• 4
  • 5
2020-07-21, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Vägar är väldigt praktiskt att äga gemensamt, åtminstone om de inte är väldigt korta och ligger på en enda persons mark.

Jo men jag tänker så här, exempel, om alla människor äger alla vägar tillsammans vad det händer då om vissa vill förstöra vägar utan god orsak medans andra vill ha de kvar och de kan inte komma överens? Ingen har ju mer rätt än den andra så då blir följdfrågan är det verkligen rätt att äga något tillsammans? Vissa anser att det är rätt att man kan få äga något gemensamt men jag vill veta mest hur kan det vara rätt?
Citera
2020-07-21, 20:55
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teppe88
Jo men jag tänker så här, exempel, om alla människor äger alla vägar tillsammans vad det händer då om vissa vill förstöra vägar utan god orsak medans andra vill ha de kvar och de kan inte komma överens? Ingen har ju mer rätt än den andra så då blir följdfrågan är det verkligen rätt att äga något tillsammans? Vissa anser att det är rätt att man kan få äga något gemensamt men jag vill veta mest hur kan det vara rätt?

Vad menar du med frågan "är det rätt"? För vem? Gud? Moraliskt? juridiskt?

Konflikter kan naturligtvis uppstå när man har delade ägarskap.

Delade ägarskap är ju bara ännu en uppfunnen konsensus av och variant av ägarskapet.
Citera
2020-07-21, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry

Delade ägarskap är ju bara ännu en uppfunnen konsensus av och variant av ägarskapet.
Nej varken för gud eller juridikens skull... Jag tänker överhuvudtaget för oss själva,alltså mellan oss själva tänker jag... Är logiskt att äga något tillsammans och varför är det logiskt isf?
Citera
2020-07-21, 21:45
Medlem
Citat:

Jag kanske ställde en otydliga fråga. Om vi säger så här istället,. Om det kan uppstå konflikter som kanske inte går att lösa när äger man äger något tillsammans, hur kan man då påstå att det är rätt att äga något tillsammans?
Citera
2020-07-21, 22:39
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Jag kanske ställde en otydliga fråga. Om vi säger så här istället,. Om det kan uppstå konflikter som kanske inte går att lösa när äger man äger något tillsammans, hur kan man då påstå att det är rätt att äga något tillsammans?

Är det välplanerat har man ett system att hantera sådant. I aktiebolag vinner majoritetsägaren av aktierna i en omröstning. Men det kan bli ett prejudicerande fall såklart. Något nytt fall där det inte finns en tydlig enkel lösning om hur tvisten löses. Allt går att lösa men inte alltid så alla blir nöjda dessvärre.
Citera
2020-07-22, 00:01
Medlem
Citat:
Är det välplanerat har man ett system att hantera sådant. I aktiebolag vinner majoritetsägaren av aktierna i en omröstning. Men det kan bli ett prejudicerande fall såklart. Något nytt fall där det inte finns en tydlig enkel lösning om hur tvisten löses. Allt går att lösa men inte alltid så alla blir nöjda dessvärre.
Allt går inte att lösa därför att människan vill olika och då blir det krig i slutändan..... Det är som du säger, vi har hittat på alltihop för i sanning har vi inga rättigheter för de finns inte ,det är bara något vi har hittat på själva.. Med detta i åtanke borde jag vara fri att ta vad jag vill från vem jag vill när jag vill med eller utan någons samtycke för ingenting är någons egendom.. Stöld / rån = barmhärtighet gärning för det är också hittepå ,de begreppen finns och är sanna bara i vår fantasi.
Citera
2020-07-22, 00:26
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Allt går inte att lösa därför att människan vill olika och då blir det krig i slutändan..... Det är som du säger, vi har hittat på alltihop för i sanning har vi inga rättigheter för de finns inte ,det är bara något vi har hittat på själva.. Med detta i åtanke borde jag vara fri att ta vad jag vill från vem jag vill när jag vill med eller utan någons samtycke för ingenting är någons egendom.. Stöld / rån = barmhärtighet gärning för det är också hittepå ,de begreppen finns och är sanna bara i vår fantasi.

