2020-07-04, 08:55
Medlem
X-fronts avatar
Det stämmer att Sverige var en slavnation.

https://fof.se/tidning/2015/4/artikel/har-saldes-svenska-sjoman-som-slavar

Många svenskar var slavar på 1600-talet. Negrerna var inte nådiga mot de ljushyade.
Citera
2020-07-04, 09:02
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meanderbetraktaren
Det har redan påpekats i denna tråd att hennes påstående är helt felaktigt. Jättebra. Jag vill dock lägga till några punkter:

1) Arabernas slavhandel efter Afrikas östkust startade flera hundra år innan europeerna började handla med slavar från Västafrika, och pågick efter att europeerna upphört med "sin" slavhandel. Jag har lust att lägga till att Saudiarabiens överklass fortfarande behandlar hemhjälp som slavar.

2) Redan i Romarriket under antiken fanns det svarta, afrikanska slavar i Medelhavsområdet (vid sidan om till exempel greker som också kunde bli slavar). Eftersom romarna bara hade kontroll över Afrikas nordkust, innebar det att afrikaner sålde andra afrikaner som slavar redan då. Det hade heller inte varit möjligt för europeiska kolonialmakter att handla med slavar från Västafrika (på 1600- och 1700-talen) om inte andra afrikaner först sålt de afrikanska slavarna till de europeiska slavhandlarna. Om en afrikan (eller en afro-amerikan) säger "Jag bär på ett arv av slaveri." borde han/hon tillägga att "Jag bär å andra sidan på ett arv av slavhandel av mitt eget folk."

3) Britterna satte stopp för slavhandeln från Nigeria när de var kolonialherrar där. Vi pratar om 1800-talets mitt. (Gjorde en snabbkoll på Wikipedia). EFTER att de afrikanska länderna blivit självständiga har slaveriet dessutom återuppstått på olika sätt, till exempel genom att folk tvingas vaska efter diamanter under hot från gangsters med maskingevär.

4) År 1900, när de europeiska koloniala imperierna stod på höjden av sin makt, fanns det fortfarande ett hörn av Europa som var koloniserat av ett utomeropeiskt imperium: Jag syftar på att Osmanska riket trots sin svaghet hade kontroll över Albanien, norra Grekland, och stora delar av Montenegro, Serbien och Bulgarien. De kristna folken i dessa länder kunde få se sina döttrar och söner bli bortförda till slaveri långt efter att slavhandeln upphört i Västafrika.

5) Kung Leopold II stod för ett exempellöst brutalt slavbaserat företagande i Kongo, jag vet. Dock var det Belgiska staten som avvecklade hans vedervärdiga verksamhet efter att den tidens belgare och andra europeer blivit upprörda. De dryga 50 år av Belgiska Kongo som sedan följde (1908-1960) var säkert den bästa tiden för de allra flesta invånare i vad som idag benämns Democratic Republic of the Congo (eller Kongo-Kinshasa). Varför? Därför att president Mobutu som styrde det väldiga landet ifråga 1965-1997 var en tjuv av stora mått som lade undan landets rikedomar för sig själv istället för att bygga upp landet till gagn för vanliga människor där. Efter Mobutu har ju Kongo-Kinshasa lidit av inbördeskrig och kaos.

6) Mobutu må ha varit allierad med USA och Västeuropa under kalla krigets dagar, men annars har afrikanska länder under den tiden lidit svårt av att vänstern sålt in sina ideer om kommunism. Detta arv - som förvisso kan skyllas på europeer - är idag mer aktuellt än den kolonialism som var rådande för 150 år sedan.

