2020-07-09, 16:46
Medlem
Luftgevars avatar
Kom in som 25e reserv till Civilekonom i Umeå
Förstahandsvalet så kom 122 av 447 reserver in
Kommer man in eller är det kört?
Citera
2020-07-09, 17:50
Medlem
Nån som kan svara på vad "anmäl igen" innebär? Står inte så utförligt på antagning.se..

Söker man om programmet man anmäler i andra urvalet inom samma kvot man blev struken för (i mitt fall HP)?
Om man placerar det program man anmäler igen över ett annat program man blivit antagen till, stryks man automatiskt från det program man blivit antagen till vid andra urvalet?

Tack!
Citera
2020-07-09, 18:13
Medlem
någon som vet varför juristprogrammet verkar ha tagit in betydligt färre elever på de flesta skolorna 2020?
Citera
2020-07-09, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loading..
Nån som kan svara på vad "anmäl igen" innebär? Står inte så utförligt på antagning.se..

Söker man om programmet man anmäler i andra urvalet inom samma kvot man blev struken för (i mitt fall HP)?
Om man placerar det program man anmäler igen över ett annat program man blivit antagen till, stryks man automatiskt från det program man blivit antagen till vid andra urvalet?

Tack!

Att anmäla sig igen är en så kallad "sen anmälan". Personer som har gjort en sen anmälan tas in när samtliga i andra urvalsgrupper är antagna. Därav tas ingen hänsyn till meritvärde eller HP-resultat. Jag tror att om båda är heltidskurser på 30 hp/termin, så stryks du från ditt antagna alternativ vid urval 2 under förutsättning att du blir antagen till ett högre rangordnat alternativ. Du stryks också om du tackar nej till erbjuden plats vid urval 1.
Citera
2020-07-09, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Hur fungerar egentligen antagningen till masterutbildningar? Sker urvalet efter betyg i tidigare kurser på högskolan?

Beror helt på vilken masterutbildning. Många tittar bara på antal godkända högskolepoäng. Vissa kräver motivationsbrev, arbetslivserfarenhet och kan nog göra en helhetsbedömning på studieresultat. Finns speciella krav för masters, inte lika allmänna som för studier på grundnivå.
Citera
2020-07-09, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lenotnl
Beror helt på vilken masterutbildning. Många tittar bara på antal godkända högskolepoäng. Vissa kräver motivationsbrev, arbetslivserfarenhet och kan nog göra en helhetsbedömning på studieresultat. Finns speciella krav för masters, inte lika allmänna som för studier på grundnivå.

Tack! Inte för att en masterutbildning är aktuell just nu överhuvudtaget, då man börjar högskolan till hösten kändes det lika bra att fråga redan nu.
Citera
2020-07-09, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwert1010
Tack för svaret, gjorde dock en sen anmälan idag så frågan är om jag kommer in men kollar man på tidigare år har alla kommit in som gjort sena anmälningar. Jag är bara 20 år och det kanske låter ungt men av olika anledningar går det inte för mig att vänta ett år till. Vill flytta hemifrån och få ett slags liv på något sätt, trött på att bo kvar i denna stad. Hur löste det sig för dig?
Om det handlar om att komma bort från hemstaden så kan du ju försöka söka något jobb i staden du vill plugga i. Det gjorde jag. Jobbade på ett enklare jobb tills jag blev antagen.
Citera
2020-07-09, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Tack! Inte för att en masterutbildning är aktuell just nu överhuvudtaget, då man börjar högskolan till hösten kändes det lika bra att fråga redan nu.

Kul, vad blir det?
Citera
2020-07-09, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lenotnl
Kul, vad blir det?

Datavetenskapliga Programmet på MDH. Beroende på hur det känns, så forsätter man eller söker GU nästa år. Programmet verkar intressant, men man har ju inte hört gott om MDH ifall man säger så. Vill dock inte göra en rejäl nedgradering bostadsmässigt. Vet att jag kan få något jag trivs med i Gbg nästa år ifall jag så önskar på grund av lång kötid, men varit på gränsen i år. Så ger MDH en chans så får man se hur det blir.
Senast redigerad av yokisuci 2020-07-09 kl. 21:57.
Citera
2020-07-09, 22:31
Medlem
eatshiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landrous
någon som vet varför juristprogrammet verkar ha tagit in betydligt färre elever på de flesta skolorna 2020?
Vet inte, har du någon referens på detta?
Citera
2020-07-09, 23:00
Medlem
Kom in som 15:e reserv på Civ.ing maskinteknik på Chalmers. Hur tror ni möjligheterna är att komma in inför urval 2?
Citera
2020-07-09, 23:12
Medlem
Någon som kan svara om det är nattsvart att vara 4e reserv av 12 i en urvalsgrupp där de verkar ta in under 10st, varav 7st är antagna i urval 1? 😭

Edit: lärde mig just att min sökta utbildning kör på överintag. Så en reservplats gör ingen nytta.
Hur gör ni andra för att inte vara helt knäckta av att ni inte blev antagen?
Senast redigerad av Batibat 2020-07-09 kl. 23:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in