Jag håller nog inte med om att något inte finns bara för att vi hittat på det. En majoritet av jordens befolkning följer de lagar och regler som människor hittat på på olika platser. Så det har en ganska verklig påverkan på folks liv. Du kan såklart skita i allt och själv ansé att lyxbilen på gatan är din, sätta dig i den och börja köra. Sannolikheten är dock stor att du slutar i en cell eftersom en majoritet av mänskligheten lever efter dom sk påhittade idéerna och rättigheterna.
Citera
2020-07-22, 00:40
Medlem
Citat:
Jag håller nog inte med om att något inte finns bara för att vi hittat på det. En majoritet av jordens befolkning följer de lagar och regler som människor hittat på på olika platser. Så det har en ganska verklig påverkan på folks liv. Du kan såklart skita i allt och själv ansé att lyxbilen på gatan är din, sätta dig i den och börja köra. Sannolikheten är dock stor att du slutar i en cell eftersom en majoritet av mänskligheten lever efter dom sk påhittade idéerna och rättigheterna.
Men de finns inte, det är bara något vi har hittat på... Man kan få allt man vill ha bara man har rätt medel att göra det med.
Citera
2020-07-22, 03:32
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Allting tillhör Helsingborgs IF.
Citera
2020-07-22, 10:12
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Men de finns inte, det är bara något vi har hittat på... Man kan få allt man vill ha bara man har rätt medel att göra det med.

Jodå. De existerar som tankar i folks medvetande. Ägandebevis, aktiebolag och pengar är värt noll om alla individer inom mänskligheten bestämmer sig för att dessa ting är värda noll. Men nu gör inte mänskligheten det.

Men för att återkoppla till din fråga huruvida det är "rätt" på något vis så ansåg förmodligen någon/några det i begynnelsen när ägandebevis, aktiebolag och pengar började brukas.
Citera
2020-07-22, 12:45
Medlem
Citat:
Jodå. De existerar som tankar i folks medvetande. Ägandebevis, aktiebolag och pengar är värt noll om alla individer inom mänskligheten bestämmer sig för att dessa ting är värda noll. Men nu gör inte mänskligheten det.

Men för att återkoppla till din fråga huruvida det är "rätt" på något vis så ansåg förmodligen någon/några det i begynnelsen när ägandebevis, aktiebolag och pengar började brukas.
Vad de anser eller inte anser saknar betydelse, allt de som de har kommit med hitills från tidens början är fortfarande bara påhitt från människan själv.. Sedan är ganska det lustigt att tala om rättigheter och rättvisa när man inte ens kan förklara grundläggande saker så som hur och varför människor har rätt att äga något tillsammans.. Att bara säga jag har rätt utan att förklara varför är iqbefriande...... Det enda som kan vara godtagbart är att människor har kommit överens om att dela på mark yta men det gör man inte heller riktigt fullt ut ,man delar på markyta bara till en viss grad och det är inte rättvisa, sedan om när det kommer till följdfrågor som dyker upp så har de inga svar på de och skulle de komma med några svar så hade de ändå inte kunnat förklara varför de har rätt vilket är riktigt patetiskt......Så här tänker jag om vad som är mest logiskt . Alla människor skall bara ha möjlighet att äga en varsin bit av mark av jorden dvs om jag väljer att flytta bort från civilisationen långt ut i vildmarken där det varken lever eller finns människor så ska jag ha rätt att ta över en bit mark och bosätta mig där utan att staten ska ha rätt att hota mig att flytta därifrån med våld för att det anser de äger den hela den mark fast de än aldrig utnyttjar den... Alltså mark yta på jorden där det inte finns människor eller markyta som är ledig skall vara fri för vem som helst att bosätta sig på och leva där utan att någon ska ha rätt att blanda sig men så ser det inte ut idag tyvärr och sedan när det kommer till alla vägar som finns på jorden, ingen ska få äga vägarna ,alla ska kunna varandra fritt på jorden vart de än vill och detsamma med havet, alla ska få bada fritt var de vill och inhämta föda vart de än vill men återigen så ser det inte heller ut idag därför finns inget rättvisa i min mening.
Senast redigerad av Teppe88 2020-07-22 kl. 12:53.
Citera
2020-07-23, 08:32
Medlem
Pzylents avatar
Citat:
Låter mer logiskt att påstå att jorden är uppdelad mellan människor än att hävda att det gäller att bara ta för sig för att djuren gör på det viset.

Tror du missförstod mig. Hursomhelst så är det nog inte helt ologiskt att jorden liksom Vintergatan och superhopen vi tillhör är i någon eller någots ägo. Kan Donald Trump vara Tellus mäktigaste individ så finns det definitivt nån filur eller nåt intergalaktiskt konsortium där ute som anser oss ägda.

Jag tror vi kan vara säkra på att kallsinnighet, egocentrism, brist på empati och maktlystnad är universella fenomen.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in