Det blev långt fastän jag försökte att ämnesbegränsa mig. Fyll gärna på ifall jag glömde bort något.
I Mauretanien handlar man fortfarande med slavar år 2020:
Citat:
Slavery has not been eliminated despite multiple laws banning it and specialized courts to prosecute those who subject people to slavery.
https://www.hrw.org/world-report/2020/country-chapters/mauritania

Två procent av landets befolkning uppskattas leva i slaveri.
https://www.euractiv.com/section/global-europe/news/activists-warn-over-slavery-as-mauritania-joins-un-human-rights-council/
Citera
2020-07-04, 10:45
Medlem
schizophrenias avatar
När det gäller hur stort antal slavar olika länder har skeppat över Atlanten brukar många hänvisa till https://slavevoyages.org/. Följande citat är från deras hemsida.
Citat:
Danish voyages are grouped together with voyages organized in Brandenburg and Sweden for purposes of estimating the participation of Baltic states in the trans-Atlantic slave trade. Brandenburg and Swedish records are assumed to be complete. The former embarked 25,169 Africans ... For the periods 1690-97 and1734-1806, the series constructed by Per Hernæs is used instead of the database ... [the] use of the Hernæs series increases total slaves embarked on Danish ships from 68,391 to 83,600, and total embarkations on Danish and other Baltic ships from 95,798 to 111,000.

Deras angivna källa: Per O. Hernæs, Slaves, Danes, and African Coast Society: The Danish Slave Trade from West Africa and Afro-Danish Relations on the Eighteenth Century Gold Coast (Trondheim, 1995), pp. 193-96, 198-227.

Via dessa uppgifter har alltså:
Danmark skeppat över 83600 stycken slavar
Brandenburg skeppat över 25169 stycken slavar
Sverige skeppat över 111000 - 83600 - 25169 = 2231 stycken slavar
Citera
2020-07-04, 15:36
Medlem
Har för mig jag såg ett tv-program med Fridolin där man sa att Sverige varit en kolonialmakt, så ja det verkar stämma att vi är med på den där pinsamma listan med andra stora europeiska länder.

Dagens svenskar har ingen skuld i detta men det är klart att man som svensk skäms.
Senast redigerad av Slacker- 2020-07-04 kl. 15:45.
Citera
2020-07-04, 16:44
Medlem
Meanderbetraktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanastley
Inte för Expressens skull. För Sveriges skull. För vår skull, oss skandinaver som drabbas av den accepterade och statsfinansierade rasismen och hetsen.

Okej då, men efter att ha surfat lite grann har jag förstått situationen som att jag måste registrera mig och logga på Expressen för att kunna gå i svarsmål. Allt i de sex punkterna som jag har ställt upp är allmängiltigt och går att hitta på Wikipedia. Informationen är i sina beståndsdelar alltså okontroversiell. Det är bara det att det finns så mycket information så att en del glöms bort.

Detta innebär att vem som helst som känner sig manad och som är registrerad på Expressen kan ta bladet från munnen, och skriva Bilan Osman på näsan att hon borde läsa på bättre innan hon spyr på svenskarna.
Citera
2020-07-04, 23:24
Moderator
Jeckes avatar
Då tråden ligger i Historia så ska diskussionen också handla om det historiska. Nutidspolitik är därmed OT och har raderats.

/Moderator
Citera
2020-07-05, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nu måste man ju kunna diskutera vad Sverige har gjort under historien även om andra har gjort mycket värre saker.

Hur som helst om Osman Bilan påstår att Sverige var en slavnation av rang så stämmer det inte.

Jag rekommenderar Dick Harrisons böcker om slaveriets historia. Han gör både en global och historisk genomgång av slaveriet.

Jag tackar för alla svar, tycker bara det är helt sjukt att någon får ljuga så. Folk läser ju det och en hel del tror säkert på vad hon skriver med. Jag hade ingen aning men var väldigt skeptisk så det var därför jag frågade om det verkligen stämde.
Citera
2020-07-05, 10:18
Medlem
Araberna pysslar ju med slavhandel än i denna dag. Jag skulle säga att araberna på arabiska halvön är väl dom som har längst erfarenhet av slavbuisnessen. Inte alla Bhurj kalifor är byggda med gällande kollektivavtal.
Kanske somaliskan skulle åka till arabemiraten och offentligt kritisera araberna där istället? Skulle sannerligen behövas.
Citera
2020-07-05, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Har för mig jag såg ett tv-program med Fridolin där man sa att Sverige varit en kolonialmakt, så ja det verkar stämma att vi är med på den där pinsamma listan med andra stora europeiska länder.

