2020-07-10, 08:41
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det går inte att dricka sig full... testade ;-)

Om du någonsin drabbas av lunginflammation (hoppas inte det) då kommer du nog att skita i smaken och dricka så mycket du får av denna. Corona-hostan är en västanvind i jämförelse med lunginflamationshostan. Eller kikhostan..
Jag har haft det och hostat blod och kräkts. Två omgångar har jag drabbats av lunginflammation. Har ärr på lungorna efter det. Fick antibiotika och Mollipect endast. Tyckte mest känslan i halsen var obehaglig innan det bröt ut då. Så trots min historik med knarklaborerande tilltalar inte Cocillana mig överhuvudtaget. Så nej. Jag hade inte druckit det om Coronan infekterade mig rejält. Det smakar så illa så jag får inte ens ner det. Jag kräks av smaken så helt kontraproduktivt att ens försöka sätta i mig det.

Nej förmodligen kan du inte bli full på det för mängderna är något för små. Morfin + alkohol förstärker varandra lite när det kommer till vissa egenskaper. Vet själv då jag ätit bensodiazepiner med oxikodon till frukost. Lite liknande jämförelse. Skulle i så fall kunna ta den cocktailen mot hostan framför Cocillana alla dagar liksom. Enklare med tabletter som inte smakar illa överhuvudtaget.
Senast redigerad av Dopamina 2020-07-10 kl. 08:48.
Citera
2020-07-10, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Där ser man! Danmark hade tom färre konkurser än förra året motsvarande period!
Då har dom som skulle gått i konkurs redan gått i konkurs?
Citera
2020-07-10, 08:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
inte luftkonditionering utan ventilation

så jag har svårt och se vad som skulle stöda din hypotes om att viruset är säsongsbaserat med hjälp av den rapporten.
Skulle tro att ventilationssystemet på ett fartyg som Diamond Princess är luftkonditionering.
Citera
2020-07-10, 09:02
Medlem
Testonios avatar
Slutdiskuterat. Här är 70 st. (!) forskningraporter om munskyddens förträfflighet:

https://threader.app/thread/1279144399897866248
Citera
2020-07-10, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
SVT
Dödligheten inom 30 dagar för covidpatienter på iva har minskat från 34 procent i mars – till 4 procent i maj.

Möjliga orsaker till förbättringen:
1. lärdomar kring respiratorbehandlingen och läkemedel. Bl a blodförtunnande och kortison.

Intensivvårdsläkaren Johnny Hillgren, som är ordförande för Svenska intensivvårdsregistret, tror att en viss förbättring av kvaliteten i vården har skett.
– Men att det skulle ge så radikala skillnader som de här siffrorna visar är jag tveksam till.

2. patienturvalet. (Gamlingar portas och då är patienterna ”friskare”)
SVT har tidigare kunnat visa att andelen äldre covidpatienter på iva minskade kraftigt under de mest intensiva coronaveckorna i april.
– Är du alltför gammal och har en massa tillhörande sjukdomar har du ofta ingen hjälp av intensivvård. Vi är vana i Sverige att satsa på alla patienter nästan hur länge som helst, här hade man ingen nytta av det, säger han.

3. Svagare virus så färre behöver IVA

4. Beteendeförändringar bl a distans etc som gör att färre utsätter sig för stora virusmängder som kan föra en till IVA
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraftigt-minskad-dodlighet-bland-covidpatienter-pa-iva

Inte en siffra rätt. Eller kanske då en. 4 visade sig vara 19. En jävla skillnad. Vi verkar vara u-land vad gäller register och statistik också numera. Vad har hänt?

I stället för 4 procent var mortaliteten 19 procent inom 30 dagar efter inskrivning.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bugg-i-systemet-har-gett-felaktig-coronastatistik
Citera
2020-07-10, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
LUG är aktiva därnere.
Sedermera fick ju flera länder in smittan. Såg ett inslag typ häromdagen då de cubanska läkarna återvände till Cuba - de hälsades som hjältar vid hemkomsten, det var fint att se.

