2020-07-10, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Om GM eller medbrottsling har en bil så tänker jag mig att den står parkerad i närheten av Grand. Jag tror nämligen att GM följde efter från Grand eftersom det är enda sättet att veta att LOP skall till Dekorima.

Självklart parkerar man utanför Grand !

Men varför skjuter man inte utanför Grand då???

Kanske av den verkligt simpla anledningen att en bio rymmer x antal personer och när filmen är slut så lämnar de betalande besökarna stället och det blir gott om folk på gatan.
Citera
2020-07-10, 00:32
Medlem
SigersonHolmess avatar
Men om detta är sant så undergräver det ju hela argumentet för att lägga ned utredningen.

Bilden av en PU som aktivt söker efter det som är försvårande för SE men som inte följer upp de spår som skulle rentvå honom från misstankar blir ju desto tydligare. De kunde inte komma runt honom för de hade endast fokus på att ringa in honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Detta är helt ny information. 23.22.35 hörs SE:s röst på LAC-bandet. Intygas till 100% av SE:s barndomsvän. Avslöjat av Lennart Remstam i dag.

I klippet talas om att SE skulle ha kunnat sprungit runt på 2 minuter. Ett obegripligt misstag.

23.22.35 är 1 minut efter mordet.

Ergo..SE mördade inte Palme. Vilket vi är många som berättat väldigt länge i den här tråden.

Nu fick vi äntligen det slutliga beviset.

Att KP missat detta är minst sagt upprörande. Vilken j-la rättsskandal.
Citera
2020-07-10, 00:38
Medlem
hehehos avatar
Ari Ben om "state-assinations", Iran-Contra, vapenhandel
https://youtu.be/yOT6vnliOOI
trodde inte gubben levde, hans bok är bra
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Tja, Olle Madebrink kände ju Stig Engström väl och är säker på att detta han. Madebrink är visserligen gammal, men han verkar inte förvirrad eller så. Då väger det rätt tungt.

Mannen som säger "han vart skjuten" hörs ju någorlunda: https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=JmMaXCaD5-Q

Det där ger jag inte mycket för. Betvivlar mycket starkt att nån kan vara "100%" säker på att det skulle vara SE. Tre ord, raspigt som fan.

Barndomskamrat: är det då belagt att frugan hans kände SE också?

Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Det måste gå att jämföra Skandiamannens röst i LAC inspelningen med tex hans röst i SVTs reportage.

En ljudtekniker borde kunna jämföra rösterna.

Tänk om detta kan fria Skandiamannen.

"Borde" är jag långt ifrån säker på. Men intressant fråga. Ska det övertyga någon måste det nog till nån sådan typ av vetenskaplig röstanalys, inte bara att nån snubbe säger sig vara säker på att så är fallet.

Alternativt, att de nu kan fråga fler folk som kände honom, bla från Skandia, om det där är hans röst.
Citera
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Men om detta är sant så undergräver det ju hela argumentet för att lägga ned utredningen.

Bilden av en PU som aktivt söker efter det som är försvårande för SE men som inte följer upp de spår som skulle rentvå honom från misstankar blir ju desto tydligare. De kunde inte komma runt honom för de hade endast fokus på att ringa in honom.

Ja. Madesäters identifiering av SE:s röst på LAC-bandet kl 23.22.35 är en så stor nyhet att vi nog inte riktigt hunnit ta in den än.

Det är som du säger så att PU får återupptas eftersom KP har jättefel. Det var inte CP och det var inte SE. Bara att fortsätta jobba.
Citera
2020-07-10, 00:46
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertus
Undrar om inte GW är med i ditt resonemang och då menar jag GW:s låda som finns på bolaget.

En yrkesmördare har som titeln säger en uppdragsgivare. Vem vill uppdragsgivaren eliminera? OP eller LP? Svaret blir nog i procent 100 mot 0.

Vilket vapen som användes vet bara GM ännu.

Vad är det GM skall avsluta? Tror ingen har missat att han är färdig med uppdraget!?

