2020-07-10, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Utbildade lärare går aldrig in under 30 000. Snittet för utbildade ligger närmre 35 000 som ingång. I storstäderna snittar lärare en bra bit över 40 000. Löner över 50 000 är inte helt ovanligt.
Lite OT men detta är min erfarenhet också, har två vänner som har jobbbat 5-7 år som lärare och båda ligger på ca 45K, lärarna har äntligen börjat komma ikapp efter att ha legat efter rejält i lönenivå, båda har fått höjningar på runt 3000 kr vid flera löneförhöjningar.
2020-07-10, 08:28
Medlem
Citat:
Utbildade lärare går aldrig in under 30 000. Snittet för utbildade ligger närmre 35 000 som ingång. I storstäderna snittar lärare en bra bit över 40 000. Löner över 50 000 är inte helt ovanligt.

Jag tror att många inte förstår vilka löner folk har nuförtiden. För en akademiker så är 40000kr peanuts efter 2-3år. Och så ett par på det så har du en disponibel inkomst på 60000kr varje månad. Då har man råd med väldigt bra boende.
2020-07-10, 08:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag tror att många inte förstår vilka löner folk har nuförtiden. För en akademiker så är 40000kr peanuts efter 2-3år. Och så ett par på det så har du en disponibel inkomst på 60000kr varje månad. Då har man råd med väldigt bra boende.

Så är det. Två utbildade lärare med 45k var i mån med 1 msek i insats kan utan problem köpa bostad uppemot 7 msek idag med bankens välsignelse.
2020-07-10, 08:39
Medlem
Citat:

Lönestatistik för lärare

Lönestatistik
2020-07-10, 09:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cellen85
Lönestatistik för lärare

Lönestatistik

1. Statistiken är 3 år gammal.
2. Statistiken räknar upp deltidsarbetande (som ofta tjänar mindre) till heltid
3. 1/3 av alla lärare är outbildade, de outbildade tjänar i regel mycket mindre. Ofta 25-28. Det drar ner siffrorna rejält.

Skulle du exkludera alla deltidare och alla outbildade lärare skulle snittet ligga uppemot 40 000.
2020-07-10, 10:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Fast då hade vi en låst valuta vilket vi inte har idag. Hade kronan flutit hade det inte hänt. Vad exakt skulle föranleda att det händer igen?
Då var det låst valuta. Vad det är imorgon kan naturligtvis ingen förutse, det är själva förutsättningen för en bubbla och en sprucken bubbla, ingen ser den.

Du verkar helt bombsäker på att du vet allt om framtiden. Det antyder låg intelligens.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-10 kl. 10:35.
2020-07-10, 10:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Uppenbarligen är det en föreställning du går och bär på.

Och inte bara det. I din värld måste därför alla andra underkasta sig dina fantasier. Eller hur?

Finns ingen öppning här för att andra människor har andra preferenser. Eller hur?

När kommer du medge att du hade fel?

Hur kommer det sig då att det finns kvar barnfamiljer i innerstaden?
Om världen hade varit enligt dina föreställningar hade det vid den här tiden varit tomt på barnfamiljer där.

I verkligheten finns just dessa som bökar med barnvagnen. (Eller lyckas parkera den nere i trapphuset). Och dom tar den smällen för att dom vill bo där.
Konstigt, nog verkar det som om DU har en föreställning som DU försöker underkasta andra?

https://mitti.se/nyheter/barnfamiljerna-trottnat-stockholm/

https://mitti.se/nyheter/barnfamiljerna-lamnar-lanet/?omrade=haninge

https://cornucopia.cornubot.se/2020/02/utflyttningen-fran-stor-stockholm-okar.html

https://www.svd.se/trenden-bruten-fler-flyttar-bort-fran-stockholm-an-till

Finns 500 liknande länkar till. Prova att läsa en enda så inte din okunskap sticker ut så mycket. "Jag har sett barnvagnar i Stockholm så det bor barn där", jisses, den bevisföringen...
2020-07-10, 10:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Lärare går in på långt över 30000 i vissa kommuner. Att de under sin livstid när 50000 är en självklarhet.
Inom en nära framtid typ 10 år kommer lärare i Sverige inte att nå upp till 50k i månadslön. Så det finns ingen möjlighet att dyra bostäder som i Stockholm kan stiga lika mycket som perioden 1994-2015. För ingen skulle ha råd, maxtaket är redan nått trots nästan noll-ränta.

