2020-07-10, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
In your dreams att en 25-åring sparar 10k efter skatt i månaden 10 år i sträck och råkar välja den bästa indexfonden och sätter varenda krona i den och aldrig ändrar sig och inte vill köpa ett hus på 10 år.

Nu börjar argumenten bli lite väl desperata i den här tråden.

Ett par sa jag. Det är absolut inte osannolikt för ett par att spara 10k, det är tillocjmed ett måste. 5k borde vem som helst i Sverige som arbetar kunna spara per månad. Annars har man fel prioriteringar och ska inte ens köpa en bostad.

Och här mina damer och herrar har vi anledningen till att det finns folk som tycker att bostäder är för dyra. Folk som inte ens har disciplinen att spara 5-10k per månad. Kanske dags att säga upp alla era jävla Netflix Spotify och krogen abonnemang? Är ni inte beredda att göra det så fine. Kom dock inte och gnäll sen att ni inte har råd med en bostad.
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2020-07-10 kl. 14:24.
2020-07-10, 14:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag var sarkastisk vilket jag trodde var uppenbart iom absurditeten i mitt inlägg. Men man slutar aldrig förvånas.

För att vara seriös. Tror du 80% marginalskatt på låga inkomster är nära förestående? 80% ränteavdrag? Det fanns ju faktiskt för bara 30 år sedan.
Nu argumenterar du mot kriterier som du själv ställt upp. Och i debatten över dig själv kan du säkert vinna.

Men typexempel på helt andra problem som ligger i pipeline är fastighetsskatt, som var 25000 kr per år på min nybyggda ganska vanliga Danderydsvilla. En nertrappning av ränteavdraget, som gör att 30% av alla räntor subventioneras av staten. En höjning med räntor på bara 1.5% som ändå ger nästan fördubblad räntebörda för den som lånat mycket. En corona-arbetslöshet på 11%.

Någonstans där kan du börja din diskussion om framtiden för bostadspriserna i Stockholm. Du som vet exakt hur den ser ut och det är tydligen soligt hela dagarna.
2020-07-10, 14:27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Ett par sa jag. Det är absolut inte osannolikt för ett par att spara 10k, det är tillocjmed ett måste. 5k borde vem som helst i Sverige som arbetar kunna spara per månad. Annars har man fel prioriteringar och ska inte ens köpa en bostad.

Och här mina damer och herrar har vi anledningen till att det finns folk som tycker att bostäder är för dyra. Folk som inte ens har disciplinen att spara 5-10k per månad. Kanske dags att säga upp alla era jävla Netflix Spotify och krogen abonnemang? Är ni inte beredda att göra det så fine. Kom dock inte och gnäll sen att ni inte har råd med en bostad.
Jag förstår, du känner inte en enda människa mellan 25-35 år. För i så fall hade du förstått att det du skriver är rappakalja. En 30-årig svensk som bor i billig hyresrätt och från egen lön har sparat ihop 1 mkr rent efter skatt som ligger i indexfond existerar inte.

Räckte med att titta på dina startade ämnen för att fatta att du trollar.
(FB) Vad är en skälig hyra för en 1:a i Krokslätt - Göteborg?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-10 kl. 14:29.
2020-07-10, 14:29
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag förstår, du känner inte en enda människa mellan 25-35 år. För i så fall hade du förstått att det du skriver är rappakalja. En 30-årig svensk som bor i billig hyresrätt och från egen lön har sparat ihop 1 mkr rent efter skatt som ligger i indexfond existerar inte.

Uppenbarligen känner du inte IT-killar i den åldern som inte alls har några problem att lägga undan 10 kkr. Alla 25-30 åringar jobbar inte som städare.
2020-07-10, 14:31
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Uppenbarligen känner du inte IT-killar i den åldern som inte alls har några problem att lägga undan 10 kkr. Alla 25-30 åringar jobbar inte som städare.
Båda mina äldre barn läser till civilingenjörer. Jag känner massor med IT-folk, jag jobbar dessutom i branschen. Jag har aldrig hört talas om en 30-åring som sparat ihop 1mkr rent på banken. Och inte du heller, du bara tjafsar emot. man reser bort sina pengar eller köper en bil.
2020-07-10, 14:31
Medlem
Citat:

Jag är själv i det åldersspannet och har många kursare i samma åldersspann. När jag var 25 gick jag in på 32k efter mina studier. Alla mina kursare gick in på samma lön plus minus 2k. Det är för oss alla en absolut självklarhet att spara minst 5000kr varje månad. Under mitt första år bodde jag i en etta utanför stan i andrahand och pröjsade strax över 6000kr. Sen brukade jag leva för 8-10k varje månad som en jävla kung utan att en enda gång bekymra mig om kilopriset på nötfärs eller liknande. Hade efter ett år sparat 130k.

Utbildar man sig inte och tar ett kneg sen man var 18 så borde man tamejfan skämmas om man inte har en miljon på sitt namn när man är 30.
2020-07-10, 14:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag är själv i det åldersspannet och har många kursare i samma åldersspann. När jag var 25 gick jag in på 32k efter mina studier. Alla mina kursare gick in på samma lön plus minus 2k. Det är för oss alla en absolut självklarhet att spara minst 5000kr varje månad. Under mitt första år bodde jag i en etta utanför stan i andrahand och pröjsade strax över 6000kr. Sen brukade jag leva för 8-10k varje månad som en jävla kung utan att en enda gång bekymra mig om kilopriset på nötfärs eller liknande. Hade efter ett år sparat 130k.

