Citat:
Ursprungligen postat av
Burkgurka
Hoppas svenska småklubbarna också protesterar och gärna struntar i restriktionerna från och med omstarten i augusti. Dvs ta in betalande publik på sina matcher. Är ju bara löjligt att man t ex inte kan få vara 100 pers och titta på Div 2-fotboll
Med reservation för att jag kanske sitter på en enorm blindspot här:
Men jag har sett Div 1/ Div2 Fotboll iaf tre distrikt (SKåne, VG och STFF)
Om vi inte räknar de 50 tal personer som utgör spelare, ledare och domarteam så är det kanske runt 120-130 pers på de flesta matcherna.
På de matcherna jag har varit på så fördelningen ungefär så här:
20% av dessa är idelltarbetande funktionärer (GRATIS)
de har hand om saker jobbar ofta i skift, biljetter, fika, kiosk, mm
40% är närmast sörjande (GRATIS)
Släkt och polare till spelare som oftast sätts upp på en lista eller får friplåtar
5% är Styrelse Gratis
5% är motståndarledare, scouter annat fotbollsfolk GRATIS (kommer in med så kallat förbundskort)
10% är ett pojklag/flicklag GRATIS
som precis spelat klart på en angränsade plan och ombeds stanna kvar och se matchen av sin ledare
2% Lokala journalister GRATIS
Kvar har du då 18% "THE SUCKERS"
Gamla pensionärer eldsjälar som av en eller annan anledning inte är funktionärer längre eller vill be Nils-Bertil i biljettspärren att släppa förbi dem.
Ett par vilsna socialt utstötta personer som är halvt intresserade av fotboll men aldrig orkat engagera sig i föreningen.
Vi pratar om alltså om en 20-25 betalande per match....
I Sthlm-GBG har det många gånger varit en
"hederssak" för folk att inte betala för att gå på fotboll i de här serierna särskilt om du är ung och aktiv inom fotbollen själv.
Att tvinga Nils Bertil sitta i en biljettspärr ta betalt av 20 pers och släppa förbi de andra 100 och med det riska Corona känns ganska ovärt.
Samtidigt är det riskzons pensionärer som utgör en stor andel av den betalande publiken och jag antar att många av de inte kanske kommer palla sig ut på matcherna även om det tillåts.