Citat:
Ursprungligen postat av
bagge1
Jag tror att ordet du söker är "pengar", vilket inte är samma sak som "valuta". Svenska kronor är valuta, Bitcoin är pengar.
Bara Bitcoin fanboys hävdar detta. Bitcoin är inte pengar utan snarare
mjukvara som försöker vara pengar, och i någon utsträckning har väl Bitcoin lyckats relativt väl med att
emulera pengar. Men Bitcoin är absolut inte pengar eftersom Bitcoin kräver en internetuppkoppling för att användas. Pengar ska du kunna använda rent fysiskt; pengar måste kunna bestå av materia, och inte exklusivt begränsas till kod, mjukvara och internetuppkoppling. De där fysiska BTC mynten räknas dessutom inte, det är bara marknadsföring. Det enda Bitcoin är, är en kryptovaluta i mängden, inget annat. Bitcoin är alltså inte ens en riktig valuta, och kommer aldrig att bli en världsvaluta.
Citat:
Ursprungligen postat av
tjugotva
Läs definitionen av begreppet pengar jag nyligen gett och inse att det blir ett oxymoron av att säga en minoritet använder det som pengar. Om det inte är pengar eller guld, vad är det då? Du behöver vara noggrannare med nomenklaturen om du skall uttala dig tydligt.
Pengar, valuta, same shit, different name.
Citat:
Ursprungligen postat av
tjugotva
BTC:s pris bestäms av utbud och efterfrågan, det gör BitCoins (BSV) också men marknaden enligt mig är helt manipulerad idag om än kanske mindre på den sistnämnda.
Sluta tjata om BSV, ingen bryr sig om denna bluffcoin.
Citat:
Ursprungligen postat av
tjugotva
Avslutningsvis och för en gångs skull har du en poäng, Twitter hjälper mig hitta och få en nyanserad bild av själva rapporteringen som ofta börjar hos mer konventionella kanaler.
Tydligen inte eftersom du verkar tro att Craig S. Wright är Satoshi Nakamoto, lol. Alla kryptonördar på twitter anser att han är en bluff, bara så du förstår.
Citat:
Ursprungligen postat av
72mm
Äntligen någon som fattat de viktiga grundläggande begreppen.
Vad är skillnaden menar du och sedan när är valuta inte pengar? Jag är inte ekonom så du får gärna ge oss mindre vetande en grundläggande förklaring.
Citat:
Ursprungligen postat av
72mm
Så eftersom man har "begränsad användning" (som betalmedel antar jag du menar) för både aktier och bitcoin så kan man dra några växlar på den likheten?
Man har givetvis mer ekonomisk användning av Bitcoin än aktier, men användandet av Bitcoin är ganska begränsat jämfört med fiat, och Bitcoin kommer aldrig att bli en riktig världsvaluta eftersom Bitcoin är för begränsat för det ändamålet rent tekniskt sett. När den kommande icke-blockchain kryptovalutan släpps snart så kommer du att förstå varför; först då, kommer du inse hur jävla dålig Bitcoin faktiskt är, och detsamma gäller för precis alla andra kryptovalutor på marknaden idag som alla bygger på blockchain (förutom MIOTA, men den är också skit). Det är egentligen inte Bitcoin som sådant som är dåligt, utan snarare blockchain som är problemet. Blockchain är varför Bitcoin aldrig kommer att bli standarden inom pengar.
Citat:
Ursprungligen postat av
72mm
Om vi tänker på bitcoin som investering och/eller inflations-försäkring istället så är det mer konstruktivt att jämföra med guld. Jag tror folk köper BTC av samma anledningar som de köper guld. BTC är givetvis extremt mycket mer spekulativt, men jämförelsen är ändå relevant tycker jag.
Ja, det är vanligt bland Bitcoinmaximalister att jämföra Bitcoin med guld, men det är en mycket dålig liknelse. Till skillnad från Bitcoin som har en max circulating supply på 21 miljoner BTC, så är guld verkligen begränsat. 2018 upptäcktes en bugg i Bitcoin Core (CVE-2018-17144) som kunde ha ökat antalet BTC mynt till mer än 21 miljoner; denna bugg patchades rätt snabbt, men ändå, hade hackare lyckats utnyttja buggen så hade det blivit mer än 21 miljoner BTC. Bitcoin är dessutom ett osäkert system och kan mycket väl komma att hackas i framtiden.
The Latest Bitcoin Bug Was So Bad, Developers Kept Its Full Details a Secret:
https://www.coindesk.com/the-latest-bitcoin-bug-was-so-bad-developers-kept-its-full-details-a-secret
Guld å andra sidan, är verkligen genuint begränsat. Visserligen minas det nytt guld från gruvorna, och det finns relativt mycket guld i universum, men guld skapas via supernovor, och på senare år menar astrofysikerna att det krävs neutronstjärnor för att skapa guld (neutronstjärnor bildas i vissa fall efter supernovor), och då inte bara vilka neutronstjärnor som helst, utan specifikt kolliderande neutronstjärnor som mergar med varandra (
källa). Och neutronstjärnor är ganska ovanliga i alla galaxer. Med andra ord: det må finnas mycket mer guld i våra gruvor än vad vi har guld på marknaden idag, men på vår planet och inom vårt solsystem är guld verkligen en begränsad vara. Till skillnad från Bitcoin. Det är liksom inte en naturlag att det bara kommer att finnas 21 miljoner BTC. Detta kan mycket väl ändras på i framtiden, även utan hackare som utnyttjar sårbarheter i Bitcoin's källkod. Konsensus kanske uppstår att öka antalet BTC, vem vet vad som händer med den saken. Däremot förutspår jag att Bitcoin kommer att krascha så småningom när alla inser att blockchain är skit. Antingen det eller så avskaffar Bitcoin Core utvecklarna blockchain när de inser att blockchain är problemet, och vad som faktiskt håller Bitcoin tillbaka. Men då är ju BTC inte längre Bitcoin så att säga. Guld kommer definitivt överleva Bitcoin. Guld har använts som pengar i tusentals år, att komma här och ge Bitcoin samma status som guld är helt efterblivet.
Citat:
Ursprungligen postat av
72mm
Just aktier är värdepapper som (kan) ge både utdelning och medbestämmande, så ska man jämföra dem med något i kryptovärlden så är nog inte BTC det första jag kommer att tänka på eftersom det saknar båda attributen.
Ingen köper aktier för äganderätten i ett företag eller för att rösta på olika beslut i företagen som de köper aktier i; alla köper aktier för att göra vinst, ofta relativt kortsiktig vinst. Det är bara riktigt rika big shots som Warren Buffet osv som köper aktier för att ha inflytande i företagen. Dessutom gäller inte rösträtten om man handlar aktier genom kapitalförsäkring. Utdelning som sådant spelar inte så stor roll eftersom de flesta som day tradar aktier inte gör det vid utdelningsperioderna.
Citat:
Ursprungligen postat av
72mm
Jag handlade käk till midsommar på Willys med bitcoin, och det var av misstag...

Det har jag svårt att tro, låter som du snackar skit. Hittar ingenstans på Willys hemsida att de accepterar Bitcoin. Däremot kan man handla på Webbhallen med Bitcoin, men det beror på att Webbhallen har onlineförsäljning och en stor kundgrupp datornördar. Sedan är det ju meningslöst att handla mat med Bitcoin med tanke på de löjligt dyra BTC-avgifterna. Bara slöseri på satoshis.