2020-07-10, 17:24
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Fast vissa cert är det ju ingen handel i
Men XACT bear verkar det vara omsättning i
Antar att du väntar på vändning för den är ju ner -21% på en månad , kan bli dyrt som sagt
Jag köpte ju precis, ner 0.1% hittills... Förväntar mig en kraftig vändning neråt OMXS30 inom 1 månad och senast oktober. Men jag hade fel augusti 2019 så det är inget råd för en vekling. Jag har dessutom knappt börjat köpa än, hade för 40mkr i februari 2020 och fortsätter det upp eller ens stilla så köper jag på mig lite i taget för 2mkr. Så jag är taggad både för uppgång och nergång. Om det genast dippar så har jag dock missat chansen till storvinst på bear, för det vill jag nog ha 30-50% av kapitalet i bear, nu bara 4%.
Citera
2020-07-10, 18:09
Medlem
Citat:
Fast vissa cert är det ju ingen handel i
Men XACT bear verkar det vara omsättning i
Antar att du väntar på vändning för den är ju ner -21% på en månad , kan bli dyrt som sagt

XACT är inget cert utan en ETF. En ETF måste alltid i princip finnas likvidet för och ha handel öppen.
Citera
2020-07-10, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag köpte ju precis, ner 0.1% hittills... Förväntar mig en kraftig vändning neråt OMXS30 inom 1 månad och senast oktober. Men jag hade fel augusti 2019 så det är inget råd för en vekling. Jag har dessutom knappt börjat köpa än, hade för 40mkr i februari 2020 och fortsätter det upp eller ens stilla så köper jag på mig lite i taget för 2mkr. Så jag är taggad både för uppgång och nergång. Om det genast dippar så har jag dock missat chansen till storvinst på bear, för det vill jag nog ha 30-50% av kapitalet i bear, nu bara 4%.

Köpa en OMX Aug 1720 PUTS har typ 57 punkter premie. Är dock inte helt bekväm ändå, visst 1720 varit ett stark 5 års stöd tills det bröts. Dock är det drygt 200 punkter upp till ATH.

Skulle se 1740 eller högre vara bättre läge gå in short för egen del.
Citera
2020-07-10, 18:49
Medlem
fejsetnr1s avatar
Måste erkänna sålde allt jag hade typ 100000 i aktier köpte massa annat för pengarna. . Vet inte om det är en sjukdom men kunde inte hålla mig borta mer..köpt för ca 25000 i fyra bolag som jag personligen tror på ..kul att kolla då och då hur d går..fast visst brukar kolla dagligen, senast idag gjorde ja ett köp på en ja redan hade för 8000 som ja igentligen tänkt köpa grejs för....kan typ inte sluta..kanske behöver hjälp??? Ha ett underbart (under) Liv....
Citera
2020-07-10, 19:44
Medlem
sinewaves avatar
Såld position: DAX (TURBO L DAX AVA, ca 15-20x hävstång)
Köp: 7.015 medel (6.98 + 7.05 (två köp))
-- #1: kl. 19.16 3 juli, fredag
-- #2: kl. 10:44 7 juli, tisdag
Sälj: 8.16, kl. 19:41 10 juli, fredag
P&L: +16.32%

Orsak sälj,
* Ta vinst, vill plocka hem vinst inför helg
* Övre motstånd i nuvarande lokala negativa trend
* Överdjävligt volatilt just nu, mina längre positioner får ta ev. vinster uppåt

Orsak köp 1:
* Brott mot trendlinje (lägre högsta i ett kluster som bröts uppåt på 30min och 1h)
* EMA10+21 som började peka uppåt
* RSI som trendat nedåt men nu började vända

Orsak köp 2:
* Ned till support varpå priset verkar ha svårt att kliva under
* Ned men samtidigt positiv trend på 4h och 1 dag (EMA21, SMA50, SMA100 SMA200)
* I tjurtrender på dalgiga är det oftast mer gynnsamt än ej att kliva in så fort något backar runt -2-4%, det kan dock dröja ett tag innan man når vinst när man gör så
* RSI på dagliga står lågt för att vara en tjurtrend (runt 57), samma med 4h (runt 50), något mer riskfyllt att kliva in på den typen av nivåer, men ..