Dagens svenskar har ingen skuld i detta men det är klart att man som svensk skäms.

Nej, det är inte alls klart att man som svensk skäms över detta, varför skulle man? Du skrev ju själv att dagens svenskar inte har skuld i det.

Är det andra saker du skäms över å andras vägnar? I så fall är det nog dags att du tar kontakt med en psykolog. Du lider av fremdscham.

Att Sverige varit en kolonialmakt är bara ett tecken på att vi tidigare var ekonomiskt, kreativt och militärt överlägsna vissa länder. Historiskt sett är det så dessa egenskaper har uttryckts. Det är inget att skämmas över. Att vi inte längre har potentialen att kolonisera andra länder (utan att för den skull göra det) är dock något att skämmas över, eftersom det påvisar att vi fallit efter på dessa områden.
Senast redigerad av Ohorsamhet 2020-07-05 kl. 11:07.
Citera
2020-07-05, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davve74
Jag tackar för alla svar, tycker bara det är helt sjukt att någon får ljuga så. Folk läser ju det och en hel del tror säkert på vad hon skriver med. Jag hade ingen aning men var väldigt skeptisk så det var därför jag frågade om det verkligen stämde.

Ett problem när man diskuterar historia är att det blir lätt överdrifter och även underdrifter samt man försöker använda historien att angripa dagens människor.

1 Sverige var mycket litet inblandat direkt i slaveriet. Däremot ska man kunna diskutera saker som hände.

Till ex

A Svenska handelstationer i Afrika - Ett fåtal år

B Transporter 10-50 slavskepp möjligen fler under hela perioden Cirka 200år

C Saint Barthélemy roll som transithamn och Slavkoloni.

D Sverige Indirekt tjänade på slaveriet genom att svenska varor som såldes genom triangelhandeln.

Det är viktigt att komma i håg att under stor del av människans historia var slaveri något "normalt". Det är först under relativt modern tid vi anser att slaveri är något barbariskt. Att vi slutade med slaveri beror Det beror nog inte på att vi har blivit godare utan vi har bytt produktionssätt. - Industrialisering.

Jag har inte läst artikeln men hon skrev av rang så stämmer inte det.
Citera
2020-07-08, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ett problem när man diskuterar historia är att det blir lätt överdrifter och även underdrifter samt man försöker använda historien att angripa dagens människor.

1 Sverige var mycket litet inblandat direkt i slaveriet. Däremot ska man kunna diskutera saker som hände.

Till ex

A Svenska handelstationer i Afrika - Ett fåtal år

B Transporter 10-50 slavskepp möjligen fler under hela perioden Cirka 200år

C Saint Barthélemy roll som transithamn och Slavkoloni.

D Sverige Indirekt tjänade på slaveriet genom att svenska varor som såldes genom triangelhandeln.

Det är viktigt att komma i håg att under stor del av människans historia var slaveri något "normalt". Det är först under relativt modern tid vi anser att slaveri är något barbariskt. Att vi slutade med slaveri beror Det beror nog inte på att vi har blivit godare utan vi har bytt produktionssätt. - Industrialisering.

Jag har inte läst artikeln men hon skrev av rang så stämmer inte det.
Tack för ditt svar, jag väljer att lita mer på dig än henne
Citera
2020-07-09, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det roliga är att man försöker få det till som att Sverige indirekt var ansvarig för att man sålde järnmalm som bl.a användes som fångkedjor åt slavar. Rent patetiskt.

.

Menar de att järn användes för att göra fångkedjor, eller menar de att just svenskt järn användes till fångkedjor??

Jag kan helt enkelt inte tänka mig det. Svenskt järn ansågs som kvalitetsjärn. Tex det enda järnet som man kunde gjuta någotsånär pålitliga järnkanoner utav...

Jag kan inte tänka mig att de använde svenskt kvalitetsjärn till en låggradig produkt som fångkedjor.

Däremot kvalitetskedjor att användas tex på varv eller i skeppsutrustning, kanske uppe till väders?
Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in