Citat:
Ursprungligen postat av
tjugotva
Det var därför jag som sagt undrade vad den där definition av pengar du menar har skrivits om till men som du trots upprepade frågor om just det misslyckats med att prestera. Hur menar du "krypto-världen" erbjuder ett värdebaserat system till skillnad från dagens skuldbaserade ekonomi? BitCoin (BSV) eller någon annan del av "krypto-världen" påverkar inte, är för eller emot, skuldsättning. Eller menar du att avtalsfriheten på något sätt skall inskränkas? All ekonomi är ju och kommer även i framtiden vara värdebaserad.
Jag kanske var luddig. Jag menar inte nödvändigtvis att definitionen av "pengar" har ändrats av krypto, men med min definition på begreppet ("sound money", "hard money") så har världen nu, i och med Bitcoin, en ny implementation av pengar att ta ställning till.
Vad det gäller "värdebaserade system" syftade jag på
monetära system - jag hävdar altså att dagens monetära system är skuldbaserat, dvs det vi i dagligt tal kallar pengar också alltid är en skuld.
Citat:
Ursprungligen postat av
tjugotva
Värde är något subjektivt, därmed bara så beständigt som betraktaren inte ändrar sig och kan därmed inte lagras. Alltså återstår fortsatt endast transaktioner som ryggrad även i framtidens finansiella system.
Ja, så kanske man kan se det. Jag delar altså inte just den uppfattningen. Kanske förvirrar vi begreppen värde i ekonomisk mening med induviduell
värdering av något?
Citat:
Ursprungligen postat av
tjugotva
Nej, det blir F i betyg igen och vi kan fortsatt konstatera att begreppet pengar inte är särskilt lämpligt för att beskriva BitCoin (BSV) ännu och aldrig kommer bli det för BTC:s 3-7 tx/sekunden.
Det är så här jag menar man kör i diket när man resonerar kring pengar och valuta som om begreppen vore utbytbara med varandra. Jag håller med om att "on-chain" bitcoin-transaktioner troligen aldrig kommer fungera som valuta, dvs som betalmedel för småtransaktioner.
Men det här har blivit väldigt off-topic, så jag lämnar nog tråden med det.