Citat:
Jag har några fria artiklar kvar så jag kan citera lite. Det är inte så dramatiskt faktiskt 

"Det finns inga större skillnader i de förhållningsregler i coronatid som kungjorts av smittskyddsmyndigheterna i Danmark och Sverige. Därför ser Eva Melander det som viktigast att svenska Danmarksresenärer uppträder på samma sätt i Köpenhamn som de annars gör i Malmö, Lund eller Helsingborg.
Men hon tillägger att det finns skillnader.
– Man har ett ansvar att hålla sig uppdaterad kring vilka regler som gäller i Danmark, säger hon."
"Råden är identiska med dem som Folkhälsomyndigheten utfärdat i Sverige. Det gäller att tvätta händerna ofta, att undvika handslag, kindpussar och kramar, att hålla avstånd (minst en meter) och be andra visa hänsyn, att hosta eller nysa i armveck eller pappersservett samt att vara noga med städning och rengöring.
Det som skiljer är dock att Danmark har ett förbud mot folksamlingar på mer än 100 personer (i Sverige gäller 50 personer) samt att det på Kastrups flygplats är obligatoriskt att bära munskydd."
"Hon råder inte heller svenska besökare i Danmark att använda handsprit på krogen eller munskydd på tåget.https://www.sydsvenskan.se/2020-07-09/raden-infor-danmarksresan-tvatta-handerna-hall-avstand-och
– Nej, man behöver inte sprita glasen på restaurangen och man behöver inte ha munskydd, säger hon."
Tack, men jag tycker faktiskt att det ÄR ganska dramatiskt att avråda från munskydd i Danmark, nu när danska folkhälsomyndigheten äntligen har kommit runt och börjat rekommendera det. Jättekonstigt, faktiskt - man är ju alltid skyldig att följa reglerna på den plats där man befinner sig.
Och självklart ska man använda handsprit på krogen, oavsett vilket land man befinner sig i. Om man nu måste gå på krogen alls. Särskilt om det ingår något som ska ätas med händerna, som bröd t.ex.. Men även annars - man tar på besticken, sedan lägger man ner dem och skaftet nuddar vid maten, som man sedan stoppar i munnen... Eller man torkar sig med servetten, och för då virus från händerna till munnen.
Är alla smittskyddsläkare idioter..? Jag har nästan börjat misstänka det det här sista halvåret.
Personer i riskgrupp som bor tillsammans med någon som konstaterats smittad, kan säkert också vara en "emergency".