2020-06-10, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Inte mycket till utrymme att skjuta upp här heller.

Spelarna skall varje morgon fylla i en hälsoenkät som lagets läkare ska godkänna. Jag är som alla vet som följt tråden kritisk till det där, jag tror att alltför många spelare kommer fuska.
Visst vi kan ta blåvitt som exempel. Greken vet att han alltid kommer stå och lär inte fuska men säg att vi har mittbackskris och Tolinsson har chansen till startplats och därmed etablera sig ordentligt i elvan efter att Da Graca haft en usel start och Wikström inte är redo för spel än, Tolinsson känner då lite seghet i kroppen men ser sin chans och väljer därför att inte "känna efter", fyller därmed i sig som fullt frisk och visar sig sedan smittad och har utsatt hela truppen.

Återigen, det är inte för att hänga ut dessa spelare men det är lättare med namn i ett exempel.
Jag tror vi kan få se liknande grejer i alla lag när det väl drar ihop sig. Kan säkerligen också vara det samma om en spelare vet att han är nära utlandskontrakt t.ex.

Och som sagt, kommentarer som Varbergs om att man måste ha in nån "som tar hand om hälsorapporterna" låter ju inte seriöst när det är klart att det är lagläkaren som ska fixa det.

Angående Varbergs BoIS, så vet jag att de har lite personalbrist just runt matcherna. Kort kan man väl säga att de tre som skött hanteringen av ”utomstående besökare” alla faller bort just nu. En har slutat, en är i riskgrupp och en jobbar i vården och kanske inte kommer ifrån. Inte konstigt de ropar efter hjälp. Är man smart/desperat kan man ju söka, och få se deras hemmapremiär som matchpersonal. Tror alltså mer de söker någon som hanterar hälsorapporterna och annat för de 40-50 personerna som inte tillhör spelartrupperna, dvs TV-folk, media, bollpojkar, andra funktionärer, förbundsfolk av olika sorter etc. Det är ju faktiskt många (max 50) på plats på varje match, dvs utanför planen.
Citera
2020-06-11, 07:25
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Angående Varbergs BoIS, så vet jag att de har lite personalbrist just runt matcherna. Kort kan man väl säga att de tre som skött hanteringen av ”utomstående besökare” alla faller bort just nu. En har slutat, en är i riskgrupp och en jobbar i vården och kanske inte kommer ifrån. Inte konstigt de ropar efter hjälp. Är man smart/desperat kan man ju söka, och få se deras hemmapremiär som matchpersonal. Tror alltså mer de söker någon som hanterar hälsorapporterna och annat för de 40-50 personerna som inte tillhör spelartrupperna, dvs TV-folk, media, bollpojkar, andra funktionärer, förbundsfolk av olika sorter etc. Det är ju faktiskt många (max 50) på plats på varje match, dvs utanför planen.

Jo, jag ifrågasätter inte det faktum att det krävs fler människor runt en match än i superettan t.ex.
Dock är det ju, mig veterligen, bara spelarna som ska in med hälsokontroller.
Citera
2020-06-11, 07:46
Medlem
Citat:
Jo, jag ifrågasätter inte det faktum att det krävs fler människor runt en match än i superettan t.ex.
Dock är det ju, mig veterligen, bara spelarna som ska in med hälsokontroller.

Alla närvarande måste lämna in hälsokontroller, så det är samma procedur för både spelare, media osv. Samma för alla matcher i både Allsvenskan och Superettan. Kommer vara ca 40-50 ”utomstående” på plats runt matcherna och samtliga måste alltså ”hälsokollas” och administreras.
Citera
2020-06-11, 07:52
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Alla närvarande måste lämna in hälsokontroller, så det är samma procedur för både spelare, media osv. Samma för alla matcher i både Allsvenskan och Superettan. Kommer vara ca 40-50 ”utomstående” på plats runt matcherna och samtliga måste alltså ”hälsokollas” och administreras.

Som gjort för fusk mao. Spelarna är en sak, även om jag tror det kommer fuskas lite där med, men bland övriga, som sagt det kommer fuskas mycket där. Speciellt när ingen tar hand om det hela.
Citera
2020-06-11, 08:09
Medlem
Citat:
Som gjort för fusk mao. Spelarna är en sak, även om jag tror det kommer fuskas lite där med, men bland övriga, som sagt det kommer fuskas mycket där. Speciellt när ingen tar hand om det hela.