Det har funnits misslyckade mordförsök där GM fått lämna platsen innan uppståndelsen blir för stor och offret överlevt. Det är faktiskt lite proffsigt att misslyckas men ändå inte åka fast.
På CIA finns en hel bok om ifall man skall skjuta änkan också (har bara läst sammanfattningen) men det är rocket-science,
kommer hon bli radikaliserad och en änka på barrikaderna än värre än döde mannen. Vem styr egentligen är det billery eller hillbilly? vilka kontakter har hon av makens. Är det någon annan som styr som gärna byter galjonsfigur, kommer hon bara dra sig undan som en symbol typ Garbo, Får hon mer politiskt flyt eftersom hon talar till kvinnorna också osv osv osv...
Citera
2020-07-10, 00:51
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Detta är helt ny information. 23.22.35 hörs SE:s röst på LAC-bandet. Intygas till 100% av SE:s barndomsvän. Avslöjat av Lennart Remstam i dag.

I klippet talas om att SE skulle ha kunnat sprungit runt på 2 minuter. Ett obegripligt misstag.

23.22.35 är 1 minut efter mordet.

Ergo..SE mördade inte Palme. Vilket vi är många som berättat väldigt länge i den här tråden.

Nu fick vi äntligen det slutliga beviset.

Att KP missat detta är minst sagt upprörande. Vilken j-la rättsskandal.
Men vad kan man höra på den där enda sekunden, som dessutom avslutas med ett högt ”pip-ljud”? Allt jag hör är ”han vart skjuten-iiiiiihhh”
Citera
2020-07-10, 00:55
Medlem
I-van-Toers avatar
En sak som det finns väldigt lite information överlag om är vad som föregick på parallellgatorna till Sveavägen, efter filmen, just då när det blev klart att LOP bestämt sig för att gå söderut och inte till Rådmansgatans T-bana för att åka hem samma väg. D v s ca 23:15. Gator som Holländargatan, Luntmakargatan och Döbelnsgatan. Samt hela kvarteret runt Tegnérgatan. Vilken aktivitet inträffade där när man kan förmoda att konspiratörerna fick börja justera sin attentatsplan. Det enda vi har är WT-observationer samt några vittnesmål från fönster som ser någon form av aktivitet på gatan nedanför.

De där ca 5 minuterna till MOP är ju helt avgörande om en plan B eller t o m en plan C sjösattes. Det är i sådana här stressade situationer som det finns en minimal möjlighet att hitta misstag. Ett sådant "misstag" har jag påpekat tidigare och det är kommissariebil 1520 med CD och TE och dess tidsangivelser samt färdväg från Kungsträdgården (det de säger officiellt är startpunkten), Hamngatan, Regeringsgatan (över Kungsgatan) och David Bagares gata.

Jag har för övrigt aldrig riktigt förstått teorin om någon "Grandman" som ska ha med saken att göra. Folk som beter sig konstigt utanför Grand, där en "tjacktelefon", fanns är väl då knappast underligt. Vad har en påstådd "Grandman" med en möjlig "Dekorimaman" att göra överhuvudtaget? Ja, nu har sammankopplingen använts för att sälja tidningar, böcker och presentera den nye syndabocken. Men egentligen, tänk efter.
Citera
2020-07-10, 01:00
Medlem
SigersonHolmess avatar
Madebrink verkar mycket stabil och säker i bedömningen. Det är visserligen brusigt men om man känner någon väl går det att identifiera rösten på små detaljer som vi inte tänker på.

Försöker höra mer vad som sägs i bakgrunden men det är nog flera olika personer.
Med reservation för att jag hör fel. Frågetecken betyder förstås att jag inte hör.

0:28 De håller på och ringer
0:33, Han vart skjuten
0:35, ? Hörde bara ? skott
0:44 Du måste ha sett dom/nåt
0:55 ? på väg/vägen?

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Tja, Olle Madebrink kände ju Stig Engström väl och är säker på att detta han. Madebrink är visserligen gammal, men han verkar inte förvirrad eller så. Då väger det rätt tungt.

