2020-07-08, 22:57
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Jag har inte investerat tid och pengar i kryptovalutor än. Men tänkte börja lite smått. Är just nu nyfiken på hur MSM tacklar det här med bitcoins och andra liknande valutor.

Om BTC verkligen är en fri valuta så hotar det ju bankmaffian i världen. Och bankerna/kapitalet äger ju MSM..

Därför tänker jag att medias relation till BTC och kryptovalutor kanske kan ge en hint hur investerade de själva är i krytovärlden, alternativt om de har kontroll på något sätt, via "backdoors" eller motsvarande.

Vad är eran känsla när SVT, CNN, DN, Expressen och liknande media rapporterar om detta ämne. Gör de denna ekonomi rättvis? Eller är de okunniga? Eller rent av falska, sågande och missvisande?
Citera
2020-07-08, 23:26
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanticDinner
Vilken media?

Finns ingen journalistik sedan decennier tillbaka.

Du menar att den är så dålig?
Citera
2020-07-08, 23:50
Medlem
Masvingens avatar
Tycker inte det är så mycket åsikter egentligen, snarare ett gäng tafatta försök att argumentera emot utan att ha någon som helst kunskap i hur det faktiskt fungerar.

Rent krasst så kan vilken unge som helst sitta och stämpla siffror på ett gäng papperslappar och dra en rövarhistoria om att hen har ett kassaskåp fullt med guld i sitt rum (sedlar). Vilken gymnasieungdom som helst kan knacka ihop en enkel hemsida med databas som håller koll på siffror in och ut (internetbank). Det är ungefär den nivån bankerna ligger på idag.

Givetvis så är ju ett säkert och decentraliserat protokoll som skapats för att lagra och föra över värde direkt mellan individer, som dessutom erbjuder full transparens och öppen källkod betydligt bättre än vad någon bank kan åstadkomma.

Sen kan man ju tycka vad man vill om marknadspris på en valuta, men jag tar ju hellre det än ett system som är riggat för att beröva mig på mitt sparkapital bara för att göda nån annan.

Inflationen i fiat valutor är inget som uppstår av sig själv, det är artificiellt skapat genom att värde rövas bort när marknadspriset stiger. Det är därför det blir såna hutlösa ekonomiska krascher i fiatvalutor när skiten träffar fläkten och marknadsvärdet går ner eftersom det inte finns något värde kvar.

Fördelen med kryptovalutor är att marknadspriset är det riktiga priset, tillgången är begränsad och förutsägbar medan efterfrågan varierar (precis som det fungerar med allt i världen). Det är därför vi får stabila kurvor upp och ner över tiden, men aldrig hyperinflation.
Citera
2020-07-08, 23:55
Medlem
Mycket av den historiska bevakningen av BTC har handlat om personer som råkat slänga sitt usb som de hade ett par BTC på soM var värdelöst när det slängdes men hade varit värt miljoner idag. Annars har det skrivits om hur det möjliggör anonyma betalningar på gott och ont.

Generellt tycker jag att det har avhandlats förvånansvärt lite med tanke på fenomenet som både digitala kontanter men också som investeringsmöjlighet.

Min uppfattning är att bevakningen är ganska låg sett till möjligheterna som finns, men banker och regeringar står väl inte direkt och älskar krypto varpå rapporteringen kanske styrs åt vissa icke önskvärda håll.
Citera
2020-07-09, 06:55
Medlem
SvenskHODLers avatar
De enda gångerna media pratar om Bitcoin är:

* Sensationsartiklar om hur någon blivit ofantligt rik på Bitcoin, eller tappat bort en förmögenhet på soptippen.
* När olika typer av investeringsbedrägerier använder Bitcoins brand
* När Bitcoin gjort stora prisrörelser så som All time high i pris eller crashat 80%. Media gör ofta folk uppmärksammade på Bitcoin när priset redan är högt och det i själva verket är ett dåligt läge att gå in

Media är vanligtvis väldigt hjärndöd.
Det som saknas helt i media är hur inflation rånar folk på sina besparingar år efter år och hur Bitcoin försöker konkurrera.
Citera
2020-07-09, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masvingen
Tycker inte det är så mycket åsikter egentligen, snarare ett gäng tafatta försök att argumentera emot utan att ha någon som helst kunskap i hur det faktiskt fungerar.

Rent krasst så kan vilken unge som helst sitta och stämpla siffror på ett gäng papperslappar och dra en rövarhistoria om att hen har ett kassaskåp fullt med guld i sitt rum (sedlar). Vilken gymnasieungdom som helst kan knacka ihop en enkel hemsida med databas som håller koll på siffror in och ut (internetbank). Det är ungefär den nivån bankerna ligger på idag.

Givetvis så är ju ett säkert och decentraliserat protokoll som skapats för att lagra och föra över värde direkt mellan individer, som dessutom erbjuder full transparens och öppen källkod betydligt bättre än vad någon bank kan åstadkomma.

Sen kan man ju tycka vad man vill om marknadspris på en valuta, men jag tar ju hellre det än ett system som är riggat för att beröva mig på mitt sparkapital bara för att göda nån annan.

Inflationen i fiat valutor är inget som uppstår av sig själv, det är artificiellt skapat genom att värde rövas bort när marknadspriset stiger. Det är därför det blir såna hutlösa ekonomiska krascher i fiatvalutor när skiten träffar fläkten och marknadsvärdet går ner eftersom det inte finns något värde kvar.

