2020-07-10, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/5e248b82cc284971a1c5fd922e7770f8/forekomst-covid-19-olika-yrkesgrupper.pdf

Pizzabagare är nästan lika hög risk som taxiförare.

Taxiförare - 4,8
Pizzabagare - 4,5
Restaurang- och köksbiträden m.fl. - 1,4

Vårdpersonal är inte med i undersökningen men de ligger nog också högt.

Jag skulle vara benägen att tro att smittan inte beror på yrket utan något annat.

T.ex. behöver ju inte pizzabagaren träffa några kunder (åtminstone inte på de pizzerior jag har besökt) utan det finns annan personal som tar emot beställningen och bagaren bakar pizzan som sen levereras av en helt annan person. Kundkontakten är princip noll.

Men pizzabagare är ofta turkar (jugoslaver, albaner etc). Och turkarna är ju överrepresenterade i dödsstatistiken.

Alltså man borde kanske snarare titta på hur de lever på sin fritid.

Taxichaufförer är inte heller svenskar utan "svenskar". Var bor de? Hur? Vilka umgås de med? osv.

Och alla vet ju att restaurangbranschen drivs av blattar.
Citera
2020-07-10, 09:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det handlar om någon sorts pervers önskan att få bestämma över andra människors liv genom att tvinga dem på munskydd - när man själv inte vill "sticka ut" eller när man själv inte vill använda en mask som skydd för sig själv.

Nästa steg är att tvinga andra att vaccinera sig - när man själv helst vill slippa..

Rätt övertygad om att de flesta som förespråkar munskydd vill se en _rekommendation_ från FHM att använda mask i tätt befolkade trånga utrymmen och ett erkännande att det kan göra nytta. Inte något tvång. Handlar om att mentalt/socialt legitimera och uppmuntra användandet snarare än att förlöjliga det vilket varit temat hittills och det är sorgligt.
Citera
2020-07-10, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Rätt övertygad om att de flesta som förespråkar munskydd vill se en _rekommendation_ från FHM att använda mask i tätt befolkade trånga utrymmen och ett erkännande att det kan göra nytta. Inte något tvång. Handlar om att mentalt/socialt legitimera och uppmuntra användandet snarare än att förlöjliga det vilket varit temat hittills och det är sorgligt.

Men hur kan det vara möjligt att vissa tycks behöva FHM:s rekommendation till något de själva är övertygade om att det fungerar? Samtidigt är det precis dessa individer som hånar, förlöjligar och klankar ner just den myndighet.

OM nu FHM är så värdelösa, inkompetenta, emotionellt störda - varför i herrans namn sitta och sukta efter deras rekommendationer istället för att agera själv?

Obegriplig handlingsförlamning..

Och på tal om rekommendationer.. FHM rekommenderar att 65+ årligen vaccinerar sig mot influensa. Lyder den här gruppen? Nope. Hälften skiter i den rekommendationen fullständigt - oavsett om de får vaccinet gratis!

Så de äldre har egentligen inte råd att kritisera de yngre.
Citera
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det är värre att offra barn för att rädda vuxna. USA har bland de högsta nivåerna barnfattigdom i världen, redan idag lever många på allmosor från kyrkan. En del menar att dåliga skördar var den utlösande faktorn för kriget i Syrien. Svält i USA skulle kunna bli en verklighet snart om det inte redan är det.
I Syrien var det överbefolkningen och som efter längre period av torka tvingade in många yngre till städerna där de kom in i den islamistiska gemenskapen, som utlöste kriget.
Svält i USA tror jag inte på, alldeles för fina odlingsförutsättningar där för det. Men fattigdom och uppror på vissa platser är möjligt.
Citera
Medlem
Överlevarna: Så tog vi oss igenom intensivvården

Anna tog farväl av familjen, Alexander tappade tolv kilo och Mehdi dokumenterade dagarna från sjukhussängen. Tre av runt 2 500 svenskar som har intensivvårdats under coronapandemin.
Coronaviruset har slagit hårt mot Sverige. Sedan det första svenska dödsfallet rapporterades i mars har över 5 000 personer avlidit med covid-19.

