2020-07-09, 20:41
Medlem
KP kunde lika gärna sagt:
Vi kommer inte runt LJ..

Anyone?
Citera
2020-07-09, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
bobo, jag har två gånger påtalat för dig att du missförstått NFCs bedömningsskala (https://nfc.polisen.se/tjanster/utlatandeskala/). Grad 0 betyder inte att vapensamlarens vapen kan uteslutas. Jag förstår att du vill att det skall vara så, men du har fel och bör sluta att torgföra detta.

Resultatet ’Grad 0’ betyder att det är lika troligt att huvudhypotesen är sann som att den inte är det. För t.ex. DNA eller fingeravtryck är detta ganska enkelt
att begripa eftersom vi (eller snarare NFC) har god statistisk kännedom om mängden av alternativa DNA och fingeravtryck.

Översatt till skjutprov (med huvudhypotes = ”kulan Y avfyrades ur vapen X”) så betyder det att det är lika troligt att få spåren på kulan om den avfyrats ur det undersökta vapnet som om den inte har det (det vill säga avfyrats ur något annat okänt vapen). Komplikationen här är förstås att NFC i allmänhet inte har tillgång till skjutprov från alla alternativa vapen med samma ammunition. Idag har man dock provat hundratals revolvrar av samma typ, så de har rimligen bättre jämförelsematerial i detta fallet än för något annat skjutprov. Om NFC säger ’Grad 0’ så får du och jag och alla andra helt enkelt suga i oss att vi inte vet om kulorna sköts ur vapensamlarens vapen.

Det där var det mest okunniga fantasier jag någonsin hört. Har inget med verkligheten att göra. Det är bara forensiskt HITTEPÅ. Samtidigt påstår man att det över huvud taget inte går att koppla kulorna till något vapen. Ändå har större överenstämmelse förekommit på testade vapen i övrigt.

De fantiserar när det inte går deras väg.
Citera
2020-07-09, 22:28
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Tja, LJ är 60 bast nu så han kanske kommer att öppna upp den slitna beiga väskan och visa oss vad som låg där?

Jag är övertygad om att LJ har noll med det hela att göra, och jag har heller inte hittat några direkta felaktigheter i hans vittnesmål. Snarast hedrar det honom att han inte likt vissa lägger till detaljer med tiden. Han säger 860301 att GM bar ”mörk täckjacka... och något som likande en keps” och 860827 säger han ”keps, täckjacka” (och att pratet om ”rock” från poliserna på mordkvällen förvirrade honom ”eftersom det inte gick ihop!).

Jeppsson kommer in på det där med väskan och polisens frågor om den i intervju 2019:

https://vimeo.com/321858028

Visst är det en lite udda personlighet, men han verkar redig och normal nog och det var han säkert 1986 också. Han slår en som ett bra och ärligt vittne, inställd på att ge ett så gott vittnesmål som möjligt och han kände sig tydligen onödigt ifrågasatt och trakasserad av polisens frågor. Det framstår som normalt att känna så också och hans känsla verkar rätt befogad med tanke på vad man man utläsa i förhören.

Givetvis är det en bisarr tanke att han kan ha med mordet att göra. Är det någon vars rörelser runt mordplatsen är i stort sett klarlagda måste det vara Jeppssons.
Citera
2020-07-09, 22:28
Medlem
Fler som läst alla förhören med Donald Forsberg? Underhållningsvärde på anekdoter mellan tipsen.
Citera
2020-07-09, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jeppsson kommer in på det där med väskan och polisens frågor om den i intervju 2019:

https://vimeo.com/321858028

Visst är det en lite udda personlighet, men han verkar redig och normal nog och det var han säkert 1986 också. Han slår en som ett bra och ärligt vittne, inställd på att ge ett så gott vittnesmål som möjligt och han kände sig tydligen onödigt ifrågasatt och trakasserad av polisens frågor. Det framstår som normalt att känna så också och hans känsla verkar rätt befogad med tanke på vad man man utläsa i förhören.

Givetvis är det en bisarr tanke att han kan ha med mordet att göra. Är det någon vars rörelser runt mordplatsen är i stort sett klarlagda måste det vara Jeppssons.
Stänger av efter några minuter gröthalsen man knappt hör ett dugg av och veliga och osäkra fåntratten LJ.
Citera
2020-07-09, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det där var det mest okunniga fantasier jag någonsin hört. Har inget med verkligheten att göra. Det är bara forensiskt HITTEPÅ. Samtidigt påstår man att det över huvud taget inte går att koppla kulorna till något vapen. Ändå har större överenstämmelse förekommit på testade vapen i övrigt.

De fantiserar när det inte går deras väg.

Vad man kan svara:

Idag troligtvis ej möjligt men kanske i framtiden.
Många bevis har sumpats och många har sparats och kunnat utnyttjas av nya metoder och teknik som utvecklas löpande.
Citera
2020-07-09, 22:52
Medlem
Det är omöjligt att Stig Engström sprungit:
1. In på Tunnelgatan.
2. Tagit vänster på Luntmakargatan.
3. Gått in igenom den olåsta dörren.
4. Gått igenom Skandiareceptionen.
5. Och sedan tillbaks till mordplatsen på 75 sekunder.
Lyssna på Stigs barndomsvännen Olle Madebrink när han och hans fru
intygar att det är S.E. som hörs på LAC-bandet 23:22:35.
https://www.youtube.com/watch?v=Roba-FEY7j8&feature=youtu.be
Citera
2020-07-09, 22:55
Medlem
Citat:
Nu är det iofs helt osannolikt att GM har en parkerad bil i närheten av en MP som han omöjligen kunde förutse mer än 3 minuter före mordet.