Fördelen med kryptovalutor är att marknadspriset är det riktiga priset, tillgången är begränsad och förutsägbar medan efterfrågan varierar (precis som det fungerar med allt i världen). Det är därför vi får stabila kurvor upp och ner över tiden, men aldrig hyperinflation.

Problemet är ju att dina 100k kan va värd 50k imorgon om du har de i Bitcoin. I fiat går det aldrig så fort.

Därför jag aldrig vågat hålla en större mängd btc. Det kan gå kraftig upp, det kan gå kraftigt ner, ingen vet.
Citera
2020-07-09, 10:00
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Problemet är ju att dina 100k kan va värd 50k imorgon om du har de i Bitcoin. I fiat går det aldrig så fort.
Det är ju faktiskt värre än så, har man haft BTC någon längre tid har man sett över 80% av värdet försvinna ett flertal tillfällen. Men då är man inte heller intresserad av vad det kan vara värt "imorgon" utan av vad det kan vara värt om 5 eller 10 år.

Har man kapital i fiat vet man garanterat att man blir rånad, men man blir åtminstone av med pengarna i relativt jämn takt
Citera
2020-07-09, 10:30
Bannlyst
Citat:

Därför jag aldrig vågat hålla en större mängd btc. Det kan gå kraftig upp, det kan gå kraftigt ner, ingen vet.

Om man köpte för längesedan, så är det ju ingen katastrof om BTC faller plötsligt. Man har ju inte satsat så mycket på det. Just nu ligger den ju oerhört stabilt runt 85000 kr.
Citera
2020-07-09, 10:50
Medlem
Thesnaggletooths avatar
Media försöker hålla korken under ytan in i det längsta, kommer nog bli svårt för dom denna gång.
Citera
2020-07-09, 13:25
Medlem
Masvingens avatar
Citat:

Det är inget problem eftersom priset alltid är marknadsmässigt korrekt och styrt av efterfrågan. Senaste 50% kraschen var i mars, två månader senare var priset tillbaka igen. Samma fenomen kunde observeras på börsen.

Det verkliga problemet är kronan, tänk hur mycket värde som flödade in i kronan under den första corona kraschen i mars när i princip alla marknader kraschade. Börsen, oljan, Bitcoin med mera. Har du funderat på vart det värdet tog vägen? borde inte dina pengar blivit mer värda när efterfrågan på pengar sköt i höjden? Nä inflationsmålet upprätthölls och du fick dina "stabila" 2%/år i värdeminskning. Det är inte hållbart i längden.

Fiat kraschar också, men bara en gång. Efter kraschen kan den aldrig återhämta sig igen eftersom allt värde redan mjölkats ur. Sen sitter du där med en bunt värdelösa papperslappar eller en värdelös siffra på ditt bankkonto. 2008 räddades bankerna 2020 räddades både banker och storföretag. Vid nästa kris finns inget värde kvar och då är det kört för kronan.
Citera
2020-07-09, 17:19
Medlem
Bloomberg har publicerat en mycket positiv prognos, kan det anses som de har redan köpt? Idag nästan allting anses bara en reklam av de som äger viss coin
Citera
2020-07-09, 20:47
Medlem
EliasAlucards avatar
Tycker det känns som att mainstream medias "bevakning" av Bitcoin mestadels går ut på att ignorera Bitcoin. Å andra sidan så finns det ju inte så mycket att skriva om Bitcoin egentligen. BTC är mer eller mindre en spekulativ aktie i dagsläget, inte direkt så att precis alla använder BTC för att köpa mat och kläder osv. Då hade det givetvis skrivits mycket mer om Bitcoin, både ris och ros. I dagsläget om någon vill använda Bitcoin för att handla saker och ting, så cashar de ut BTC till fiat via Coinbase och liknande tjänster, och sedan köper de vad de ska köpa med vanliga pengar. Annars är det väl andra dedikerade kryptosidor som mestadels skriver om Bitcoin, sedan någon enstaka artikel med jämna mellanrum på Bloomberg och liknande aktiesidor som nämner något om att BTC är på väg att krascha osv.

Däremot minns jag hypen kring Bitcoin runt 2013, när Bitcoin hade ökat till 7-800 dollar eller liknande pris, då började alla diskutera Bitcoin helt plötsligt, från att tidigare ha varit ett totalt okänt och obskyrt öppen källkod projekt (jag hörde talas om Bitcoin först då, sommaren 2013). Sedan var det inte mycket mer med det, fram tills december 2017 när BTC nådde en all-time high på 19+ tusen dollar, då började det skrivas mycket om Bitcoin igen och Bitcoin var på allas läppar än en gång, för att senare krascha under sent 2018 till 3,500 dollar. Givetvis skrevs det en del om Bitcoin då också, men marknadsvärdet har återhämtat sig igen och stabiliserats till ca 9,500 USD på senare tid. Numera är Bitcoin bara Bitcoin, typ, jaha? Visst, det var lite internetdrama när Bitcoin Cash gafflades och senare även Bitcoin Satoshi Vision, men mestadels bland kryptonördar på olika sociala medier kring dessa sidoprojekt och inte så mycket uppmärksamhet från mainstream media.
Senast redigerad av EliasAlucard 2020-07-09 kl. 20:56.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in