Men det finns flera statistiska ljusglimtar. Antalet covidpatienter som intensivvårdas sjunker – och dödligheten på iva har minskat kraftigt, vilket SVT Nyheter har tittat närmare på.Under våren och sommaren har vi fått ta del av en rad vittnesmål från människor med covid-19 som har gått igenom den tuffa intensivvården.

Tre av dem är:

Anna Kennhed, 50, Eskilstuna:

Under påskhelgen insjuknade Anna Kennhed och hennes make i covid-19. För Anna blev läget allvarligt – och hon sövdes ned.

– Att ta farväl och inte veta: Kommer jag att vakna? Kommer jag att överleva det här?

Totalt blev det 15 dagar i respirator. I dag mår hon mycket bättre även om hon fortfarande är kroppsligt svag. Stödet från nära och kära samt sjukvården har varit ovärderligt.– Jag är så glad att jag bor i Sverige. Vården har varit fantastisk.

Hör Anna berätta mer om sjukdomen och vägen tillbaka.

Mehdi Saleki, 65, Malmö:

Redan i ambulansen började dokumentärfilmaren Mehdi Saleki filma sig själv. Han vårdades i totalt 19 dagar, varav elva dagar i respirator, innan det stod klart att han skulle klara sig.

– Under dessa dagar har jag varit på en resa, en resa utan gräns. Det fanns inget vitt, det fanns inget svart, det fanns inga raka linjer, berättar han i ett av många vittnesmål från sjukhussängen.

Mehdi Saleki mår bättre dag för dag, men har fortfarande problem med andningen.

Här kan du se mer av Mehdis dokumentation från sjukhuset.

Alexander Cornelius, 27, Örebro:

Från träning sex dagar i veckan till att inte ens ha energi för de mest vardagliga uppgifterna – som att lyfta sin tvååriga son.

– Håller jag i honom i en minut börjar det värka i mina leder.

Alexander Cornelius tappade nästan tolv kilo när han låg nedsövd med respirator. Vägen tillbaka är krävande, men det går framåt. Han har kommit igång med träningen och ska börja jobba igen nästa vecka.

Se mer av Alexanders väg tillbaka.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/de-intensivvardades-for-covid-19-hor-om-vagen-tillbaka
Citera
2020-07-10, 09:52
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Just nu 0st in på IVA 8/7, 9/7, 10/7
Kommer säkert att fyllas på med några men kanske vi fått den första nollan nu.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2020-07-10, 09:52
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tack, men jag tycker faktiskt att det ÄR ganska dramatiskt att avråda från munskydd i Danmark, nu när danska folkhälsomyndigheten äntligen har kommit runt och börjat rekommendera det. Jättekonstigt, faktiskt - man är ju alltid skyldig att följa reglerna på den plats där man befinner sig.

Och självklart ska man använda handsprit på krogen, oavsett vilket land man befinner sig i. Om man nu måste gå på krogen alls. Särskilt om det ingår något som ska ätas med händerna, som bröd t.ex.. Men även annars - man tar på besticken, sedan lägger man ner dem och skaftet nuddar vid maten, som man sedan stoppar i munnen... Eller man torkar sig med servetten, och för då virus från händerna till munnen.

Är alla smittskyddsläkare idioter..? Jag har nästan börjat misstänka det det här sista halvåret.
Men tänk lite själv innan du börjar avfärda "alla smittskyddsläkare" som idioter. Rätta mig om jag har fel, men det var igår som det började rapporteras om att man i Danmark rekommenderas att bära munskydd i vissa fall. Det är riktlinjer från danska Sundhetsstyrelsen. Och den rekommenderar bärande av munskydd om man misstänker att man är smittad och ska ta sig till provtagning eller om man ska ta sig till någon självisolering.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/sundhedsstyrelsen-aendrer-retningslinjer-mundbind-kan-vaere-godt-i-saerlige
https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2020/Corona/Mundbind/25875_SST_Corona_Mundbindindsats_Folder_A5_Digital _0907.ashx