I mitt exempel från 1995 när en Danderyds-villa kostade 2 mkr så kunde lärarfamiljen kanske ha 1 mkr i lån. Med 16% ränta blir det brutto 13.000 kr bara i ränta per månad. Det gäller att man har perspektiven klara vad som händer med priset på dyra villor om räntorna skulle börja ticka uppåt. Det blir en krasch rakt neråt, finns inga marginaler för något annat.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-10 kl. 10:30.
2020-07-10, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
I en nära framtid typ 10 år kommer lärare i Sverige inte att nå upp till 50k i månadslön. Så det finns ingen möjlighet att dyra bostäder som i Stockholm kan stiga lika mycket som perioden 1994-2015. För ingen skule ha råd, maxtaket är redan nått trots nästan noll-ränta.

I mitt exempel från 1995 när en Danderyds-villa kostade 2 mkr så kunde man bara ha 1 mkr i lån. Med 16% ränta blir det brutto 13.000 kr bara i ränta per månad. Bara så att man har perspektiven klara vad som händer med dyra villor om räntorna skulle börja ticka uppåt.

Jag förstår inte varför du tar upp osannolika scenarion. Ja, med 50% ränta blir den kosta den över 50000kr.varför inte räkna på 75% ränta när vi ändå håller på?

Ett akademikerpar med 60000kr netto att röra sig med varje månad har råd med ett mycket bra boende.
2020-07-10, 10:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag förstår inte varför du tar upp osannolika scenarion. Ja, med 50% ränta blir den kosta den över 50000kr.varför inte räkna på 75% ränta när vi ändå håller på?

Ett akademikerpar med 60000kr netto att röra sig med varje månad har råd med ett mycket bra boende.
Därför att 16% ränta faktiskt fanns i Sverige på 90-talet.

Ett akademikerpar med brutto 60k per månad har båda 50k i månadslön och jobbar 100%, dvs inga barn. De kan ändå bara köpa en Huddingevilla för 6mkr om de har låg insats. Det är inte "ett mycket bra boende" med mina mått mätt, Huddinge är helt ordinärt och jämförbart med Enköping eller Skövde.

Utanför Stockholm räcker naturligtvis 6mkr långt.
2020-07-10, 11:17
Avslutad
Citat:
Då var det låst valuta. Vad det är imorgon kan naturligtvis ingen förutse, det är själva förutsättningen för en bubbla och en sprucken bubbla, ingen ser den.

Du verkar helt bombsäker på att du vet allt om framtiden. Det antyder låg intelligens.

Jag är inte bombsäker på någonting. Att gå till personangrepp för att man inte kan argumentera för sin sak är om något det som tyder på låg intelligens.

DU hävdar att det finns en bubbla och därmed ligger bevisbördan på DIG. Men du presenterar inga andra fakta än att det är omöjligt att säga vad som kommer utlösa bubblan. Med den "argumentationstaktiken" kan man i princip hävda vadsomhelst.
2020-07-10, 11:20
Avslutad
Citat:
Inom en nära framtid typ 10 år kommer lärare i Sverige inte att nå upp till 50k i månadslön. Så det finns ingen möjlighet att dyra bostäder som i Stockholm kan stiga lika mycket som perioden 1994-2015. För ingen skulle ha råd, maxtaket är redan nått trots nästan noll-ränta.

I mitt exempel från 1995 när en Danderyds-villa kostade 2 mkr så kunde lärarfamiljen kanske ha 1 mkr i lån. Med 16% ränta blir det brutto 13.000 kr bara i ränta per månad. Det gäller att man har perspektiven klara vad som händer med priset på dyra villor om räntorna skulle börja ticka uppåt. Det blir en krasch rakt neråt, finns inga marginaler för något annat.

Du har inte ett enda trovärdigt argument till att det ska bli 16% ränta helt plötsligt. Lika lite argument som att S kommer återinföra 80% marginalskatt eller 80% ränteavdrag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in