mycket till för att jag någonsin ska rösta på något av dessa partier igen.
2020-07-10, 00:33
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Det låter verkligen lågt, dock kan man tänka sig att man förlorat en del röster bland unga mellan 18-29 nu när Corona varit i fokus och de yngre är de som velat haft frihet mer än alla och det har S levererat.

Innan Corona var ju SD det största partiet bland män mellan 18-29 år och även rätt stora bland kvinnorna. Kanske kommer dessa tillbaka nu när kriminaliteten (bara kolla nyheterna, det har eskalerat rejält bara på några veckor) och invandring sätts i fokus återigen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-novus-tjejerna-valjer-v-och-killarna-valjer-sd

Så såg det ut när SD nästan var störst parti i Sverige.

28,6% bland unga män
11,9% bland unga kvinnor

Det kan säkert få tillbaka dessa väljare nu när Corona glömts bort och annat sätts i fokus. Om det är något jag märkt så är det att det finns en stor skara väljare som byter parti snabbt och följer strömmen, medan jag exempelvis är en kärnväljare i SD som aldrig skulle lämna (om det inte var för något allvarligt). Detta pga samhällsutvecklingen och hur S/M förstört vårat land. Ska mycket till för att jag någonsin ska rösta på något av dessa partier igen.

Unga väljare borde inte ha påverkats så mycket av corona.
Dessutom är expressens undersökning färsk, dvs nu när vi har facit på hur Socialdemokraterna totalt misslyckats med corona-strategin. Jag begriper inte hur folk kan byta parti snabbt fram o tillbaka?!? Vad får en att gå tillbaka liksom, och vad får en att lockas IFRÅN SD TILL S? Ingenting. Har man en gång gått till SD så borde det ju vara omöjligt att gå tillbaka till S eftersom man då är införstått i vilken katastrof deras politik innebär.
2020-07-10, 04:42
Medlem
Citat:
Unga väljare borde inte ha påverkats så mycket av corona.
Dessutom är expressens undersökning färsk, dvs nu när vi har facit på hur Socialdemokraterna totalt misslyckats med corona-strategin. Jag begriper inte hur folk kan byta parti snabbt fram o tillbaka?!? Vad får en att gå tillbaka liksom, och vad får en att lockas IFRÅN SD TILL S? Ingenting. Har man en gång gått till SD så borde det ju vara omöjligt att gå tillbaka till S eftersom man då är införstått i vilken katastrof deras politik innebär.
Det måste vara en felaktig undersökning. Eller falsk snarare. Så jävla värdelösa kan inte svenska ungdomar vara att 87% röstar på 7k
2020-07-10, 06:35
Medlem
Citat:

Nej, undersökningen kom inte igår. Artikeln i Expressen du länkar till är en hel månad gammal och undersökningen är den ännu äldre SCB-mätningen som gjordes från slutet av april till slutet av maj då S stod på toppen av popularitet i surfandet på Coronavågen.
2020-07-10, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Nej, undersökningen kom inte igår. Artikeln i Expressen du länkar till är en hel månad gammal och undersökningen är den ännu äldre SCB-mätningen som gjordes från slutet av april till slutet av maj då S stod på toppen av popularitet i surfandet på Coronavågen.
Och den visar partisympati, inte hur man skulle rösta. SD får alltid låga siffror där oavsett åldersgrupp, så det är inget att fästa sig vid. Däremot är det bra för SD i största allmänhet att det blåser högervindar bland unga, även om det tycks vara till M de går just nu. Det är ju lättare att locka dem från M/KD än från S. Huvudsaken är att de unga har frigjort sig från vänsterns PK-bojor och går högerut istället för att hänga på sociala medier och tävla i att hata Bali och Arpi.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in