Danmark ger alltså inte några råd om att man alltid ska använda munskydd utan bara i vissa situationer. Läser man intervjun med smittskyddsläkaren Eva Melander så förstår man att hon förmodligen fått en något annorlunda fråga än vad som beskrivs i artikeln. På frågan om munskydd och handsprit svarar hon:
"Hon råder inte heller svenska besökare i Danmark att använda handsprit på krogen eller munskydd på tåget.
– Nej, man behöver inte sprita glasen på restaurangen och man behöver inte ha munskydd, säger hon."
Typ som man frågar får man svar. Det finns inga generella krav på munskydd på tåget i Danmark. Inget krav på att handsprit ska användas. Eva Melander ger därför rådet att tvätta händer ofta med tvål, precis som i Sverige. Notera att hon svarar ganska allmänt på rådande krav i Danmark som är i princip som de svenska. Men om något flygbolag kräver att de resande ska ha munskydd på sig så är det väl rätt självklart att man i så fall tar på sig det, precis som när man ska resa med SAS eller befinner sig i Swedavias terminaler i Sverige.

Får du tillgång till hela artikeln i SVD så förstår du även om jag citerat det mesta. I övrigt så rekommenderas handsprit inom sjukvården där man har många patientkontakter. För privatpersoner rekommenderas tvål och vatten så varför då rekommendera handsprit på krogen? Inte ens danska Sundhetsstyrelsen har ett sådant direktiv.
Citera
2020-07-10, 09:53
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Sorry, inte alls. Att du plockar körsbär bevisar ingenting.

Och att du reflexmässigt bara säger nej utan argument bevisar massor?

Bye-bye loser.
Citera
2020-07-10, 09:55
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Kollade upp vad som gäller för aktiebolag. Så här står det: Ett aktiebolag ska försättas i konkurs om det inte kan betala sina skulder och att betalningsproblemen inte endast är tillfälliga. Borde inte pandemin ha räknats som tillfällig?

https://bolagsverket.se/ff/foretagsformer/aktiebolag/avveckla/konkurs-1.3455
Pandemin må vara tillfällig men lagtexten handlar om betalningsförmågan oavsett anledningen därtill.
Citera
2020-07-10, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Finns inget att gilla med detta virus öht men faktum är att jorden fick irrationell panik i tron om att det va mycket värre än det är. Nu kommer hundratals miljoner människor få betala det ultimata priset. I väst kommer kanske inte svälten att ta så många men desto fler som inte fått behandling pga coronan. Och så ytterligare hundratals miljoner ruinerade och arbetslösa.. Sveriges linje var och är korrekt, övriga sket ner sig i ren panik och nu försöker all vänsterpress med CNN i spetsen att svartmåla Sverige och försköna lockdowns utan att ens i marginalen försöka beskriva konsekvenserna. Obehagligt

Exakt så är det. Det konstiga är att "högern" här sväljer skiten.
Citera
2020-07-10, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag skulle vara benägen att tro att smittan inte beror på yrket utan något annat.

T.ex. behöver ju inte pizzabagaren träffa några kunder (åtminstone inte på de pizzerior jag har besökt) utan det finns annan personal som tar emot beställningen och bagaren bakar pizzan som sen levereras av en helt annan person. Kundkontakten är princip noll.

Men pizzabagare är ofta turkar (jugoslaver, albaner etc). Och turkarna är ju överrepresenterade i dödsstatistiken.

Alltså man borde kanske snarare titta på hur de lever på sin fritid.

Taxichaufförer är inte heller svenskar utan "svenskar". Var bor de? Hur? Vilka umgås de med? osv.

Och alla vet ju att restaurangbranschen drivs av blattar.

Men nu får du väl ändå ge dig, finns väl visst svenskar som jobbar inom taxi och restaurangbranschen, vet inte vilken värld du lever i?
Citera
2020-07-10, 09:57
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Det har varit slutdiskuterat för länge sedan. Det kommer inte bli något krav på munskydd så vida inget superdrastiskt händer så förstår inte varför ni fortsätter tjata om det.

För att det skulle få vårt samhälle att snabbare återgå till det normala?

För att minimera risken att smitta/smittas?

För att man skulle slippa se supertöntiga lillgamla helskägg på 25-åringar?

Listan kan göras lång.

Munskydd på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in