2020-07-10, 11:25
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du har inte ett enda trovärdigt argument till att det ska bli 16% ränta helt plötsligt. Lika lite argument som att S kommer återinföra 80% marginalskatt eller 80% ränteavdrag.
Jag behöver inte ha några argument för någonting. Det jag diskuterar är vad som händer om räntorna börjar ticka uppåt. Då blir det krasch i Stockholm, för nollräntan är redan fullt inbokad av de som gått in i bostadsmarknaden i Stockholm de senaste 5 åren, de har inga marginaler för en räntehöjning till t.ex 5%. Vid 16% skulle säkert priserna mer än halveras. Det är bara ett osannolikt räkneexempel, som dock gällde för 25 år sedan.
2020-07-10, 11:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag behöver inte ha några argument för någonting. Det jag diskuterar är vad som händer om räntorna börjar ticka uppåt. Då blir det krasch i Stockholm, för nollräntan är redan fullt inbokad av de som gått in i bostadsmarknaden i Stockholm de senaste 5 åren, de har inga marginaler för en räntehöjning till t.ex 5%. Vid 16% skulle säkert priserna mer än halveras. Det är bara ett osannolikt räkneexempel, som dock gällde för 25 år sedan.

Ja om arbetslösheten blir 50% som under hungersnöden så faller nog bostadspriserna ihop totalt. Om vi får ett kärnvapenkrig också.

Att räntan "tickar uppåt" är en sak. 16% är en absurditet så förstår inte ens varför det ska diskuteras. Speciellt inte när alla banker ger extremt låga räntor tom på 10 års bindningstid.
2020-07-10, 11:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag är inte bombsäker på någonting. Att gå till personangrepp för att man inte kan argumentera för sin sak är om något det som tyder på låg intelligens.

DU hävdar att det finns en bubbla och därmed ligger bevisbördan på DIG. Men du presenterar inga andra fakta än att det är omöjligt att säga vad som kommer utlösa bubblan. Med den "argumentationstaktiken" kan man i princip hävda vadsomhelst.
Vi har diskuterat alla de bevis som finns att Stockholms-priserna är för höga jämfört internationellt, säkert 50 gånger. Du verkar ha minnesfel om du har glömt alla dessa bevis. Men det underlättar naturligtvis för dig att behålla din ståndpunkt om du genast glömmer bort alla motargument.
2020-07-10, 11:31
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ja om arbetslösheten blir 50% som under hungersnöden så faller nog bostadspriserna ihop totalt. Om vi får ett kärnvapenkrig också.

Att räntan "tickar uppåt" är en sak. 16% är en absurditet så förstår inte ens varför det ska diskuteras. Speciellt inte när alla banker ger extremt låga räntor tom på 10 års bindningstid.
Lustigt att jag inte får ta upp 16% ränta, som faktiskt fanns för 25 år sedan. Men du själv tar upp 50% arbetslöshet, som aldrig någonsin funnits.
2020-07-10, 12:22
Avslutad
Citat:
Vi har diskuterat alla de bevis som finns att Stockholms-priserna är för höga jämfört internationellt, säkert 50 gånger. Du verkar ha minnesfel om du har glömt alla dessa bevis. Men det underlättar naturligtvis för dig att behålla din ståndpunkt om du genast glömmer bort alla motargument.

Att priserna är upptrissade står utom allt rimligt tvivel. Men för att något ska hända måste någon av följande saker hända.

1. Hög arbetslöshet i medelklassen - Ej hänt och inget tyder på det. Corona har bara påverkat lågavlönade serviceyrken i princip.
2. Markant höjda räntor - Inget tyder på det. Bankerna utlovar toklåga räntor till rekordlång bindningstid.
3. En slopad hyresreglering. - Inget tyder på det.

Du har inte kommit med en enda trovärdig källa eller argument för att någon av ovanstående punkter ska inträffa. Bara konstaterat att OM de gör det så sjunker priserna. Det konstaterandet kan en apa klara av att göra.
2020-07-10, 12:23
Avslutad
Citat:
Lustigt att jag inte får ta upp 16% ränta, som faktiskt fanns för 25 år sedan. Men du själv tar upp 50% arbetslöshet, som aldrig någonsin funnits.

Jag var sarkastisk vilket jag trodde var uppenbart iom absurditeten i mitt inlägg. Men man slutar aldrig förvånas.

För att vara seriös. Tror du 80% marginalskatt på låga inkomster är nära förestående? 80% ränteavdrag? Det fanns ju faktiskt för bara 30 år sedan.
2020-07-10, 13:14
Medlem
Citat:
Därför att 16% ränta faktiskt fanns i Sverige på 90-talet.

Ett akademikerpar med brutto 60k per månad har båda 50k i månadslön och jobbar 100%, dvs inga barn. De kan ändå bara köpa en Huddingevilla för 6mkr om de har låg insats. Det är inte "ett mycket bra boende" med mina mått mätt, Huddinge är helt ordinärt och jämförbart med Enköping eller Skövde.

Utanför Stockholm räcker naturligtvis 6mkr långt.

Alla måste faktiskt inte maxbelåna sig. Köper man sitt första hus när man är 35 och sparat 10k i månaden sen 25års åldern så har man en bra bit över en miljon. Med lite avkastning blir det närmre 2 miljoner.
2020-07-10, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Alla måste faktiskt inte maxbelåna sig. Köper man sitt första hus när man är 35 och sparat 10k i månaden sen 25års åldern så har man en bra bit över en miljon. Med lite avkastning blir det närmre 2 miljoner.

Det scenariot tror jag nog inte är så vanligt. Hur många procent av befolkningen är i den sitsen? De flesta som köpt de senaste 5 åren ligger nog jävligt nära max-belåningsgränsen, hur ska de annars kunna betala de hutlösa summor som en bostadsrätt kostar nuförtiden? Finns det några siffror på detta?
2020-07-10, 13:49
Medlem
Så här är läget i vissa kommuner om man köpte för första gången 2017 och maxbelånade:

Man har förlorat hela insatsen.

Säljer man idag så har man inga pengar över efter att banken tagit sitt.

Stabilt?
2020-07-10, 14:03
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Så här är läget i vissa kommuner om man köpte för första gången 2017 och maxbelånade:

Man har förlorat hela insatsen.

Säljer man idag så har man inga pengar över efter att banken tagit sitt.

Stabilt?

Haha, "vissa kommuner" och vissa bostäder

Priserna står nu väldigt nära ATH, hur kan man gråta över det?
Jo förstås om man är en hyrestorsk så gråter man förstås.
2020-07-10, 14:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
In your dreams att en 25-åring sparar 10k efter skatt i månaden 10 år i sträck och råkar välja den bästa indexfonden och sätter varenda krona i den och aldrig ändrar sig och inte vill köpa ett hus på 10 år.

Nu börjar argumenten för de alltför höga bostadspriserna bli lite väl desperata i den här tråden.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-10 kl. 15:09.
2020-07-10, 14:20
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
In your dreams att en 25-åring sparar 10k efter skatt i månaden 10 år i sträck och råkar välja den bästa indexfonden och sätter varenda krona i den och aldrig ändrar sig och inte vill köpa ett hus på 10 år.

Nu börjar argumenten bli lite väl desperata i den här tråden.

"Den bästa indexfonden" lol

Det finns många 25-åringar som har bra lön och en del av dem har dessutom disciplin nog att inte bränna upp allt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in