Kan absolut finnas en risk att nån småförkyld fyller i sig själv som frisk. Å andra sidan känns väl hela proceduren som nåt som skapades för att få ett snabbare ok från FHM. De flesta ”övriga” på plats kommer säkert vara en bit ifrån varandra och risken för smittspridning blir i praktiken minimal.
Blir hur som helst intressant att se hur allt kommer fungera och hanteras. Gissningsvis stenhård kontroll första omgångarna men sedan kommer det börja slinka in folk som inte ens borde vara där. Typ diverse ”viktiga personer” som sponsorer, anhöriga etc som släpps in av nån ideellt arbetande grindvakt, eller nån förkyld fotograf som hävdar allergi, släpps in, och står och nyser vid kortlinjen. Eller så kommer allt fungera fläckfritt. Vi får se.
Citera
2020-06-12, 08:44
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Kan absolut finnas en risk att nån småförkyld fyller i sig själv som frisk. Å andra sidan känns väl hela proceduren som nåt som skapades för att få ett snabbare ok från FHM. De flesta ”övriga” på plats kommer säkert vara en bit ifrån varandra och risken för smittspridning blir i praktiken minimal.
Blir hur som helst intressant att se hur allt kommer fungera och hanteras. Gissningsvis stenhård kontroll första omgångarna men sedan kommer det börja slinka in folk som inte ens borde vara där. Typ diverse ”viktiga personer” som sponsorer, anhöriga etc som släpps in av nån ideellt arbetande grindvakt, eller nån förkyld fotograf som hävdar allergi, släpps in, och står och nyser vid kortlinjen. Eller så kommer allt fungera fläckfritt. Vi får se.

Så blir det, när många blir alltför vana vid en uppgift gör många det med vänsterhanden och då tappar man fokus och resultatet blir sämre.

Kan ju tänka mig att myndigheterna har rätt bra koll första omgångarna speciellt med...
Citera
2020-06-12, 21:37
Medlem
IFK Västerås i division 1 damer har fått sin match uppskjuten då flera i motståndarlaget fått förkylningssymtom.
Citera
2020-06-13, 08:51
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
IFK Västerås i division 1 damer har fått sin match uppskjuten då flera i motståndarlaget fått förkylningssymtom.

I allsvenskan (herrar då) skall man ju tvingas ställa upp även om hela a-truppen är dålig, trodde det skulle gälla även på damsidan åtminstone på div.1 nivå?
Var går gränsen för det där?
Citera
2020-06-13, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74

Enligt UNT är det dock IFK Västerås själva som har sjuka spelare, och inte bara förkylda utan med konstaterade coronafall.

Gusk skulle ha spelat sin premiär i division I norra Svealand borta mot IFK Västerås på söndag. Men den har nu ställts in i sista stund då spelare i Västeråsslaget ska ha drabbats av coronaviruset.

– Västerås meddelade oss på fredagsmorgonen att de fått två coronafall i laget och att de därför inte kan spela matchen. Risken för smittspridning av viruset är för stor, säger Per Nohr lagledare i Gusk dam.

https://unt.se/sport/artikel/det-ar-antiklimax--coronafall-staller-in-seriestart/7rk8nxvr

För den som undrar säger en representant för SvFF att det går bra att flytta matcher av corona-skäl om båda lagen är med på det. Är dom inte det så blir det en fråga för tävlingskommittén att avgöra.
Citera
2020-06-13, 12:11
Medlem
Är ju olika organisationer och olika förutsättningar. De serier som valt att köra full serie får stora problem att hinna med om de börjar skjuta på matcher, oavsett orsak.

Allsvenskan och Superettan sköts av SEF och kör full serie.
Div 1 sköts av Ettanfotboll och kör full serie.
Damallsvenskan sköts av SDF (heter det väl?) och kör full serie. Även Eliettan hör väl hit(?) och jag rättar mig nu efter kontroll. Även Elitettan kör full serie.
Div 1 damer, samt Div 2 och Div 3 herrar, är förbundsserier som sköts av SvFF och kör halva serier.
Div 2 damer och nedåt och Div 4 herrar och nedåt är distriktsserier och kör halva serier.

Många lag som spelar halva serier har redan valt att flytta juni-matcherna till augusti. De tycker det är knas att spela 1-2 omgångar utan träningsmatcher före och sedan ha semester. Kanske de också hoppas på ok med publik i augusti. Medan vissa vägrat för de vill komma igång, så ungefär hälften av matcherna kommer spelas före sommaruppehållet i juli.

Så inga problem att flytta matcher om några spelare är småsjuka när det gäller halvserier. Medan man ”måste” spela om det gäller fullserie. Vad som är rätt eller fel kan man väl ha åsikter om, men det kommer alltså skilja på besluten beroende på serieform.
Senast redigerad av Burkgurka 2020-06-13 kl. 12:53.
Citera
2020-06-13, 13:59
Medlem
ArgusOnes avatar
Fan va gött. Idag finns det 4-5 matcher man kan se, törstig som man är. Äntligen.
Citera
2020-06-14, 16:14
Medlem
Ser Skiljebo spela mot stocksund på vlt och ser mer publik vid planen än vad som borde vara tillåtet. Dvs, de har publik på arenan. Kanske 10 pers innanför stängslet och några utanför
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in