2020-07-10, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det påstods att priserna skulle falla kraftigt men istället steg de kraftigt. Det är just att verkligheten har gått rakt i motsats riktning mot era teorier.

Det är väl inte så konstigt när man har kört på helt radikala ekonomiska stimulanser? Vad hade hänt om man aldrig hade kört på negativa räntor? Hade vi sett dessa priser?
Varje gång man har pressat ner räntan så har ekonomin kollapsat, VAR ENDA GÅNG. Effekterna utav det är sedan att räntan rusar uppåt.
Det kommer inte ske denna gången menar du då eller?
2020-07-10, 18:09
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Det är väl inte så konstigt när man har kört på helt radikala ekonomiska stimulanser? Vad hade hänt om man aldrig hade kört på negativa räntor? Hade vi sett dessa priser?
Varje gång man har pressat ner räntan så har ekonomin kollapsat, VAR ENDA GÅNG. Effekterna utav det är sedan att räntan rusar uppåt.
Det kommer inte ske denna gången menar du då eller?

Så det du säger är att de som var säkra på höjda räntor hade fel.
2020-07-10, 18:15
Medlem
Citat:
Så det du säger är att de som var säkra på höjda räntor hade fel.

Du svarade på min fråga med en ny fråga. Svara gärna på min frågeställning.

Som svar på din fråga, ja folk hade ju räknat med högre räntor. Folk blev lurade, och priserna stegrade än mer.
2020-07-10, 18:20
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Du svarade på min fråga med en ny fråga. Svara gärna på min frågeställning.

Som svar på din fråga, ja folk hade ju räknat med högre räntor. Folk blev lurade, och priserna stegrade än mer.

Du kör med "tänk om detta hade hänt" men förstår du inte att det handlar om att bedöma just vad som kommer hända? Under hela denna tråds livslängd har hyrestorskarna sagt att räntorna måste stiga men de har istället oftast fallit. Ni har gjort en felaktig bedömning helt enkelt.

Men vi har haft perioder med stigande ränta, en period om några år t.o.m. innan år 2007 vill jag minnas. Under den perioden steg priserna ändå. Så det är väl ett svar på vad som faktiskt har hänt när det ni trott på infrias.
2020-07-10, 18:28
Medlem
Citat:
Du kör med "tänk om detta hade hänt" men förstår du inte att det handlar om att bedöma just vad som kommer hända? Under hela denna tråds livslängd har hyrestorskarna sagt att räntorna måste stiga men de har istället oftast fallit. Ni har gjort en felaktig bedömning helt enkelt.

Men vi har haft perioder med stigande ränta, en period om några år t.o.m. innan år 2007 vill jag minnas. Under den perioden steg priserna ändå. Så det är väl ett svar på vad som faktiskt har hänt när det ni trott på infrias.

Men, svara på denna fråga, kommer inte räntan att gå uppåt nu? Eller ska vi gå neråt ännu mer eller? Hur lågt tror du att vi går, som max? -5%?

Vad händer med bostadspriserna ifall räntan börjar att gå uppåt då?
Du undvek att svara på frågan, för du vet precis vad det innebär med ökade räntor i sitsen vi sitter i just nu här i Sverige. Det kommer att braka samman på bara ett par månader.

https://www.riksbank.se/sv/statistik/sok-rantor--valutakurser/reporanta-in--och-utlaningsranta/

Hur tycker du att det ser ut på deras egna graf? Ser det inte ut som att vi går uppåt nu med räntan?
2020-07-10, 18:31
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
För 100e gången så ifrågasätter jag inte att bostadsmarknaden är övervärderad.

Det jag vill se från dig är realistiska fakta som visar att något av följande kommer hända inom kort;

1. Kraftigt höjd ränta
2. Kraftigt ökad arbetslöshet bland ffa medelklass.
3. Avreglerad hyresmarknaden.

Ge mig konkreta länkar som bekräftar att något/några av dessa punkter kommer infrias inom en snar framtid. Att du SÄGER det är inte bevis för fem öre.
Ja men då är vi överens då. Priserna är för höga. Det går inte att vara mot marknaden och ha för höga priser. De kommer alltså att gå ner. Jag tror inom ett år.
2020-07-10, 18:32
Avslutad
Citat:
Hade man klara och tydliga besked förra gången vi hade en krasch på bostadsmarknaden? Skulle staten eller bankerna gå ut till folket och ens erkänna att det är skakigt? Sluta att vara naiv nu.

