2020-07-09, 23:34
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Menar de att järn användes för att göra fångkedjor, eller menar de att just svenskt järn användes till fångkedjor??

Jag kan helt enkelt inte tänka mig det. Svenskt järn ansågs som kvalitetsjärn. Tex det enda järnet som man kunde gjuta någotsånär pålitliga järnkanoner utav...

Jag kan inte tänka mig att de använde svenskt kvalitetsjärn till en låggradig produkt som fångkedjor.

Däremot kvalitetskedjor att användas tex på varv eller i skeppsutrustning, kanske uppe till väders?
Ja.
Vilket dock förutsätter att svenskt järn skulle vara betydligt dyrare än annat järn, samt att det helt enkelt inte vore så att det blir billigare om man tillverkar kedjor i massproduktion och sedan använder samma kedjor till olika saker istället för att specifikt tillverka kedjor av en sorts järn till en sak och sedan ett annat järn för samma typ av kedjor men till ett annat syfte.
Citera
2020-07-10, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Vilket dock förutsätter att svenskt järn skulle vara betydligt dyrare än annat järn, samt att det helt enkelt inte vore så att det blir billigare om man tillverkar kedjor i massproduktion och sedan använder samma kedjor till olika saker istället för att specifikt tillverka kedjor av en sorts järn till en sak och sedan ett annat järn för samma typ av kedjor men till ett annat syfte.

Javisst, jag förutsätter att svenskt järn var dyrare, och att man var mera rädd om vad som skulle produceras utav den och till vad.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in