Citat:
Ursprungligen postat av
MuhamtaCurry
Jodå. De existerar som tankar i folks medvetande. Ägandebevis, aktiebolag och pengar är värt noll om alla individer inom mänskligheten bestämmer sig för att dessa ting är värda noll. Men nu gör inte mänskligheten det.
Men för att återkoppla till din fråga huruvida det är "rätt" på något vis så ansåg förmodligen någon/några det i begynnelsen när ägandebevis, aktiebolag och pengar började brukas.
Vad de anser eller inte anser saknar betydelse, allt de som de har kommit med hitills från tidens början är fortfarande bara påhitt från människan själv.. Sedan är ganska det lustigt att tala om rättigheter och rättvisa när man inte ens kan förklara grundläggande saker så som hur och varför människor har rätt att äga något tillsammans.. Att bara säga jag har rätt utan att förklara varför är iqbefriande...... Det enda som kan vara godtagbart är att människor har kommit överens om att dela på mark yta men det gör man inte heller riktigt fullt ut ,man delar på markyta bara till en viss grad och det är inte rättvisa, sedan om när det kommer till följdfrågor som dyker upp så har de inga svar på de och skulle de komma med några svar så hade de ändå inte kunnat förklara varför de har rätt vilket är riktigt patetiskt......Så här tänker jag om vad som är mest logiskt . Alla människor skall bara ha möjlighet att äga en varsin bit av mark av jorden dvs om jag väljer att flytta bort från civilisationen långt ut i vildmarken där det varken lever eller finns människor så ska jag ha rätt att ta över en bit mark och bosätta mig där utan att staten ska ha rätt att hota mig att flytta därifrån med våld för att det anser de äger den hela den mark fast de än aldrig utnyttjar den... Alltså mark yta på jorden där det inte finns människor eller markyta som är ledig skall vara fri för vem som helst att bosätta sig på och leva där utan att någon ska ha rätt att blanda sig men så ser det inte ut idag tyvärr och sedan när det kommer till alla vägar som finns på jorden, ingen ska få äga vägarna ,alla ska kunna varandra fritt på jorden vart de än vill och detsamma med havet, alla ska få bada fritt var de vill och inhämta föda vart de än vill men återigen så ser det inte heller ut idag därför finns inget rättvisa i min mening.