Du kunde knappast låna pengar till 10 års bindningstid med 1.3% ränta nej.

Berätta du, när kommer kraschen och vad utlöser den? Stöd med länkar tack.
2020-07-10, 18:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ja men då är vi överens då. Priserna är för höga. Det går inte att vara mot marknaden och ha för höga priser. De kommer alltså att gå ner. Jag tror inom ett år.

Varför om ett år? Vad ska hända/utlösa? Många sade att det skulle ske i våras, sen blev det sommar. Nu är det höst eller nästa år. Sen blir det väl 2022 antar jag?
2020-07-10, 18:34
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Är det lika realistiskt som de fakta som har presenterats sedan tråden startade för 10 år sedan?
-Räntan är nu noll och inte kan inte sjunka mer. Det finns alltså inte utrymme för ett pris uppåt med hjälp av räntesänkningar. Allt vi kan vänta på är dippen när räntan väl vänder uppåt.

-Invandringen har stoppats.

-Corona har kommit.

-Förmögenhets- och gåvoskatten är borta.

-Elpriset är det lägsta någonsin.

-Skattehöjningar väntar runt hörnet.

Alltså ganska mycket som ändrats från 2010 till 2020.

Ge en enda god nyhet i Sverige för bostadsmarknaden 2020 jämfört med 2010 som skulle kunna ge högre priser.
2020-07-10, 18:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Varför om ett år? Vad ska hända/utlösa? Många sade att det skulle ske i våras, sen blev det sommar. Nu är det höst eller nästa år. Sen blir det väl 2022 antar jag?
Vi är ju överens om att det kommer att sjunka. Varför inte i år, corona-året. Vi pratar om en världsekonomi som jämförs med depressionen 1930.
2020-07-10, 18:47
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Men, svara på denna fråga, kommer inte räntan att gå uppåt nu? Eller ska vi gå neråt ännu mer eller? Hur lågt tror du att vi går, som max? -5%?

Vad händer med bostadspriserna ifall räntan börjar att gå uppåt då?
Du undvek att svara på frågan, för du vet precis vad det innebär med ökade räntor i sitsen vi sitter i just nu här i Sverige. Det kommer att braka samman på bara ett par månader.

https://www.riksbank.se/sv/statistik/sok-rantor--valutakurser/reporanta-in--och-utlaningsranta/

Hur tycker du att det ser ut på deras egna graf? Ser det inte ut som att vi går uppåt nu med räntan?

Nej inget tyder på markant högre räntor, det är bara att titta på den tioåriga räntan som nu ligger på -0,11% https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta.

Om marknaden trodde på högre räntor skulle ingen låna ut pengar i 10 år med bunden ränta som är negativ. Det skulle vara idioti om räntorna stiger om några år.
2020-07-10, 18:54
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
-Räntan är nu noll och inte kan inte sjunka mer. Det finns alltså inte utrymme för ett pris uppåt med hjälp av räntesänkningar. Allt vi kan vänta på är dippen när räntan väl vänder uppåt.

-Invandringen har stoppats.

-Corona har kommit.

-Förmögenhets- och gåvoskatten är borta.

-Elpriset är det lägsta någonsin.

-Skattehöjningar väntar runt hörnet.

Alltså ganska mycket som ändrats från 2010 till 2020.

Räntan kan bevisligen vara lägre än noll och den behöver inte sjunka för att motivera högre priser.
Ja Corona har kommit och det har bara skapat lite turbulens och sedan snabb återhämtning.

Citat:
Ge en enda god nyhet i Sverige för bostadsmarknaden 2020 jämfört med 2010 som skulle kunna ge högre priser.

Jag kan ge dig något bättre än så, du kan få verkligheten som är stigande priser efter den första turbulensen av Corona.

Det krävs heller inga nyheter för att driva priserna uppåt, verkligheten med mycket låga boendekostnader för ägt boende samt en ökad otrygghet vid hyreskaserner driver på efterfrågan av trygghet och bra boende. Bilbränder är inte så kul i längden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in