Utbildar man sig inte och tar ett kneg sen man var 18 så borde man tamejfan skämmas om man inte har en miljon på sitt namn när man är 30.
Du inser kanske att steget från dina sketna 130k på kontot till 2mkr efter skatt är ganska stort? Berätta gärna hur många år du nu har på dig att gno ihop din första miljon. Och lek med tanken på alla dina umbäranden under den långa tiden. Sedan förstår du vad jag menar: ingen 35-åring har 2mkr rent på sitt konto och bor i en etta.

Jeesus, om du köpt en lägenhet det första du gjorde istället för att hyra av någon annan och göra honom till miljonär så hade du redan varit rikare än av ditt gnetade.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-10 kl. 14:39.
2020-07-10, 14:40
Medlem
Citat:
Du inser kanske att steget från dina sketna 130k på kontot till 2mkr efter skatt är ganska stort? Berätta gärna hur många år du nu har på dig tills du gno ihop din första miljon. Och lek med tanken på vilka umbäranden som tillkommer.

Det tog ett år för mig som ensamstående att spara ihop 130kkr med en lön på 32kkr. Jag bor nu ihop med min tjej och min lön har ökat markant och mina boendekostnader har minskat trots bättre boende. Ett par ska vid 35 ha MINST en miljon helst närmre två. Annars har man prioriterat helt jävla galet. En latte på stan och två glas vin varje helg på hippaste krogen kostar och sånt kan man gott vara utan. Det handlar om prioriteringar.
2020-07-10, 14:43
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Båda mina äldre barn läser till civilingenjörer. Jag känner massor med IT-folk, jag jobbar dessutom i branschen. Jag har aldrig hört talas om en 30-åring som sparat ihop 1mkr rent på banken. Och inte du heller, du bara tjafsar emot. man reser bort sina pengar eller köper en bil.

Det var 10 kkr per månad vi pratade om men du byter i vanlig ordning fokus när du har fel. För egen del var jag miljonär innan 30 och jag startade från noll. Det var inga som helst problem.
2020-07-10, 15:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Vi har så att vi kan ta 10 års arbetslöshet vardera utan att bekymra oss om ekonomin.

Synd att din inställning är så kass. Jag hoppas att du inte för vidare den till dina ingenjörs söner. Dom kommer tjäna bra och ha alla förutsättningar i världen att innan 40 ha ett jättefint boende om de prioriterar sina utgifter rätt och har en bra partner.
Ingenjörsdotter. Jag har fem barn och ger dem en lägenhet var gratis eftersom allt är så dyrt nu, den första har redan fått en och är alltså miljonär. Den andra måste plugga några år till, övriga rasslar in då och då de kommande 10 åren. Dina föräldrar verkar inte brytt sig om dig särskilt mycket eftersom du måste bo i andra hand. Att de inte lärt dig att man blir rik på att äga inte hyra är också en miss. Att du lyckas spara pengar ändå är dock cred. Mitt tips är att inte köpa nu eftersom det är bubbelpriser, om ni kan vänta 1-2 år så spricker bubblan.
2020-07-10, 16:52
Avslutad
Citat:
Nu argumenterar du mot kriterier som du själv ställt upp. Och i debatten över dig själv kan du säkert vinna.

Men typexempel på helt andra problem som ligger i pipeline är fastighetsskatt, som var 25000 kr per år på min nybyggda ganska vanliga Danderydsvilla. En nertrappning av ränteavdraget, som gör att 30% av alla räntor subventioneras av staten. En höjning med räntor på bara 1.5% som ändå ger nästan fördubblad räntebörda för den som lånat mycket. En corona-arbetslöshet på 11%.

Någonstans där kan du börja din diskussion om framtiden för bostadspriserna i Stockholm. Du som vet exakt hur den ser ut och det är tydligen soligt hela dagarna.

En corona arbetslöshet upp över 9% har knappt påverkat alls. Så att 11% skulle innebära krasch har jag mkt svårt att se. Det är som sagt inte folk i BR och villor som torskar jobben.

Neddragning av ränteavdrag eller återinförd fastighetsskatt finns inga skarpa beslut om. Men visst, skulle fis ständiga råd om att takhöjd fastighrtsskatt slå in skulle det säkert påverka. Men politiskt känns det inte realistiskt alls.

Dina profetior bygger på helt orealistiska scenarier som är ganska ointressanta att diskutera.
2020-07-10, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
En corona arbetslöshet upp över 9% har knappt påverkat alls. Så att 11% skulle innebära krasch har jag mkt svårt att se. Det är som sagt inte folk i BR och villor som torskar jobben.

Neddragning av ränteavdrag eller återinförd fastighetsskatt finns inga skarpa beslut om. Men visst, skulle fis ständiga råd om att takhöjd fastighrtsskatt slå in skulle det säkert påverka. Men politiskt känns det inte realistiskt alls.

Dina profetior bygger på helt orealistiska scenarier som är ganska ointressanta att diskutera.

Jag tror nog inte att effekterna kommer att bli synliga ännu. Vi får nog vänta ett par månader till, då folk har inga andra alternativ än att sälja sin lägenhet eftersom de inte kan sälja av mer värdesaker/bilar/klockor eller vad det är nu de har konsumtions-lånat på sin bostad för att kunna köpa.
Förfan, folk i min närhet har köpt klockor för över 100k, trots att de tjänar 30k per månad. När vi snackar bilar så...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in