Verkar som Läkare utan gränser i Italien ägnar sig mest åt flyktingsmuggling, inte coronabekämpning.
Citera
2020-07-10, 09:08
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Stor ökning av konkurser i Sverige.

”Stor ökning av konkurser i Sverige
Antalet konkurser under det första halvåret var betydligt fler i Sverige jämfört med grannländerna, visar siffror från kreditupplysningsföretaget Bisnode. I Sverige ökade konkurserna med 16 procent jämfört med samma period förra året. Totalt gick 3 786 svenska företag i konkurs mellan januari och juni.”

Svt.se
Sverige är dubbelt så stort befolkningsmässigt så hur räknar de? Per miljon invånare, eller?
Citera
2020-07-10, 09:12
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Mer här:

Fler konkurser i Sverige jämfört med grannländerna
Totalt begärdes 10 538 aktiebolag i konkurs i Norden det senaste halvåret, Island undantaget, enligt statistik sammanställt av Bisnode.

I Sverige ökade konkurserna med 16 procent jämfört med samma period förra året. Totalt 3 786 svenska företag gick i konkurs mellan januari och juni. Tuffast var det i april, med en ökning på 42 procent. I juni planade den svenska kurvan med konkurser ut, med 585 aktiebolag i konkurs, vilket är ett företag mindre än i juni i fjol, enligt siffror från Bolagsverket som sammanställts av Bisnode.

Finland hade 887 konkurser mellan januari och juni, en ökning med 11,3 procent jämfört med samma period i fjol. I Norge uppgick konkurserna till 2 865, en motsvarande ökning med 1,8 procent. I Danmark gick 2 820 företag i konkurs, vilket är en minskning med 36,4 procent jämfört med samma period föregående år.
https://www.svd.se/stor-okning-av-konkurser-i-sverige/i/senaste
Titta, där fick jag svaret. Sverige med dubbelt så stor befolkning som Norge eller Danmark hade mindre än dubbelt så många konkurser som var och en av dessa. Så visst blir det missvisande att säga att vi hade fler? Vi är ett större land, det klart största i Norden, så det är väl inte ett dugg konstigt.

Är det inte en idiotiskt missvisande rubrik?
Senast redigerad av outoftheblue 2020-07-10 kl. 09:15.
Citera
2020-07-10, 09:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Titta, där fick jag svaret. Sverige med dubbelt så stor befolkning som Norge hade mindre än dubbelt så många konkurser. Så visst blir det missvisande att säga att vi hade fler? Vi är ett större land, det klart största i Norden, så det är väl inte ett dugg konstigt.
Vad yrar du om? Danmark har t.o.m. mindre konkurser än motsvarande tid förra året vilket är den mest korrekta jämförelsen.
Citera
2020-07-10, 09:15
Medlem
Meeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Slutdiskuterat. Här är 70 st. (!) forskningraporter om munskyddens förträfflighet:

https://threader.app/thread/1279144399897866248

Det har varit slutdiskuterat för länge sedan. Det kommer inte bli något krav på munskydd så vida inget superdrastiskt händer så förstår inte varför ni fortsätter tjata om det.
Citera
2020-07-10, 09:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Inte en siffra rätt. Eller kanske då en. 4 visade sig vara 19. En jävla skillnad. Vi verkar vara u-land vad gäller register och statistik också numera. Vad har hänt?

I stället för 4 procent var mortaliteten 19 procent inom 30 dagar efter inskrivning.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bugg-i-systemet-har-gett-felaktig-coronastatistik
Alltså, jag blir konspiratorisk här. Någon undersökande journalist borde ta en djupdykning i hela rapporteringen den sista tiden även när det gäller döda och antal nya fall.
Citera
2020-07-10, 09:20
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad yrar du om? Danmark har t.o.m. mindre konkurser än motsvarande tid förra året vilket är den mest korrekta jämförelsen.
Varför skulle den vara mest korrekt? Dessutom gäller siffrorna från 1 januari, långt innan coronautbrottet blev påtagligt märkbart i Norden. De som gick i konkurs i januari gjorde det knappast på grund av pandemin. Så hur anser du det vara relaterat till pandemin, egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in