-

Det är kul att veta att man lever när en position går från +20% till -10% till +18% till -15% till +16%. Urkasst från mitt håll att inte ta vinst tidigare under dagen och sedan bara kliva in på ett betydligt lägre pris. Lätt att vara efterklok och man får vara nöjd att komma ut på plus när det var så volatilt som det var idag.
Senast redigerad av sinewave 2020-07-10 kl. 20:43.
Citera
2020-07-10, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
XACT är inget cert utan en ETF. En ETF måste alltid i princip finnas likvidet för och ha handel öppen.

Ok , men balanseras dagligen eller ?
Inget för längre positioner?
Citera
2020-07-10, 20:33
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:

Här kan du följa utvecklingen.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/12251/xact-bear
Citera
2020-07-10, 20:55
Medlem
Citat:

Ja, antingen kör du med deras 1.5 eller 2X hävstång som baseras på dagliga rörelse av underliggande termins kontrakt. Så balanseras dagligen.

Åt andra sidan är hävstång låg så inte något extrem katastrof hålla längre.

Men däremot ser jag ingen fördel köpa det emot köpa termin direkt.
Citera
2020-07-10, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlMadonna
Möjligt scenario, som jag ser det.

Allt är möjligt men hur sannolikt? Motivera gärna varför det skulle vara sannolikt.
Citera
2020-07-11, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julmustarn
Är nyfiken på vad du grundar det på? ser att den är heavy mot Brasilien, känns som det landet har uppförsbacke. Har dock dålig koll på sydamerika överlag.

-Tycker du sitter på svaret när du konstaterar att Brasilienhar uppförsbacke.
Just därför är det tilltalande för när momentum svänger så går fort och kursen ska norrut.
Citera
2020-07-11, 02:42
Medlem
Jag tror hur som på riskspridning liksom den utmärkte stjärnan från USA och den då fondförvaltare MR Peter Lynch. Typ ju mer bra bolag du äger då bättre. En aktie kan bara falla ned till noll men kan gå upp hur långt som helst. Och som jag tycker ett av hans bästa! Du kanske blir förvånad av vilket bolag som verkligen blir det bästa! Han satte rekordet och hade multom av bra tillväxt bolag i sin portfölj. Hans råd är även att vara full investerad för ingen kan förutse en björn marknad och man missar möjligheten till ett rally om man inte är med. Han är en riktig ärlighet till rikedom inom aktiemarknaden vad gäller fundamental analys.
Senast redigerad av Trxhobit 2020-07-11 kl. 02:54.
Citera
2020-07-11, 19:35
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Jag tror hur som på riskspridning liksom den utmärkte stjärnan från USA och den då fondförvaltare MR Peter Lynch. Typ ju mer bra bolag du äger då bättre. En aktie kan bara falla ned till noll men kan gå upp hur långt som helst. Och som jag tycker ett av hans bästa! Du kanske blir förvånad av vilket bolag som verkligen blir det bästa! Han satte rekordet och hade multom av bra tillväxt bolag i sin portfölj. Hans råd är även att vara full investerad för ingen kan förutse en björn marknad och man missar möjligheten till ett rally om man inte är med. Han är en riktig ärlighet till rikedom inom aktiemarknaden vad gäller fundamental analys.
Ja, den här strategin kan jag rekommendera. Jag sitter just nu på ca 40 bolag där många är tillväxtbolag, blandat med stabila bolag och investmentbolag, vilket lämnar utrymme åt en handfull förhoppningsbolag där Bayn Europe och Impact Coating har överraskat med över 100 % upp. Utöver det swingar jag vissa bolag, ex EVO. Jag går aldrig ur helt då utan swingar en post "vid sidan om".

Visst, det kan bli lite svettigt när börsen går ner, men då tröstar jag mig med att trycka in likviderna i nya aktier. Det ger sen en fin uppsida.

Sen händer det att vissa bolag går åt fel håll eller står helt still. Då är det svårt är att veta när man ska släppa dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in