Ditt resonemang följer en lång rad av logiska felslut av debattörer genom åren: Tunnelgatan är perfekt MP att välja, GM hade lokalkännedom, poliserna som spanade vid Oxtorget är relevanta, SB var inblandade eftersom LOP passerade nära Thule-huset, etc. Vi har absolut noll som styrker dessa hypoteser eftersom LOP själva inte visste att de skulle passera Dekorima förrän 23:15-23:17!

Det finns absolut inget osannolikt i att en bil skulle vara utplacerad i anslutning. Är det mer än GM som är inblandad så är det inte alls omöjligt. Är bara GM inblandad så är det lika möjligt.

Ställ frågan istället hur GM tagit sig till platsen. Alla diskuterar hur GM avviker men det finns en resa dit med.....
Citera
2020-07-09, 23:07
Medlem
Citat:
Isfläck eller inte, jag tror att alla normalbegåvade inser att alternativen:
a) GM missar andra skottet mot ett stationärt mål,
b) GMs första skott är ett vådaskott,
tyder på att GM inte är överdrivet van vid vapen. En miss bevisar ingenting i endera riktningen, men att från omständigheterna kring skotten dra slutsatsen att GM är ”proffs”, militär, polis, sportskytt - nonsens.

På samma sätt är det med placeringen av det direkt dödande skottet mot OP. Du, jag, och majoriteten av vuxna svenskar hade grejat att gå fram bakom OP och krama av ett skott mitt i ryggen på 10-30 cm (!) avstånd. Vi hade inte träffat mitt i varje gång, men vi behöver bara en träff. Det är ju inte så att GM har visat sig träffa 10 ggr i rad som en sportskytt. Placeringen i målet betyder därför ingenting.

Det finns tre andra omständigheter som däremot går att tolka för och, som jag ser det, emot iden om en yrkesmördare eller militär: valet av vapen, inget nådaskott mot OP och faktumet att LP lämnas vid liv. Min tolkning av vapenvalet är att GM tog vad han hade. De andra två omständigheterna pekar enligt mig på att han inte mördat förut, och snarast hajar till när OP väl fallit, utan förmåga att avsluta det hela. Kom håg, GM kan omöjligen veta att skottet mot OP gått mitt i ryggen. 3-5 cm till höger så hade OP levt till pensionen, kanske än idag.

Undrar om inte GW är med i ditt resonemang och då menar jag GW:s låda som finns på bolaget.

En yrkesmördare har som titeln säger en uppdragsgivare. Vem vill uppdragsgivaren eliminera? OP eller LP? Svaret blir nog i procent 100 mot 0.

Vilket vapen som användes vet bara GM ännu.

Vad är det GM skall avsluta? Tror ingen har missat att han är färdig med uppdraget!?

Det har funnits misslyckade mordförsök där GM fått lämna platsen innan uppståndelsen blir för stor och offret överlevt. Det är faktiskt lite proffsigt att misslyckas men ändå inte åka fast.
Citera
2020-07-09, 23:18
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EL-D1ABLO
KP kunde lika gärna sagt:
Vi kommer inte runt LJ..

Anyone?

LJ måste vara det mest lyckosamma och betydelsefulla vittnet ever!

Angående misstankarna mot Chrille Pettersson, så var han bekant med honom och visste därmed att mördaren inte kunde vara Chrille.

Angående Stig Engström så använde sig Krister Petersson av LJ för att misstänkliggöra Stickan.
Citera
2020-07-09, 23:23
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Det är omöjligt att Stig Engström sprungit:
1. In på Tunnelgatan.
2. Tagit vänster på Luntmakargatan.
3. Gått in igenom den olåsta dörren.
4. Gått igenom Skandiareceptionen.
5. Och sedan tillbaks till mordplatsen på 75 sekunder.
Lyssna på Stigs barndomsvännen Olle Madebrink när han och hans fru
intygar att det är S.E. som hörs på LAC-bandet 23:22:35.
https://www.youtube.com/watch?v=Roba-FEY7j8&feature=youtu.be

Är detta helt ny information? Spontant känns det rätt tungt att Olle Madebrink och hans fru är helt säkra på att det är Stig Engström på LAC-bandet.

Det borde nog ingått när firma Petersson och Melander lagt pussel. Men, å andra sidan, de kanske inte är så bra på att lägga pussel?
Citera
2020-07-09, 23:43
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Är detta helt ny information? Spontant känns det rätt tungt att Olle Madebrink och hans fru är helt säkra på att det är Stig Engström på LAC-bandet.

Det borde nog ingått när firma Petersson och Melander lagt pussel. Men, å andra sidan, de kanske inte är så bra på att lägga pussel?

Detta är helt ny information. 23.22.35 hörs SE:s röst på LAC-bandet. Intygas till 100% av SE:s barndomsvän. Avslöjat av Lennart Remstam i dag.

I klippet talas om att SE skulle ha kunnat sprungit runt på 2 minuter. Ett obegripligt misstag.

23.22.35 är 1 minut efter mordet.

Ergo..SE mördade inte Palme. Vilket vi är många som berättat väldigt länge i den här tråden.

Nu fick vi äntligen det slutliga beviset.

Att KP missat detta är minst sagt upprörande. Vilken j-la rättsskandal.
Senast redigerad av Basfakta 2020-07-09 kl. 23:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in