Citat:
Ursprungligen postat av
Qwertus
Helt orimligt är det inte om OP eller GM sätter foten på en hal fläck. De har nog alla svenskar fått uppleva och vet hur kroppen reagerar för att förebygga ett fall.
Isfläck eller inte, jag tror att alla normalbegåvade inser att alternativen:
a) GM missar andra skottet mot ett stationärt mål,
b) GMs första skott är ett vådaskott,
tyder på att GM
inte är överdrivet van vid vapen. En miss bevisar ingenting i endera riktningen, men att från omständigheterna kring skotten dra slutsatsen att GM är ”proffs”, militär, polis, sportskytt - nonsens.
På samma sätt är det med placeringen av det direkt dödande skottet mot OP. Du, jag, och majoriteten av vuxna svenskar hade grejat att gå fram bakom OP och krama av ett skott mitt i ryggen på 10-30 cm (!) avstånd. Vi hade inte träffat mitt i varje gång, men vi behöver bara en träff. Det är ju inte så att GM har visat sig träffa 10 ggr i rad som en sportskytt. Placeringen i målet betyder därför
ingenting.
Det finns tre andra omständigheter som däremot går att tolka för och, som jag ser det, emot iden om en yrkesmördare eller militär: valet av vapen, inget nådaskott mot OP och faktumet att LP lämnas vid liv. Min tolkning av vapenvalet är att GM tog vad han hade. De andra två omständigheterna pekar enligt mig på att han inte mördat förut, och snarast hajar till när OP väl fallit, utan förmåga att avsluta det hela. Kom håg, GM kan omöjligen veta att skottet mot OP gått mitt i ryggen. 3-5 cm till höger så hade OP levt till pensionen, kanske än idag.