Mannen som säger "han vart skjuten" hörs ju någorlunda: https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=JmMaXCaD5-Q
Citera
2020-07-10, 01:08
Medlem
SigersonHolmess avatar
Borde gå att jämföra med andra ljudklipp som finns på SE och försöka hitta samma ord som han säger och finns inte det får man gå ned på fonem och jämföra två ljudklipp där samma fonem uttalas. Vågformen skall då likt ett fingeravtryck ha samma egenheter.
Bruset är tyvärr som gruset i maskineriet här.
Men tycker det borde gå att göra mer för att ta bort det idag.

Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Det måste gå att jämföra Skandiamannens röst i LAC inspelningen med tex hans röst i SVTs reportage.

En ljudtekniker borde kunna jämföra rösterna.

Tänk om detta kan fria Skandiamannen.
Citera
2020-07-10, 01:13
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men vad kan man höra på den där enda sekunden, som dessutom avslutas med ett högt ”pip-ljud”? Allt jag hör är ”han vart skjuten-iiiiiihhh”

Jag är verkligen ingen expert i dessa "bandupptagningsfrågor" men jag vet att det även finns brusreducerade varianter.

Exakt vad Remstam spelat upp för Madesäter vet jag inte. Det enda jag vet är att Madesäter hört en röst på LAC-bandet 23.22.35 som han säger är Stig Engströms röst. Och det intygar även Madesäters fru.

Jag förutsätter att Madesäter inte sagt detta om han bara hört brus. Han måste ju tydligt ha hört en röst som han identifierar som Stig Engströms.

Av samtalet med Madesäter att döma verkar han ha god koll på Skandiahuset. Det måste vara så att han hade kontakt med SE då SE jobbade på Skandia.

Däremot är samtalet Remstam-Madesäter felaktigt på så sätt att Madesäter pratar om två minuter medan 23.22.35 är 1 minut efter mordet.
Citera
2020-07-10, 01:15
Bannlyst
Att någon känner igen SE:s röst på LAC-bandet klockan tjugotre, tjugotvå och tjugo är uppenbart fel.
Det är Chevamannen som med sin biltelefon ringer LAC och berättar att det skett ett mord på Sveavägen. LAC-operatören svarar att hon kopplar till polisen. Där får Chevamannen dock inget svar och efter 80 minuter lägger han på då han hör att en taxichaufför (AD) redan fått kontakt med taxiväxeln. AD får kontakt med Taxi Järfällas växeltelefonist ASP, som frågar om ambulans behövs (vilket AD säger att det gör), ber AD kvarstanna på platsen till polis anländer (vilket AD säger att han ska göra), letar fram numret till polisen och får kontakt med polisledningscentralen (polisinspektör Helin) ungegefär klockan tjugotre och tjugotre (den exakta tidpunkten är okänd då polisens bandupptagnigsutrustning är ur funktion under mordkvällen). Helin missuppfattar dock ASP, som han tycker är "nervös", och skickar istället ut ett riktat anrop till två radiobilar i City rubricerat "Bråk på Sveavägen vid Tunnelgatan". Ingen av de anropade radiobliarna gör sig därför någon större brådska. Detta är den anropstid som senare vakthavande Koci på polisledningscentralen och Hans Holmer fastnade för. Polismännen som hör anropet gör sig emellertid ingen brådska för ett bråk, svarar inte ens på anropet, slutför sina pågående uppdrag (kontrollen av Kungsträdgården samt tanka bilen och handla smågodis) och beger sig först därefter långsamt och på slingervägar mot brottsplatsen (utan att veta vad som just har inträffat). Det är först när ASP, som uppfattar Helins vimsiga tillstånd, kontrollringer LAC en minut senare som LAC börjar misstänka vad som har hänt. LAC kontrollringer polisledningen tjugotre och tjugofem (vilket lyckligtvis spelas in på LAC-bandet). Det är första gången som polisledningen får klart för sig att en skjutning har ägt rum i City. Men, enligt de poliser som anlände först till brottsplatsen, Söderström och Winden, gick områdesanropet om skjutning ut först flera minuter senare, klockan tjugotre, tjugonio och femtio och anlände de till brottsplatsen tio sekunder senare, klockan tjugotre och trettio.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in